نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 23713
زمان انتشار: 25 مهر 1400 12:15:00
این یا اون؟

‏هایما S7 یا کوپا ریگان Flagship

رقابت چینی ‏های پر زرق و برق
‏هایما S7 یا کوپا ریگان Flagship

 نقل و بازنشر این مطلب حتی با ذکر منبع هم ممنوع بوده .

 مجله ماشین - نویسنده : مهندس علی تاجمیر ریاحی - عکس: حسن تاجمیر ریاحی / بازار خودروی ایران حس و حال عجیبی دارد. برخی از کلاس‏ های خودرویی می توانند به راحتی در آن دوام آورده و فروش خوبی را تجربه کنند. گروهی دیگر هنوز نیامده باید بروند و تعدادی هم باتوجه به وضعیت نامتعادل فروش و خدمات پس از فروش، به مانند بیمار نیمه جانی می ‏مانند که هرلحظه ممکن است برای خداحافظی آماده شوند. خودروهای کراس ‏اوور مانند سایر نقاط دنیا در ایران هم موفق هستند و مدل‏ هایی از کشور چین اتفاقاً این روزها اگر تولیدی باشد و چیزی مانع آن ها نشود، مشتاقان فراوانی دارند. به عنوان مثال، از چند سال گذشته خودروهای هایما و کوپا، مورد توجه خریداران قرار گرفته اند. این دو را در کنار هم قرار داده‏ایم تا در آخر به جواب این پرسش برسیم: این یا اون؟ 


طراحی منحصربه ‏فرد یا کپی‏ کاری؟

شروع تست را با‏ هایما آغاز می‏کنیم. چراغ های عقب آن به نمونه به کار رفته در ب‏ام‏و سری هفت مدل 2012 شباهت دارد که باعث شده تا به ویژه در شب، روشن شدن آنها و ترکیب سامانه LED و نئون جذاب باشد. 

سازنده در بخش جانبی سعی کرده تا این قسمت از طراحی منحصربه ‏فردی سود ببرد و کپی کاری انجام نشود. 

البته زائده تو رفتگی در بخش پایینی که امتدادش به دو گلگیر متصل می‏شود و نصب رکاب فابریک توسط سازنده وطنی، کمی به جذابیت این قسمت کمک شده است. 

در بخش جلو وجود چراغ های روشنایی روز با درخشندگی عالی، جای گذاری مه ‏شکن ‏ها داخل کاسه کرومی مانند سپر، جلو پنجره حجیم با خطوط عمودی و استیل کاری شده، ظاهر اسپرت به هایما داده است. اما درب موتور و سپر ساده است. 

نوبت به کوپا می‏رسد کراس‏اووری که زیبایی خود را  مدیون سه شرکت آلمانی فولکس واگن، پورشه و آئودی است.

چراغ ‏ها، خطوط جلو پنجره و سپر برگرفته از فولکس واگن تیگوان است در نمایه جانبی، بدنه کوپا بدون هیچ‏گونه زائده یا خط شانه و رکاب بوده و تنها جذابیت این بخش وجود رینگ‏ های 18 اینچی، کالیپرهای ترمز منقش به نشان سازنده و رنگ مشکی در امتداد لچکی ستون C است. در قسمت عقب شباهت به خودروهای آلمانی به ویژه آئودی Q3 مشاهده شده و باز هم رده پای تیگوان دیده می ‏شود. 

اما اکثر افراد کوپا را به ‏دلیل شیب تند سقف خودرو در قسمت انتهایی با پورشه ماکان مقایسه می‏کنند در کل طراحی جذاب کوپا شبیه اتومبیل های اروپایی بوده و هایما وامدار آسیایی ها است. 

 

 

شلوغی و سادگی 

در هنگام باز کردن در کوپا، به وسیله سامانه خوش آمدگویی، نشان تجاری شرکت مونتاژ کننده روی زمین نقش می ‏بندد. وارد خودرو شده، فضا و نحوه طراحی کاملاً اروپایی است.

آشنایی با قسمت‏ های مختلف کابین و نحوه به کارگیری ادوات کمی زمان می‏برد. در این بخش طراحی فرمان، رودری ‏ها و دسته داخلی در کپی شده از تیگوان است.

فرمان و دسته دنده با طراحی چرم و آلومینیم ظاهر خاص و خوش‏دستی دارد. جنس چرم داخل کابین مرغوب و رضایت بخش بوده و سقف پانورامیک و وجود نورپردازی روی آن و دیگر بخش ‏ها، چشم ‏نواز است.

با روشن کردن پیشرانه، صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی به شما خوش‏آمد گفته و با قابلیت تغییر در نشان‏ دهنده‏ ها و انتخاب حالت مورد علاقه، حرفی برای گفتن نمی‏ گذارد تنها ایرادی که می‏توان به آن گرفت براق بودن ادوات داخلی و کنسول وسط است که در بعضی مواقع با منعکس کردن نور خورشید راننده و سرنشین را آزار می ‏دهد.

مانیتور با قابلیت کار با اندروید و IOS، تمامی اطلاعات اتومبیل را در اختیار راننده گذاشته و نیازهای آن را برطرف می‏ کند کابین با وجود امکاناتی منحصربه ‏فردی نظیر ترمز اتوماتیک، ترمز پارک برقی و شارژر وایرلس یک سرگردن بالاتر از‏ هایما است. 

داخل کابین هایما همه چیز ساده و منظم بوده و به دور از هر گونه اغراق اضافی در سر جای خود قرار دارد. طراحی داخلی شبیه محصولات کره‏ای چند سال گذشته بوده و برای داشبورد و رودری‏ ها از چرم و پلاستیک ارزان‏قیمت استفاده شده که توی ذوق می‏زند.

صفحه کیلومتر نسبت به اندازه ‏های کابین بسیار کوچک و غیرعادی هست این ایراد در شیشه جلو هم قابل مشاهده است زیرا دید مناسبی از اطراف به راننده منتقل نمی‏ کند. 

‏ هایما با تجهیزاتی مانند گرمکن صندلی و تهویه مطبوع اتوماتیک، امکانات قابل قبولی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان می‏ آورد. اما تا اینجا در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی، طراحی داخلی و خارجی برگ برنده به ‏طور حتم از آن کوپا است.


هایما، برنده آزمایش شتاب و سرعت 

با مرور مشخصات فنی دو خودرو، ‏ هایما را به دلیل قدرت و گشتاور بالاتر برنده می‏دانیم. بدون فوت وقت آماده شتاب‏گیری می‏ شویم استارت زده و پدال گاز را تا انتها می ‏فشاریم.

شروع حرکت هردو خودرو یکسان است ولی به محض تعویض دنده یک به دو‏ هایما برتری‏ های خود را به رخ می‏ کشد به‏ خصوص اینکه تأخیر توربو در کوپا بسیار زیاد، آزار دهنده و ملموس است. بنابراین، ‏هایما کوپا را پشت گذاشته و دور می‏شود. نوبت به آزمایش شتاب‏گیری در هنگام حرکت (Roll in) می‏شود هر دو خودرو در دنده سه قرار دارند باز هم پا را تا انتها روی پدال گاز فشار می‏دهیم.

این‏بار نوبت به کوپا می‏رسد که جلو بیفتد اما بعد از چند ثانیه باز هم‏ هایما به ‏دلیل حجم بالاتر پیشرانه، اسب ‏بخار بیشتر و گشتاور بهینه ‏تر جلو افتاده و برنده می‏شود. در رابطه با ویژگی ‏های آف‏رود هیچکدام از خودروها توانایی قابل ملاحظه ‏ای ندارند و تنها حسن آنها ارتفاع بیشتر نسبت به مدل‏ های سواری است. 

 

 

پر از آپشن 

کوپا فهرست کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی را در اختیار راننده می‏گذارد از سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک گرفته تا شارژر وایرلس و سنسور باز کردن در صندوق عقب به وسیله پا و تجهیزات ایمنی همچون اربگ جلو، جانبی و پرده ‏ای، سامانه پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS) ورود بدون کلید و استارت دکمه ‏ای، صندوق پران برقی، سیستم ایموبیلایزر، فرمان چند منظور و تنظیم شونده چرمی با کنترلرهای روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه مجهز به فیلتر تصفیه و یونیزه کردن ذرات میکرونیزه با دریچه تهویه مستقل عقب، سیستم صوتی با 8 بلندگو و ساب ووفر، صفحه نمایش تمام لمسی 9 اینچی MP5 به همراه اتصال کامل به تلفن همراه و دوربین 360 درجه، درگاه اتصال USB، سامانه ناوبری، صندلی‏ های چرمی / گرمکن ردیف جلو / تنظیم گودی کمر، تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت و سرنشین کناری در 4 جهت، صندلی‏ های ISOFIX، آینه‏ های جانبی با تنظیم و باز و بسته شدن برقی به همراه گرمکن و راهنما، تنظیمات برای تضعیف نور ساطع شده در آینه وسط، سنسور باران، قابلیت توقف در صورت وجود مانع، سقف پانورامیک برقی با نورپردازی داخلی، چراغ جلو زنون به همراه سامانه روشنایی روز، سنسور نور و ... . 

همچنین‏ هایما به ترمز ضدقفل (ABS) تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، کمکی حرکت در سربالایی، کنترل کشش (TCS) ، اربگ راننده، سرنشین جلو و جانبی، صفحه نمایش 7 اینچی با امکان پخش MP3 و دارای پورت AUX و USB و GPS +SD و بلوتوث هندزفری فرمان برقی، صندلی‏های ISOFIX ، داشبورد با طرح چوب، تودوزی چرمی، دکمه‏ های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، کروز کنترل، شیشه جانبی دودی، ریموت کنترل قفل مرکزی، سامانه روشنایی روز، سان روف برقی، ورود بدون کلید و استارت دکمه ‏ای، سنسور باران، فرمان قابل تنظیم در 4 جهت، صندلی راننده 8 حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد 4 حالته دستی، دوربین 360 درجه، هشدار باز بودن در‏ها، سامانه مدیریت فشار باد تایر (TPMS) و سیستم قطع سوخت به هنگام تصادف را می‏توان نام برد.


هرکدام برای گروهی جذاب است 

خودروهای موردآزمایش برای مسافرت طولانی همراه با چهار سرنشین راضی کننده و جادار هستند. کوپا در طراحی داخلی و خارجی، طراحی و مواد بکارگیری شده در کابین و امکانات و تجهیزات رفاهی تماماً برتر از‏ هایما بوده اما در بخش ویژگی‏ های فنی، خدمات پس از فروش و قیمت تمام شده دو خودرو در بازار، برتری از آن‏ هایما است. 

پس اگر زیبایی ظاهری و امکانات برای شما مهم است، بی‏شک انتخاب اول کوپا است ولی اگر خدمات پس از فروش، شتاب و سرعت برای شما مهم هست، بدون هیچ حرفی باید به سراغ‏ هایما بروید. 

از آقایان علی و مسعود حاج رسولی‏ها به جهت در اختیار گذاشتن خودروهای خود و همکاری با تیم تست مجله ماشین، تشکر می‏کنیم.

 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس