نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 271
زمان انتشار: 03 خرداد 1397 11:29:00

چرا تویوتا هنوز لندکروزر را تولید می‏کند؟

لندکروزر در سال2017یکی از ناموفق‏ترین اس‏یووی‏های موجود در بازار جهانی بوده است، اما بازهم تولید می شود!!!
چرا تویوتا هنوز لندکروزر را تولید می‏کند؟

 مجله ماشین/ نشریه آمریکایی معتبر Automobile ، ادامه تولید تویوتا لندکروزر را مورد نقد قرار داده است و نوشته کل میزان فروش این خودرو در سال 2017 فقط 31 هزار دستگاه بوده که یکی از ناموفق‏ترین اس‏یووی‏های موجود در بازار محسوب می‏گردد، با این وجود مدل 2018 آن به بازار آمده است و پرسیده چرا تویوتا هنوز لندکروزر را تولید می‏کند؟ حال باید دید دلیل ادامه تولید چیست؟


لندکروزر مدل 2018 در واقع یازدهمین سال حضور سری J200 بوده و بیشترین زمانی که یک مدل آن یعنی J50 در بازار حضور داشت بین 1967 تا 1980 است. علیرغم پیشرفت‏های زیاد تکنولوژی، نسل ششم آن تغییر عمده‏ای به خود ندیده است و از بسیاری جهات از اواخر سال 2000 به این طرف تقریباً بدون تغییر مانده است. موتور تنفس طبیعی که در سال 2007 برای مدل‏های تاندرا و سکویا عرضه شد، تاکنون بی‏تغییر باقی‏مانده و توان تولیدی و حداکثر گشتاور آن 545 نیوتن متر است. در سال 2016 گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آن جای خود را به 8 سرعته داد و بدین ترتیب یک ارتقا جزئی پیدا کرد.
این پیشرانه علیرغم قدیمی بودن ، باز هم از عملکرد خوبی برخوردار است به‏طوری‏که می‏تواند لندکروزر سنگین وزن 2643 کیلوگرمی را با سرعت‏های بزرگراهی حرکت دهد. 
توان ترمزگیری لندکروزر نقطه مقابل شتاب‏گیری آن است. دیسک‏های ترمز 9/13 اینچی در جلو و 6/13 اینچی در عقب می‏توانند بدون دردسر تایرهای 285/60R18 را از ادامه حرکت باز دارند، اما بهتر است از انجام توقف‏های ناگهانی با لندکروزر خودداری کنید چون دماغه آن به شدت رو به پایین می‏آید که ناشی از انتقال وزن به جلو در توقف‏های سریع است البته سامانه فنربندی دینامیکی آن از نوع هیدرولیکی کمک مؤثری به کنترل این پدیده می‏کند.
سامانه فرمان لندکروزر دارای عملکردی کند و سنگین بوده که می‏تواند در بالا رفتن از سربالایی‏ها ویژگی موثری باشد اما انجام مانور در فضاهای تنگ پارکینگ چندان مناسب نیست . تجربه رانندگی با لندکروزر چندان خالی از جنبه‏های مدرن و عدم برخورداری از تجهیزات پیشرفته نیست، زیرا کروز‏کنترل تطبیقی، سیستم هشداردهنده برخورد با خودروی جلویی، ترمز اضطراری از تجهیزات ایمنی استاندارد آن است. در مدل 2018 از یک سیستم جدید ارتباطی سرگرمی به‏نام ENTUNE استفاده شده که دارای یک صفحه نمایشگر 9 اینچی بوده و دیگر تجهیزات آن شامل دوربین‏های بیرونی (جلو، عقب و پهلوها)، صندلی‏های جلو مجهز به سرمایش گرمایش و سیستم شارژ بی‏سیم موبایل هستند. 
البته هیچ‏کس این مدل را به خاطر دارا بودن صفحات نمایشگر لمسی و یا صندلی‏های با روکش چرم طبیعی خریداری نمی‏کند چرا که خودروهای بی‏شماری در بازار هستند که ارائه‏دهنده چنین ویژگی‏هایی با سواری بهتر و قیمت ارزان‏تر هستند ولی تنها مزیت لندکروزر در مقایسه با آنها قابلیت‏های بیابانی آن است که قابل مقایسه با رنجروور بوده و از جمله مهمترین آنها می‏توان به سامانه انتقال نیروی دائمی به چهارچرخ، سیستم کنترل خزندگی یا Crawl Control، دیفرانسیل مرکزی با قابلیت هرزگردی محدود، توانایی سیستم فنربندی به قطع ارتباط با میله‏های ضربه‏گیر و سیستم یا انتخاب براساس نوع پوشش سطح مسیر حرکت( (Multi-Terrain،اشاره نمود.
تنها دلیلی که تویوتا به تولید لندکروزر ادامه داده و می‏دهد، برند آن است مضاف به اینکه تویوتا هیچ‏گونه هزینه بازاریابی برای آن در نظر نگرفته و چون از همان موتور و طرح قدیمی استفاده می‏کند، لذا نیازی به پرداخت هزینه‏های سنگینی برای انجام آزمایش‏های مربوط به تصادفات و میزان آلایندگی‏ها نبوده و هزینه‏های سخت‏افزاری آن را نیز سال‏ها پیش پرداخته چرا که یک طرح تکراری هم از نظر ظاهری و هم داخلی. در یک کلام هر چه عاید تویوتا ناشی از فروش لندکروزر شود هر چقدر هم تعداد آن کم باشد سود خالص است آن هم بدون دردسر.
با توجه به پیشرفت‏های تکنولوژی و فشار ناشی از آن به نظر می‏رسد که از عمر موتور J200 مورد استفاده در لندکروزر زمان زیادی باقی نمانده است و به روزآوری که در سال 2016 روی آن انجام گرفت حداکثر می‏تواند تا سال 2020 ادامه پیدا کند. در مورد موتور J300 شرکت تویوتا مدل‏های مفهومی زیادی را در دست بررسی دارد با عنایت به پیشینه آف‏رودی این مدل ولی در عین حال نباید متعجب شوید که روزی تویوتای لندکروزر برقی و یا پیل سوختی وارد بازار شود و در آن صورت احتمال ادامه تولید آن تا سال 2030 نیز دور از ذهن نیست.
سایر مشخصات تویوتای لندکروزر 2018 
نوع پیشرانه: 8 سیلندر خورجینی به حجم 7/5 لیتر 
نوع جعبه دنده: 8 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی: 2/15 لیتر در یکصد کیلومتر
طول، عرض و ارتفاع: 4950، 1981 و 1880 میلی‏متر
فاصله محوری: 2824 میلی‏متر
وزن خالص: 2643 کیلوگرم
شتاب از صفر تا 96 کیلومتر برساعت: 8/6 ثانیه
قیمت پایه: 84890 دلار
قیمت نمونه آزمایشی: 87405 دلار

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس