نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 23409
زمان انتشار: 04 شهریور 1400 10:37:00

مقایسه سه سدان پرفروش و پرطرفدار

دنا پلاس، برلیانس H330 یا جک J4؟
 مقایسه سه سدان پرفروش و پرطرفدار

 


 
آرشیو مجله ماشین / برلیانس H330 چهره زیبایی داشته و سطح تجهیزاتی آن مورد قبول مصرف کننده وطنی است. فضای صندلی‏ های عقب مناسب نیست اما صندوق بارآن حجم خوبی دارد. راننده از ارگونومی و دید خوب به اطراف برخوردار بوده و کیفیت مونتاژ ادوات هم مناسب است ولی باید منتظر ماند و دید که در طولانی مدت هم دوام و استحکام بالایی دارد یانه!  پیشرانه جدید 65/1 لیتری و گیربکس چهارسرعته اتوماتیک ضعیف، سواری و کشش معمولی را برای این مدل به ارمغان می‏ آورد، به همین دلیل گزینه دستی شتاب بهتری خواهد داشت. هندلینگ و فرمان‏پذیری خودرو قابل قبول نیست و صدای موتور به داخل کابین منتقل می‏شود. قدرت سامانه ترمز پذیرفتنی است اما لرزش در فرمان مشاهده می‏شود. عملکرد خودرو در جاده و مسیرهای پرپیچ و خم رضایت بخش نیست. 

 
 
عناصری مانند جلوپنجره به روز شده به همراه خطوط روی بدنه و وجود سانروف، دنا پلاس را از مدل پیشین خود جذاب‏تر نشان می ‏دهد. داخل کابین و ادوات آن با نمونه معمولی تفاوتی ندارد. از طرفی، باوجود اینکه فضای عقب مناسب است، اما صندلی‏ های تنگ جلو باعث می‏شود تا افراد قد بلند و درشت جثه در آن راحت نباشند. 
 
سطح تجهیزات خودرو برگ برنده آن نسبت به برلیانس است و موتور پرکشش‏تری نسبت به رقیب دارد. وجود ستون‏های ضخیم جلو و کندی در حرکت اولیه جالب نیست. البته از سرعت‏های میانی این کندی برطرف شده و خودرو هندلینگ خوبی را از خود نشان می‏دهد. اما سفتی دنده‏ها در زمان تعویض کار را سخت می‏کند. ترمزهای این مدل پرقدرت و مطمئن ظاهر می‏شوند. 

 
 
 
جک J4 مانند برادر بزرگ‏ترش J5 طراحی زیبایی نداشته و عدم رعایت تناسبات در آن به ویژه در تلاقی سپرهای جلو با چراغ‏ ها و قسمت عقب به چشم می‏ خورد. اما شباهت آن به برخی از محصولات هیوندای مانند اکسنت در بدنه و داخل کابین باعث شده تا مدنظر مصرف کننده وطنی قرار بگیرد.
 
کیفیت مواد مورداستفاده در داخل کابین از دو خودروی رقیب پایین‏تر است. عرض و فاصله محوری کم فضای جاداری در اختیار قرار نمی ‏دهد. کمبود سطح تجهیزاتی هم توی ذوق می‏زند، به خصوص وقتی آن را با دو رقیب دیگر مقایسه کنیم، حسابی کم می ‏آورد. از پیشرانه 1500 سی‏سی و گیربکس ضریب متغیر جک نباید رانندگی پرکشش و قابل توجهی را انتظار داشت، اما سواری نرم و مصرف سوخت اقتصادی از نقاط قوت آن هستند. 

 
 
 
کدامیک را انتخاب کنیم؟
 
همیشه بین خریداران، مواردی مانند بودجه، طراحی، برند، قوای فنی، سطح تجهیزاتی و خدمات فروش و پس از فروش، خرید نهایی مدلی از اتومبیل را تعیین می‏کنند. البته شرایط این روزهای بازار خودروی کشورمان به سمتی رفته که دسترسی و تأمین قطعات و انجام سرویس‏ های باکیفیت و هزینه‏ های نگهداری پایین از اولویت‏های خریدار به شمار می‏روند. 
 
جک J4 تنها یک سال است که در بازار حضور داشته و گمانه زنی در خصوص موفقیت و آینده آن آسان نیست. به خصوص اینکه کمپانی‏ های چینی یا از ایران رفته یا در مرحله ترک کشورمان هستند. این مورد برای برلیانس هم رخ داده و نگاه کردن به چشم گزینه خرید به مدل ‏های آن چالش‏برانگیز است. 
 
مضاف براینکه خرید مدل‏ های چینی در مدل‏ های دست دوم هم ریسک بالایی دارد اما برخلاف آنها دنا پلاس کارکرده گزینه مطلوب‏تری به شمار می‏رود. به همین دلیل، دنا پلاس باتوجه به مؤلفه ‏هایی که شرحش رفت، رتبه اول خرید بوده و در ادامه جک J4 و برلیانس H330 قرار می‏گیرند. احتمالا تا ماه‏ های آینده نیز دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک عرضه شود تا سهم فروش خانواده دنا را در بازار افزایش دهد. 
 

  نقل و بازنشر این مطلب حتی با ذکر منبع هم ممنوع بوده .
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس