نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 23929
زمان انتشار: 30 آبان 1400 09:26:00
معرفی نسل نو کامیون‏ های کلاس هشت ماک

کشف یک افسانه

چرا انتظار داشتیم با یک کشنده خارق ‏العاده از هر نظر روبه‏ رو شویم؟ چون همچنان ماک را با مدل‏ هایی چون DM800 و RD822SX تعریف می‏کنیم، اما از ماک زیر سلطه‏ ی ولوو نباید انتظار قدرت‏ نمایی را داشت. نسل‏ جدید کامیون ‏های کلاس هشت ماک(با نام سری Anthem به معنی سرود) در اواسط سپتامبر معرفی شد.
 کشف یک افسانه

 مجله ماشین - نویسنده: عماد احمدیوسفی / چرا انتظار داشتیم با یک کشنده خارق‏ العاده از هر نظر روبه ‏رو شویم؟ چون همچنان ماک را با مدل‏ هایی چون DM800 و RD822SX تعریف می‏کنیم، اما از ماک زیر سلطه ‏ی ولوو نباید انتظار قدرت‏ نمایی را داشت. نسل‏ جدید کامیون‏ های کلاس هشت ماک(با نام سری Anthem به معنی سرود) در اواسط سپتامبر معرفی شد. برای نگارنده، مشاهده بولداگ بر بالای کاپوت یک کشنده، بی ‏توجه به مشخصات فنی،باز ارمغانی از حس خوشایند جاده و راندن خواهد داشت.

 
در نسل نو ماک ، شاهد نوشته بزرگ‏تر ماک بر جلو پنجره و اضافه شدن یک بولداگ روی سپر جلو هستیم تا در چهره Anthem شاهد تضمین اصالت سازنده باشیم. نسل جدید ماک Anthem در‏دو تیپ Bold Black و Mirror Chrome Bright عرضه می شود که قطعات کروم به‏ کار رفته در پیشانی جلو آن نسخه بولد‏بِلک را متمایز می ‏سازد.
 
آینه ‏های نصب شده روی کاپوت هر چند موجب افزایش دید راننده شده، اما چهره Anthem را به طور کلی دگرگون ساخته، به سان یک مهندس خوش‏تیپ با دو عینک! این مورد را پیش‏تر در ولوو سری VNL 860 مشاهده کرده بودیم که البته ظاهر مدرن‏تری به نسبت آینه ‏های کاپوت ماک جدید ارائه می‏دهد. کابین در سه مدل طراحی شده، مدل Day Cab که فاقد کابین خواب است. مدل Flat Top Sleeper دارای کابین خواب و سقف کوتاه و مدل Stand Up که با 178 سانتی ‏متر طول بزرگ‏ترین کابین Anthem به شمار می‏رود که 18 سانتی‏متر کوچک‏تر از کابین VNL 860 است.
 
برای این نسل از کشنده‏ های کلاس هشت ماک، رنگ ‏های اختصاصی در نظر گرفته شده که شامل 7 گزینه بوده و اصلی‏ ترین رنگ آن Mack Black بوده که کمپانی ماک تصاویر اصلی Anthem را نیز با همین رنگ منتشر ساخته است. از رنگ ‏های دیگر می‏توان به خاکستری گرافیتی، سفید قطبی و سبز کوهستانی اشاره کرد که از دید نگارنده هر 7 رنگ بسیار زیبا و متناسب با طراحی کابین هستند. 
چراغ‏ های LED به‏ کار رفته در این سری تا 66 درصد روشنایی و طول عمر بیشتر ارائه می ‏دهد. از دیگر ویژگی‏ های سری Anthem می‏ توان به کاپوت و سپر 3 تکه آن اشاره کرد که اگر گوش ه‏ای از سپر صدمه دید راننده مجبور به خرید و تعویض تمام مجموعه نشود. وجود یخچال، تلویزیون و انواع کمد و قفسه ‏های نگهداری وسایل در کشنده‏ های کلاس هشت آمریکای شمالی جز وسایل و امکانات استاندارد به شمار می‏رود که سری Anthem نیز از این قاعده مستثنی نیست.
 
 
 
 
فضای داخل کابین با سه گزینه، امکان شخصی سازی را برای مشتریان خود فراهم کرده: تک تخت خواب با فضای نگهداری کم، تک تخت خواب با فضای نگهداری زیاد و جفت تخت خواب با فضای نگهداری تمام‏ عیار. داشبورد، صندلی ‏ها و غربیل فرمان نیز در سه گونه مختلف ارائه شده‏اند؛ این گزینه‏ ها شامل Standard، Premium و Ultra می ‏شود که نسخه آلترا فقط برای کابین Stand Up قابل سفارش است. غربیل فرمان ساده، اما زیبا و کاربردی طراحی شده، در صفحه نمایشگر هم شاهد نمایش آنالوگ و هم دیجیتال پارامتر‏های مختلف هستیم. استفاده حرفه‏ ای از پیچ‏ های سر ستاره‏ای روی غربیل فرمان و قاب نوشته MACK روی جلو پنجره، از نکات ریز و کلیدی طراحی Anthem به شمار می ‏روند.
 
پیشرانه‏ های نسل جدید کامیون ‏های کشنده مسافت طولانی ماک شامل سه سری MP7 و MP8 و MP8-TC هستند؛ پیشرانه MP7 یک 11 لیتری اقتصادی با محدوده قدرتی 325 تا 405 اسب ‏بخار و 1600 تا 2115 نیوتن ‏متر گشتاور مجهز به ترمز موتوری اختصاصی ماک یعنی Powerleash هم هست. پیشرانه MP8 یک 6 سیلندر ردیفی مجهز به سیستم Direct Injection با محدوده قدرتی 415 تا 505 اسب‏ بخار قوی‏ترین پیشرانه ماک با حداکثر گشتاور 2520 نیوتن‏ متر به شمار می ‏رود؛ قدرتی برابر با پیشرانه D13 ولوو VNL 860. 
 
قدرت ترمز موتوری این پیشرانه 372 کیلو وات در دور 2100 است. پیشرانه ‏های نسل جدید ماک دارای سه نسخه متفاوت شامل Maxidyne و Maxicruise و Econodyne بوده که این اسامی از نام پیشرانه ‏های نسل‏ های قبل ماک گرفته شده است. در نسخه مکسی‏داین، تنظیمات پیشرانه بر اساس قدرت بالا در دورهای پایین برنامه ‏ریزی شده و در مکسی کروز شاهد یک بالانس بین عملکرد اقتصادی و کشش بالا در ماموریت‏ های On/Off Road هستیم. در نسخه اِکونوداین، تنظیمات کاملاً در راستای حداکثر بهره وری سوخت برنامه ‏ریزی شده است. پیشرانه MP8-TC نیز دارای حداکثر 445 اسب ‏بخار و 2520 نیوتن ‏متر گشتاور است. ماک برای این پیشرانه‏ ها از پیستون ‏هایی با طراحی فوق‏ العاده انحصاری و فوق پیشرفته ‏ای استفاده کرده که تا 2 درصد در مصرف اقتصادی سوخت و 90 درصد در کاهش دوده اثر گذار هستند. 
 
جعبه دنده ‏های قابل سفارش برای Anthem شامل 3 گونه خودکار و 2 گونه دستی است. جعبه دنده ‏های دستی در دو سری مکسی‏تورک ES ماک و ایتون‏فولر قابل انتخاب از سوی مشتریان بوده که مکسی‏تورک ES که مخفف ایزی‏شیفت است با محفظه آلمینیمی دارای مدل‏ های 6 تا 18 سرعته است. جعبه دنده آلیسون مدل 4000 تمام خودکار بدون قابلیت تعویض دستی از جمله انتخاب ‏های خاص برای دوستداران آلیسون است. جعبه دنده خودکار mDrive که قابلیت تعویض دستی نیز دارد یک 12 سرعته 270 کیلویی با دو پدال که ضریب سنگین ‏ترین دنده آن 94/14 است. اما مدرن‏ترین و فوق‏ العاده‏ ترین جعبه دنده ماک یعنی mDRIVE HD یک جعبه دنده با قابلیت انتخاب نوع انتقال بین اُوردرایو و دایرکت است.
 
در کنار نوع 12 سرعته که تا پیشرانه ‏های 605 اسب‏ بخار نیز پشتیبانی می‏ کند و در پشت سری MP10 ماک مورد استفاده قرار می‏ گرفت دارای نوع 13و 14 سرعته نیز بوده که حداکثر قدرت را ارائه می ‏دهند. جعبه دنده ‏های mDRIVE HD با انتقال مستقیم قدرت (Direct) دارای مدل ‏های 12 و 13 سرعته با سنگین ‏ترین ضریب 19/38 و با انتقال غیر مستقیم (Overdrive) دارای سه مدل 12 و 13 و 14 سرعته است که دو مدل آخر مجهز به دنده کِرال هستند؛ ضریب سنگین‏ترین دنده یعنی C1 در مدل 14 سرعته 32/04 است! بسیار پر قدرت. 
 
حتماً شما هم متوجه شباهت‏ های آن با I-Shift شده‏ اید، اما به هر طریق سفارش این 14 سرعته فوق سنگین می‏تواند جبران قدرت پایین پیشرانه ‏های ماک را برای Anthem بکند. از نرم‏ افزارهای در نظر گرفته شده برای این جعبه دنده می ‏توان به AVO برای تعویض آسان و AVO-ENH برای جاده‏ های ناهموار و AVO-HD برای بخش فوق سنگین نام برد. 
 
محورها هم طبق انتظار از ساخته ‏های DANA و Meritor برای نسل جدید ماک استفاده شده و از محورهای ساخت خود ماک هم برای این کشنده قابل سفارش است. به طور استاندارد، سری Anthem با پیشرانه MP8 و جعبه دنده mDRIVE با محورهای ساخت ماک دارای بالاترین سطح از بهره وری سوخت است. در مورد هزینه‏ های نگهداری نسل جدید کامیون‏ های ماک با توجه به نوع کاربری که شامل Normal Duty و Heavy Duty و Severe Duty می‏شود تعویض روغن، فیلتر و فیلتر‏های سوخت به ترتیب روی 75 هزار، 60 هزار و 45 هزار کیلومتر صورت می‏پذیرد؛ طول عمر مایع خنک کننده یک میلیون و 200 هزار کیلومتر و تعویض فیلتر آن طی 240 هزار کیلومتر یا هر 12 ماه یک‏بار انجام می‏گیرد که این ارقام تنها در صورت استفاده از مواد و قطعات اصلی ماک قابل دستیابی خواهند بود. 
 
فیلتر باد و فیلتر تهویه مخزن سوخت نهایتاً هر 24 ماه یکبار باید تعویض شود و تنظیم سوپاپ‏ها هم برای بار اول روی 240 هزار کیلومتر و پس از آن با پیمودن هر 500 هزار کیلومتر مسافت باید انجام بپذیرد که در مجموع نشانی از کاهش هزینه‏ های نگهداری کشنده‏ های نسل جدید ماک هستند.
 
سری Anthem به سیستم‏ های مختلفی مجهز است که در این فرصت مختصر می‏توان به GuardDog Connect اشاره کرد. اگر در جاده برای کامیون شما اتفاقی پیش بیاید سیستم گارد‏داگ فوراً مشکل را تشخیص می‏ دهد و در صورت نیاز به رفع سریع با مرکز OneCall ماک تماس می‏گیرد و کد خطا تشخیص داده شده را اعلام می‏کند. یک تیم از تکنیسین‏ های با تجربه، کد خطا را ارزیابی و برای تعمیرات احتمالی برنامه‏ ریزی کرده و با توجه به اطلاعات کاملی که از بروز این اتفاق ثبت شده، مدت زمان بازگشت کامیون به جاده کاهش خواهد یافت. 
 
در مجموع، از حیث طراحی به نظر نگارنده این تمام آن چیزی بود که ماک و طراحان ماک می‏توانستند انجام دهند، پس باید به تلاش ماکی‏ ها احترام گذاشت و به Anthem گفت: به جاده خوش آمدی!

 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس