نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 267
زمان انتشار: 31 اردیبهشت 1397 13:56:00

ایران، بازار تست خودروسازی چین شده است

تا جایی که ذهنم یاری می‏کند آخرین ماه‏ های مدیریت منوچهر منطقی بر ایران خودرو، بحث خودروهای چینی وارد صحن علنی خودروسازان کیلومتر 14 جاده مخصوص شد . . .
ایران، بازار تست خودروسازی چین شده است

مجله ماشین/  آن روزها (سال 1387) که مدیرعامل پژو، با حضور در جشن بیستمین سالگرد همکاری با ایرانیان در کشورمان، سعی داشت قدرت شیر ایستاده‏اش را در بازاری که آن را یک گربه نشسته می‏دید به رقبا نشان دهد! حضور تازه واردهای چینی در صنعت خودرو کشور بیشتر به یک شوخی بی‏مزه شبیه بود اما اعتقاد عجیب مدیریت وقت ایران‏خودرو به توانمندی‏های خودروسازی چین برای ایجاد یک اتحاد استراتژیک با همکاران ایرانی، می‏رفت تا خودروی جایگزین پیکان را هم با اتکا به چینی‏ ها بسازد!

مذاکرات آن روزهای ایران‏ خودرو با شرکت چری به جایی نرسید اما شرکت مدیران ‏خودرو به عنوان بخش خصوصی با چری وارد مذاکره گردید و خودروی‏QQ در قالب ماتیز چینی تولید شد. کمی بعد سر و کله لیفان هم در کرمان‏ موتور پیداشد، یک سازنده موتورسیکلت در چین که گام‏ های نخست خودروسازشدن را برمی‏داشت و اکنون هم با حضور در روسیه و آذربایجان، ادعای حضور در اروپا را دارد!
هم‏زمان با این تحرکات چینی‏ ها، بزرگ‏ترین خودروسازان خاورمیانه نیز به پشتوانه درآمدهای نفت، جز تولید خودروی ملی، فکر دیگری نداشتند و انواع و اقسام خودروی ملی، خط تولید ملی، طرح ملی و ... را رونمایی می‏کردند! با اینکه آن زمان کسی حتی به خرید خودروی چینی فکر نمی‏کرد اما در واقعیت، اژدهای زرد، پشت دروازه‏ های صنعت 50 ساله خودروسازی ایران چنبره زده‏بود تا مانند کره و مالزی از فرصت پیش‏آمده استفاده‏کرده و بخشی از بازار ایران را تصاحب‏ کند.
حال چینی‏ ها رسما وارد صنعت خودروی کشور شده و تقریباً با داشتن خط تولید در تمام کارخانه ‏های خودروسازی ایران، بیش از 10 درصد تولیدات داخلی را در اختیار داشته و سالی 100 هزار دستگاه انواع اتومبیل‏ را تحویل مشتاقان خودروهای جدید می‏دهند. باید بپذیریم در نبود برندهای برتر دنیا (البته با قیمت مناسب) بازار خودرو کشورمان، تخت گاز به سمت چینی شدن هرچه بیشتر می‏راند، به ویژه دربازه قیمتی تا 120 میلیون تومان که در واقع به جز مدل‏های قدیمی داخلی تقریباً همگی چینی تبارند!
خودروسازی چین که طی چند سال اخیر با تولید حدود 24 میلیون دستگاه انواع اتومبیل، در پله نخست تولید خودروی جهان نشسته است، در سرزمین مادری همان نقش شیر کاغذی نمایش سنتی چین را دارد زیرا در فهرست 10 پرفروش‏ترین خودروهای بازار چین شامل فولکس واگن، وولینگ، هیوندای، چانگان، تویوتا، بیوک، نیسان، فورد، هوندا و شورولت، فقط دو نام چینی بوده و بقیه آلمانی، آمریکایی، ژاپنی و کره‏ای هستند.
با چنین رویه‏ای و ادامه سیاست‏های همچنان غلط داخلی، بی‏شک خودروسازان کشور طی چند سال آینده با گرمی بیشتری اتومبیل‏های چینی را به آغوش گرفته و مشتری‏های زیادتری را جذب بزک‏های کم‏ارزش و نمایشی آنها خواهندکرد، بنابراین توصیه می‏کنم قبل از خرید اتومبیل چینی به موارد زیر دقت کافی داشته باشید:
1- فناوری غیرقابل اعتماد چینی‏ ها
گفتیم خودروهای چینی، داخل این کشور چندان محبوب نیستند و اگرچه دولت، حمایت سنگینی از خودروسازان کشورش انجام می‏دهد، مردم چین هنوز به تکنولوژی و رقابتی بودن محصولات کشورشان اعتماد ندارد.
مهندسی معکوس و کپی‏برداری از اصول صنعت چین است که خصوصاً در خودروسازی کرد چشمگیری دارد. بر همین اساس بسیاری از قوای محرکه چینی، همچنان بازده مناسبی ندارند و با اینکه طی چند سال اخیر برخی از پیشرانه‏ها در رقابت با نمونه‏های وطنی، گوی سبقت را ربوده و تا حدودی دوام بهتری دارند اما مسئله جعبه‏دنده ضعیف و ناکارآمد بسیاری از آنها همچنان به قوت خود باقی است.
مشکل مجموعه انتقال قدرت شامل ضعف صفحه‏کلاچ در گیربکس‏های دستی و عدم عملکرد درست جعبه‏دنده‏های خودکار، هزینه‏هایی تا چند میلیون را به خریداران تحمیل می‏کنند زیرا برای نمونه گیربکس اتوماتیک جیلی X7 حدود 27 میلیون تومان، لیفان 820 بیش از 16 میلیون تومان و جک J5 حوالی 15 میلیون تومان قیمت دارند.
چون خودروسازان خارجی برای حضور مستقل در بازار چین ملزم به پرداخت مالیات و عوارض سنگین هستند، معمولاً با ایجاد شرکت‏های مشترک، محصولاتی را با همکاری شرکای چینی عرضه می‏کنند که طبق آمار از بالاترین نرخ فروش نیز در چین برخوردارند. در مقابل، تولیدکنندگان مستقلی نظیر لیفان، جک و چری نیز قراردارند که هنوز با تکنولوژی روز خودروسازان جهان فاصله دارند.
2- عدم خرید خودروی جدید از شرکت‏های گمنام
از آنجایی که خدمات پس از فروش در کشورمان، رویه خاصی نداشته و هر شرکتی سبک و سیاق خودش را دنبال می‏کند، مشخص شدن تکلیف پشتیبانی از خودروهای تازه وارد مانند هندوانه نیازمند شکافته شدن برای پی بردن به کیفیت آن است که در بیشتر موارد نیز سفید از آب درمی‏آید! زیرا روند تصحیح عملکرد خطوط مونتاژ، تکمیل مراکز سرویس‏دهی، عیب‏یابی و تأمین قطعات یدکی، می‏تواند حتی ماه‏ها زمان ببرد.
از سوی دیگر به دلیل اینکه فرزندان چرخ‏دار اژدهای زرد به غیر از ایران، حضور چشمگیری در بازار منطقه نداشته و خدمات‏ و پشتیبانی محصولاتشان نیز در کشورهای حاشیه خلیج‏فارس انجام نمی‏شود، در صورت بروز مشکلات حاد، تهیه قطعات یدکی آنها به معضلی بزرگ بدل می‏شود. این موضوع حتی دامن‏گیر مشتریان تولیدات چینی ایران‏خودرو و سایپا در خرید اتومبیل‏های هایما، دانگ‏فنگ H30، برلیانس و چانگان نیز شده است تا مشکلات ناشی از تأخیر در تحویل یا کمبود قطعات‏یدکی را تجربه کنند.
3- اهمیت مطالب درج نشده در کاتالوگ
چینی‏ها با مطالعه‏ای دقیق و فراگیر به شناخت کاملی از بازار ایران رسیده و به خوبی می‏دانند وجود فناوری‏های جدید و لوازم رفاهی (آپشن) گوناگون و زیاد تا چه اندازه بر تصمیم خریداران کشورمان تأثیرگذار است. از سوی دیگر چون پرتیراژترین محصولات خودروسازان کشور ایمنی مناسبی ندارند، با برجسته کردن ستاره‏های مؤسسه C-NCAP (برنامه ارزیابی ایمنی خودرو چین) که نتایج آن تفاوت چشمگیری با مؤسسات ایمنی اروپا و آمریکا دارد، سعی در جلب اطمینان و نظر هرچه بیشتر مشتریان ایرانی دارند.
البته در برخی موارد حتی به داده‏های کاتالوگ هم باید شک‏کرد زیرا در جستجوی درستی ستاره‏های C-NCAP برای برخی خودروسازان چینی، نه تنها هیچ‏گونه اطلاعات یا عکسی از شرایط آزمون این خودروها در دسترس نیستند بلکه بعضی‏ها حتی بدون تست محصولاتشان در این مؤسسه، برای ستاره‏های ایمنی نداشته، تبلیغ می‏کنند و ناگفته پیداست که هیچ نهاد مسؤولی در کشور ما نیز توجهی به این موضوع مهم ندارند. حال مجسم کنید وقتی هیچ حرفی از تعداد ستاره‏ها در میان نباشد، چه شود!
بنابراین دقت داشته باشید آنچه در دفترچه راهنمای خودروهای چینی آمده‏است، در بیشتر موارد همان نمای خوش خط‏ و خال ماری چینی است که اگر مراقب شاسی‏های کپی شده، پیشرانه‏های مشابه اصل، جعبه‏دنده‏های ضعیف و ایمنی اندک آنها نباشید، به شدت گزیده خواهید شد!
4- مزیت خرید خودروی دست دوم و نگاهی به آگهی ‏ها
برای خریداران ایرانی که هنوز اتومبیل را کالایی سرمایه‏ای می‏دانند، همواره قیمت زمان فروش یا دست دوم، فاکتوری تعیین‏کننده محسوب می‏شود. این موضوع هنگام فروش اتومبیل‏های چینی به دلایلی مانند افزایش روزافزون تیراژ و تنوع، کارآیی نه چندان مناسب بیشتر آنها، مشکلات پشتیبانی و خدمات پس‏ازفروش، روش‏های گوناگون فروش آسان توسط تولیدکنندگان و... بسیار بغرنج است و فروشندگان مجبورند نسبت به سایر خودروهای بازار، اتومبیلشان را با افت قیمت بیشتری ارائه‏کنند. از این‏رو با اندکی درنگ، خواهید توانست خودروی چینی مورد نظرتان را ارزان‏تر از صفر کیلومتر آن خریداری کنید.
اگرچه مدتی است برخی تولیدکنندگان داخلی اتومبیل‏های چینی، امکانات محدودی جهت آزمایش محصولاتشان فراهم کرده‏اند اما متأسفانه چنین امکانی در مورد همه خودروهای صفر کیلومتر وجود ندارد، در صورتی‏که هنگام خرید اتومبیل دست‏دوم، دورزدن و آزمودن بخش‏های مختلف آن نوعی مزیت محسوب می‏شود و به علت توجه خریداران به خودروی نو، اصولاً سرویس‏های اولیه آن انجام و عیوب احتمالی نیز رفع‏شده‏اند. 
از سوی دیگر با دقت در آگهی‏های منتشر شده و مدت زمان انتظار آنها برای فروش، به راحتی می‏توان از علاقه بازار به کدام خودروی دست دوم آگاه شد و ضمن داشتن مظنه مناسب، با دید بازتری نسبت به خرید حتی نمونه صفر اقدام‏کرد. 
در پایان باید بگویم اگرچه در سال‏های پیش از تحریم چری تنها خودروی چینی حاضر در بازار بود ولی اکنون آمارهای موجود از تردد حداقل ٢٧ مدل اتومبیل چینی در خیابان‏های کشور حکایت می‏کنند. مشکل بیشتر خودرو‏های چینی کیفیت نه چندان بالا، خرابی زودرس و ایمنی پایین آنهاست‏، این محصولات با اینکه ظاهری مدرن و امروزی دارند ولی بیشترشان روی پلت‏فرم‏های قدیمی توسعه یافته، کپی اتومبیل‏های شرکت‏های بزرگ خودروسازی جهان هستند و اکثراً از نظر مؤسسات ایمنی اروپایی و آمریکایی رد شده‏اند.
چین که 10 سال قبل، هیچ نشانی در بازار خودروی جهان نداشت به سرعت در حال پیمودن مسیر تکامل و تبدیل به قدرتی در تراز جهانی خودروسازان، طی 3 تا 5 سال آینده است. خوشبختانه ما اگرچه نتوانستیم به مالزی کمک کنیم اما از همان ابتدا با ایفای نقش مرکز آزمون و پشتیبانی! نقش پررنگی در توسعه صنعت خودروی چین داشته‏ایم. کمی صبر، مشخص می‏کند که بعد از این مرحله‏گذار، ما کجاییم، چین کجاست و کشور بعدی کدام است!

 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس