نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 257
زمان انتشار: 29 اردیبهشت 1397 12:53:00

تست تویوتای غول پیکر سکویا

به تازگی یک تویوتای غول پیکر به نام سکویا را البته با پلاک ملی تست کردیم و تجربه این بررسی فنی را با شما درمیان می‏گذاریم.
نویسنده: دانیال رضایی
تست تویوتای غول پیکر سکویا
مجله ماشین/ هرچند که حضور چنین مدلی در کشورمان امکان پذیر نبوده و تنها نمونه موجود با پلاک ملی محسوب می شود، اما به طور حتم سکویا و مدل های مشابه آن طرفداران بسیاری دارند. البته راندن آن در ترافیک شهری و خیابان‏های باریک چندان منطقی نبوده و توجیه‏پذیر نیست، چون این مدل حدود 25 سانتیمتر از لندکروزر طویل‏تر بوده و شاید بتوان گفت که از سکویا تنها باید در مسیرهای خارج از شهر استفاده کرد.  
ولی در رابطه با بیراهه‏نوردی و آفرود به ویژه امروزه که رفتن به کویرهای کشورمان بیش از هر زمان دیگری باب شده، با فرض اینکه پای سکویا به کشور باز شود، اگر علاقمندان آن را راهی بیابان و کوهستان کردند، مورد عجیب و بعیدی نخواهد بود، اما تا‏قبل از این اتفاق بهتر است بدانید سکویا برای رفتن به چنین مکان‏هایی مخصوصاً کویر معذوریت دارد چرا که به علت وزن بالا، فاصله محوری 1/3 متری (115 میلی‏متر بیشتر از لندکروزر) و طول زیاد، اتومبیل ممکن است در مسیرهای شنی گیر کرده و شما را به دردسر بیاندازد، ولی در مسیرهای ناهموار برفی و گلی همانند آنچه که در روز آزمایش تجربه شد، سکویا بی‏نیاز از دنده کمک توانست بر شرایط سخت غلبه نموده و در صورت نیاز به دیفرانسیل دوم غوغا به‏پا می‏کند و زمین زیر پایش را شخم می‏زند.
اما در نهایت ممکن است از خودتان بپرسید این ماشین دقیقاً چه نوع کاربری دارد؟ در ابتدای مطلب به این نکته اشاره شد که گروهی از مشتریان این‏گونه اتومبیل‏ها کسانی هستند که به مسافرت‏های زمینی با مسافت‏های بالا علاقه‏مند‏ند که اصطلاحاً به آن Over Landing  گفته می‏شود و از این جهت با توجه به قابلیت‏های متنوع و نیروگاه عظیم 7/5 لیتری 8 سیلندر که با لکسس LX570 و لندکروزر مشترک بوده و به واسطه چنین پیشرانه ای از قدرت و شتاب مثال‏زدنی برخوردار می‏گردد، سکویا را می‏توان برای مصارف مورداشاره استفاده کرد. از طرفی خودرو با کوچکترین اشاره به پدال گاز از زمین کنده می‏شود، بنابراین باید احتیاط بیشتری را در بکارگیری این بخش به کار برد. جدا از این با توجه به نرمی و راحتی این مدل هوس ایرانگردی و راندن در جاده‏ها به سرمان زد، ضمن آنکه در حین رانندگی در جاده‏های پر پیچ و خم به لطف کمک فنرهای لول، سه تکه بودن اکسل‏های جلو و عقب و سامانه‏های کنترل پایداری و کششی با خیال راحت و بدون دغدغه از بلند بودن طول اتومبیل با سرعت‏های بالاتر از 120 کیلومتر برساعت از پیچ‏های تند گذر کرده و با در اختیار داشتن سیستم صوتی قدرتمند JBL با 14 اسپیکر و صندلی های بزرگ و جادار، از راحتی در سفر لذت بردیم. به‏علاوه اینکه با در اختیار داشتن مانیتور 7 اینچی در جلو و مانیتور سقفی در وسط با قابلیت پخش انواع فایل‏های صوتی و تصویری از جمله DVD سرگرمی بیشتری برای شما فراهم است و اگر زمانی حواستان به رانندگی و شرایط جاده نباشد، سامانه رادار و پیشگیری از تصادف، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم ترمزهای ضد قفل به کمکتان خواهند آمد. 



برندهای معروف خودروسازی علاوه‎بر تولید و معرفی مدل‎های اصلی خود که در اکثر کشورهای جهان به فروش رسیده و یافت می‎شوند، نمونه هایی ویژه را تنها برای برخی از بازارها درنظر می گیرند. البته در این خصوص تحقیقات مفصلی انجام داده و قبل از انجام پروسه طراحی محصول، شرایط مختلف اعم از آمارشناسی، نوع جاده‎ها و اقلیم حاکم بر آن منطقه و مهم‏تر از همه، نگرش مصرف‏کننده و کاربری محصول مورد سنجش قرار می‎گیرند تا عرضه مدلی به شکست نیانجامد. به عنوان مثال، برند تویوتا با شاسی بلندها و پیکاپ‏های بزرگ خود در منطقه آمریکای‏شمالی حضوری پررنگ دارد که دلیل آن هم به دلیل شرایط متفاوت حاکم بر چنین کشورهایی است. تنوع این نمونه ها بسیار زیاد بوده که البته اکثر آنها راهی به بازار کشورمان ندارند، اما 

نامی برگرفته از طبیعت
اسم سکویا نشات گرفته از یکی از بلندترین درختان جهان است و باتوجه به ابعاد این خودرو، به علت چنین نامگذاری می‏توان پی برد. علیرغم حضور پسر ارشد و لوکس‏تر خانواده یعنی لندکروزر، سکویا در سپتامبر سال 2000 با استفاده از عناصر طراحی پیکاپ تاندارا و بر پایه یک شاسی مستقل متولد شد تا با رقبای خود به مبارزه بپردازد. در ‏راستای این هدف و برای فروش در بازار آمریکای شمالی و کانادا تولید این شاسی بلند اندازه کامل در کارخانجات تویوتا موتور ایندیانا آغاز ‏شد که پیش از این به ساخت مدل‏هایی همچون تاندرا، سییِنا و هایلندر اقدام می‏نمود. 

نسل اول سکویا به مدت هفت سال روی خط تولید قرار داشت و سپس نسل بعدی در سال 2008 معرفی گردید که تولید آن تا به‏امروز ادامه دارد و اخیراً فیس لیفت مختصری روی آن انجام شده تا جذابیت آن همچنان حفظ گردد. سکویا در دو نوع تک و دو دیفرانسیل و چهار تیپ مختلف شامل SR5، لیمیتد، پلاتینیوم و TRD ادیشن عرضه می‏شود که از لحاظ سطح تجهیزات و مرغوبیت جنس مواد به کار رفته کلاس‏بندی می‏گردند و در رأس آن سری پلاتینیوم قرار داشته و نمونه TRD به‏عنوان گزینه اسپرت در دسترس مشتریان خواهد بود. این در حالی است که لوکس‏ترین مدل آن حدود 20‏هزار‏دلار از لندکروزر 84‏هزار دلاری ارزان‏تر است.

در کنار رقیبان غول پیکر
تویوتا سکویا رقیبی برای حریفان آمریکایی نظیر جمس یوکان، شورولت تاهو و لینکلن نویگیتور محسوب می‏شود. این مدل برای آن دسته از مشتریانی طراحی شده که دارای خانواده پرجمعیت (4 نفر به بالا) بوده و راحتی سرنشینان و فضای بار برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است که در این مورد سکویا با فرض تکمیل تعداد سرنشینان حدود 535 لیتر فضا جهت اسباب و اثاثیه در اختیار قرار می‏دهد که در صورت خواباندن صندلی‏های ردیف دوم و سوم می‏توانید آن را به یک ون تمام عیار با فضایی به میزان 5820 لیتر تبدیل کنید!     
اما گروه دیگری از علاقه‏مندان این‏گونه اتومبیل‏ها عاشق سفرهای جاده‏ای و رانندگی در مسافت‏های طولانی هستند و برای آنها راحتی و سهولت در گشت و گذار با خودرویشان از هر چیزی واجب‏تر است. ضمن اینکه بیشتر مالکین این مدل‏ها معمولاً دارای کاروان مسافرتی و یا قایق تفریحی هستند که برای حمل و نقل آنها به وسیله تریلرها و یا بکسل کردن، به پیکاپ و یا شاسی‏بلند قدرتمند نیاز دارند که در این قسمت نیز سکویا با توانایی کشش 2/3‏تنی به‏خوبی از عهده این کار برمی‏آید. همچنین، به لطف بهرمندی از سیستم TowHaul این امکان برای شما فراهم می‏شود تا هنگامی که اتومبیلتان در نقش یک کشنده عمل می‏کند، میزان نیروی گیربکس مطابق با شرایط مسیر تنظیم شده تا بهترین بازدهی را داشته باشد.
بنابراین، سکویا گزینه مناسبی است زیرا هم از لحاظ ابعاد نمره قبولی را البته در بازاری که در آن حضور دارد، می‏گیرد و هم با توجه به خصوصیات برند خود گزینه‏ای مقرون به صرفه، اقتصادی و البته توانمند باتوجه به سایر رقبایش محسوب می‏شود.  
سکویا در سال 2016 پس از شورولت تاهو و جمس یوکان با فروش نزدیک به 13‏هزار دستگاه (یک هشتم فروش تاهو در همان سال) توانست رتبه سوم فروش این کلاس را در بازار آمریکا کسب کند.
ناگفته نماند که تویوتا برندی محبوب در کشور مورداشاره محسوب می‏شود و نمی‏توان فروش کمتر سکویا را نسبت به محصولات بومی مورد نکوهش قرار داد، اما ایالات متحده زادگاه شاسی بلندها و پیکاپ‏های غول پیکر است و همیشه اولویت خرید با پیشکسوتان این دسته از خودروهاست.  
در رابطه با طراحی این مدل و بررسی بخش‏های مختلف بدنه بزرگ این تویوتای غول‎پیکر، به این نتیجه می‏رسیم که سکویا تمام تلاش خود را کرده تا نه تنها استخوان‏بندی‏ و پیکره آن به دیگر رقیبان شباهت داشته باشد، بلکه با ترکیب چراغ‏های مستطیلی کوچک و چسبیده به جلو پنجره کرومی بزرگ و ذوزنقه‏ای شکل آن، دماغه و پوزه اتومبیل پهن‏تر شده که چهره آن را در عین خشن بودن با ابهت و مهربان نشان می‏دهد. بنابراین از لحاظ طراحی نه مثل شورولت تاهو ترسناک و نه مثل جمس یوکان خشک و بیروح است، در نمای عقب همه چیز از جمله در صندوق یک تکه آن نظیر هم‏ردیفانش طراحی شده است اما چراغ‏های پهن و ذوزنقه‏ای نمای پشتی را زیادی ملایم و آرام نشان می‏دهد که شاید بهتر بود با چراغ‏های مستطیلی باریک و عمودی تعویض شوند همچنین در داخل کابین نیز طراح سعی کرده تا با حس و حال مدل‏های آمریکایی با سرنشینان ارتباط برقرار کند به طوری که شما در چیدمان ادوات داشبورد و کنسول میانی ظرافتی را مشاهده نمی‏کنید و ابعاد همه بخش‏ها بزرگ در‏نظر گرفته شده است. به جز غربیلک فرمان که دقیقاً مشابه لندکروزر بوده و تنها شکل دکمه‏های روی آن متفاوت است، بقیه قسمت‏ها در نگاه اول کمی برای شخصی که اولین بار به داخل کابین می رود، بیگانه هستند، اما دو نکته جالب‏توجه وجود دارد یکی طراحی پنل نشان‏دهنده‏های سرعت و دور موتور است که به صورت یک صفحه متشکل از حفره‏های عمیق است که شبیه نمونه‏های به‏کار‏رفته در مدل‏های شورولت بلیزر در دهه 70 تا 80 میلادی بوده و دیگری تزئینات داخلی و ترکیب داشبورد بزرگ آن است که بین راننده و سرنشین کناری مرز و فاصله ایجاد می‏کند. همچنین در مورد مواد به‏کار رفته سکویا همان راه آمریکایی‏ها را دنبال کرده که نتیجه آن استفاده از مواد تقریباً ارزان قیمت است، به‏طوری که به جز صندلی‏ها، غربیلک فرمان، دسته دنده و در داشبورد که در آنها چرم به کار رفته، سایر بخش‏ها پلاستیکی هستند، شایان توجه است که روشن‏کردن سکویا به وسیله سوئیچ انجام شده و فاقد سیستم استارت بدون کلید است. 
با تمامی این موارد هیچ دلیلی ندارد که سکویا بخواهد تا ابد در آمریکا محبوس باشد، یقیناً این مدل طرفداران دیگری در خارج از مرزهای سرزمین مورداشاره دارد که از جمله آنها میتوان به شیخ نشینان کشور‏های حاشیه خلیج فارس اشاره کرد که البته گرچه برای چنین افرادی جذابیت لندکروزر را نداشته و موارد مصرف آن که پیش‏تر عنوان شد، برایشان کاربردی نیست، اما به واسطه ابهت و شاسی بلند بودنش آن را هم در کنار خودروهای چنین کلاسی قرار داده‏اند.
 

مشخصات فنی تویوتا سکویا مدل 2012

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

هشت / خورجینی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

5663

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

381/5600

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

544/3600

وزن خالص (کیلوگرم)

2707

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

1/7

حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت)

220

نوع جعبه دنده

6 سرعته اتوماتیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1895×2029×5210

فاصله محوری (میلی‏متر)

3099

وضعیت انتقال قدرت

چهارچرخ متحرک

ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب

275/65R20

حجم مخزن سوخت (لیتر)

100

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

4/16

حدود قیمت

یک میلیارد تومان

 

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس