نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 256
زمان انتشار: 29 اردیبهشت 1397 12:48:00

تعریف طراحی آینده از زبان لکسس کانسپت‏LF-1

استودیو طراحی کالتی (CALTY) یکی از زیرمجموعه ‏های برند تویوتا بوده که دارای دفاتری در کالیفرنیا و میشیگان آمریکا است. وظیفه این کمپانی، ترسیم خط مشی طراحی و ارائه نمونه‏ های مفهومی جهت مدل ‏های آینده تویوتا و لکسس است.
تعریف طراحی آینده از زبان لکسس کانسپت‏LF-1

مجله ماشین/   به تازگی 11‏نفر از اعضای تیم طراحی CALTY در مدت زمانی بیشتر از یک سال موفق به تکمیل طرح نهایی لکسس LF-1 شدند. رهبری این تیم را آقای «ایان کارتابیانو» عهده‏دار بوده که از انجام آن خوشحال و شگفت‏زده است و این‏گونه اظهار می‏کند که طرح ظاهری این مدل زیباتر و هیجان‏آورتر از مدل‏ های فعلی LS و LC است. طرح زیبای LF-1 معروف و نشانگر جهت‏گیری تازه لکسس در طراحی بوده که به عقیده این خودروساز و مدیران آن طرحی شجاعانه و تشویق‏کننده است. حال این سؤال مهم مطرح می‏شود که این مدل مفهومی تا چه حد به واقعیت خواهد پیوست؟


وقتی کراس‎اوور پرچم دار کمپانی می‏شود! 
تاکنون مدل‏های مفهومی جذابی توسط بسیاری از خودروسازان به منظور نشان دادن خلاقیت و همینطور معرفی استراتژی‏های آتی آنها عرضه شده که بسیاری از این نمونه‏ها به مرحله تولید نرسیده و فقط بخش‏های کوچکی از آن طرح در طول یک دهه یا بیشتر در مدل‏های آینده مورد استفاده قرار گرفته است. 
بعد از آن نوبت خودروهای مفهومی می‏رسد که شانس بیشتری برای به تولید رسیدن دارند. چنین طرح‏هایی ممکن است توجه افراد را به آن برند افزایش دهد، اما در عین حال می‏توانند وسوسه‏انگیز بوده و باعث کنجکاوی گروهی جهت مدل‏های آینده شوند. لکسس LF-1 که قرار است در نمایشگاه اتومبیل دیترویت در سال جاری به نمایش گذاشته شود، به احتمال قریب به یقین به مرحله تولید خواهد رسید و نه تنها تولید خواهد شد بلکه واقعیت این است که لکسس می‏تواند از ویژگی‏های آن در محصولات فعلی خود نیز بهره‏گیری نماید. 
آنچه که مسئولین و متخصصان این برند در پی تحقق آن هستند این است که به‏طور خلاصه: اگر طرحی را دوست دارید لکسس برای شما آن را می‏سازد و مدل LF-1 نشانگر آن است که لکسس در حال تغییر بوده و اولویت‏های مشتریان برای این شرکت از سایر برندها مهم‏تر است. مسؤولین لکسس پی برده‏اند که نقطه شروع برای ارائه یک مدل به‏عنوان گل سرسبد، ساخت آن به‏صورت سدان یا کوپه نیست، بلکه چند سالی بوده که تب تقاضا برای انواع اس‏یووی و کراس‏اوور داغ شده و بنابراین واضح است که لکسس نیز به‏عنوان سازنده برند لوکس در این راستا حرکت کند. در نتیجه LF-1 را باید جانشین LS به‏عنوان بزرگ‏ترین مدل تولیدی کمپانی به حساب آورد. 

طرح بیرونی
نظر به اینکه لکسس علاقمند به ارائه یک اس‏یووی اسپرت بوده لذا در ساخت مدل LF-1 از پلت‏فرم GA-L که در مدل‏های LS سدان و LC کوپه نیز استفاده شده، بهره‏گیری کرده است. برای ساخت یک اس‏یووی یا کراس‏اوور اسپرت، طراحان باید در طرح سقف و شیب آن که باید حالتی قوس‏دار رو به عقب باشد، کاملاً جسورانه عمل کنند و در عین‎حال مواردی مانند ارتفاع سقف در قسمت صندلی‏های عقب و همینطور ورود و خروج سرنشینان و راحتی انجام آن را با دقت مد نظر قرار دهند، ضمن اینکه ظاهر اتومبیل و زیبایی آن حفظ شود. 
اما آنچه که در LF-1 در این مورد به انجام رسیده، وضعیت ثابت و بدون تغییر خط سقف بوده بدون آنکه طراحی به نمونه‎های جعبه‎ای تبدیل شود. به‏منظور نشان دادن توانایی‏های دینامیکی در ظاهر، طراحان طول درپوش موتور را افزایش داده و نسبت فاصله ستون جلویی سقف تا محور جلو را طولانی‏تر کرده‏اند و ابعاد حاصل از این تغییرات باعث شده که ظاهر آن شبیه یک استیشن واگن خوش‏ترکیب شود، البته از نوع قد بلند که شباهت کمتری به یک کراس‏اوور معمولی داشته باشد. 
مدل تولیدی LF-1 برخوردار از انعطاف‏پذیری پلت‏فرم GA-L خواهد بود و فاصله محوری و طول کلی، این مدل را متفاوت از مدل‏های LS و LC کرده است. بد نیست بدانید که ارتفاع آن 76 میلی‏متر و پهنای آن 89 میلی‏متر بیشتر از مدل LS است. استفاده از این پلت‏فرم باعث شده که فاصله کف تا زمین به میزان 216 میلی‏متر برسد و سازه آن به‏گونه‏ای است که امکان استفاده از پیشرانه‏های مختلف بنزینی، هیبریدی، برقی و حتی پیل‏سوختی در آن وجود دارد.
برخی شایعات حاکی از آن است که LF-1 به‏صورت یک کراس‏اوور با سه ردیف صندلی عرضه خواهد شد، اما آقای هانتر معتقد است که برترین مدل لکسس برای آنکه تجربه یک رانندگی شخصی را به فرد انتقال دهد، بهتر است از نوع دو ردیف صندلی باشد. وی به شوخی می‏گوید که لکسس یک برند قدیمی و مثلاً یکصد ساله نیست بلکه یک برند جدید در دنیای خودرو بوده و به‏عنوان یک برند نوپا باید برای جوابگویی به نیازهای بازار از خود انعطاف‏ نشان داده و در پی تغییرات باشد. طراحان لکسس در پی انجام مأموریتی برای تبدیل جنبه‏های عملیاتی به شور و هیجان، عملکرد به احساس و عشق به تکنولوژی به واقعیتی قابل لمس هستند. 
آقای کارتابیانو می‏گوید آنچه مدنظر داشتیم، تعریف جدیدی از زبان طراحی است و مایل به ارائه طرحی زنده، دقیق، واضح و سازه‏ای زیبا، شناور و کنترل شده به‏وسیله گوشه‏ها بودیم و نه اینکه تمامی بخش‏های خودرو پر از گوشه و زوایای تیز باشد. هر شخصی که کراس‏اوورهای لکسس را که اخیراً به بازار عرضه شده دیده باشد مانند NX یا UX که دارای بدنه‏ای پر از زوایای مختلف هستند، می‏تواند بلافاصله درک کند که این برند در حال تحول است. 
یکی از بارزترین مشخصات ظاهری این مدل جدید وضعیت گلگیرهای جلوی آن بوده، چرا که سازه آن به‏گونه‏ای است که به نظر می‏رسد ستون جلویی سقف در آن فرو رفته و از خط درپوش موتور مجزا شده و حالتی پیچیده به آن بخشیده است. طی یک دهه گذشته جلو پنجره رادیاتور دوکی شکل لکسس تبدیل به امضای این برند شده و در این مدل نیز با تغییراتی حفظ شده است. 

طراحی کابین 
هنگامی که وسایط نقلیه برای هدف تولید طراحی می‏شوند، معمولاً طرح بیرونی آنها بین مورد مفهومی و نهایی تقریباً ثابت باقی می‏ماند، اما بیشترین تغییرات در داخل کابین روی می‏دهد و بنابراین فقط می‏توان حدس زد که کدام بخش‏ها ثابت مانده و در مدل نهایی دیده خواهد شد یا خیر.
طراحی صندلی‏های جلو به‏گونه‏ای انجام شده که بتواند مورد تأیید بخش عمده‏ای از خریداران قرار گیرد و صندلی راننده بنا به اظهار آقای بن چانگ که سرپرستی بخش طراحی داخلی را عهده‏دار است، شبیه کابین خلبان بوده، به‏طوری‏که همه چیز با فاصله کمی از راننده قرار دارد و دسترسی به آنها به راحتی انجام می‏گیرد، حتی کنسول میانی و سامانه سرگرمی/ ارتباطی به سبک خودروهای اسپرت به طرف وی زاویه‏دار شده‏اند. نورپردازی داخل آن به رنگ آبی است. صندلی‏های پشتی نیز همانند صندلی‏های جلو از نوع معروف به کاپیتان (Captain Chair) هستند و همان راحتی و طرح نمونه‏های جلو را دارند.  

برنامه ‏های تولید
از ابتدای کار، هدف از طراحی این مدل به‏تولید رساندن آن بوده است. برخی از موارد پیچیده مانند دوربین‏های کناری که تصویری از پشت خودرو را در یک صفحه بزرگ به نمایش می‏گذارند، در مدل تولیدی وجود نخواهند داشت. سایر موارد مانند فضای بیشتر در کنسول میانی، سنسورهای پارک، دنده‏عقب و حرکت همگی همگی به صورت مخفی در ساختار آن یکپارچه شده‎اند. فعال کردن حالت اسپرت یا حالات مختلف حرکت با چهارچرخ می‏تواند با استفاده از حرکت دست و بدون فشردن کلید انجام گیرد. براساس اطلاعات فعلی، ورود به بازار آن در صورت تأیید مدیران لکسس، سال 2021 خواهد بود و قیمت پایه‏ای در حدود 75‏هزار دلار  برای LF-1 درنظر گرفته شده است.  
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس