نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 318
زمان انتشار: 04 تیر 1397 12:19:00

تجهیزات جدید و کاربرد آنها در عیب‏ یابی خودروهای جدید

امروزه همان گونه که به‏ کارگیری تجهیزات پیشرفته در علم پزشکی نقش مؤثری را ایفا می‏کند، در صنعت خودرو نیز می‏توانند به کمک مهندسان و تکنیسین‏ ها آمده و آنها را در جهت تشخیص و رفع ایراد سریع‏تر و بهتر راهنمایی کنند.
نویسنده: سینا سیدنا
تجهیزات جدید و کاربرد آنها در عیب‏ یابی خودروهای جدید

 مجله ماشین / ما هر روز با به‏ کارگیری تکنولوژی‏های جدید و افزایش سطح فنی سیستم ‏های خودرویی روبه ‏رو هستیم و این در حالی است که روش‏های رایج نمی‏تواند جوابگوی حل مشکلات فنی باشد. از طرفی دیگر هم با گران‏تر شدن هزینه تعمیرات و قطعات، لزوم استفاده از این تجهیزات و ابزارها بیشتر می‏شود. یک مکانیک و یا مهندس خوب هم باید ضمن آشنایی با امکانات به روز‏تر، روش‏های جدیدتری را در جهت پی بردن به عیب‏ ها به‏ کار بگیرد. در ادامه با تعدادی از پرکاربرد‏ترین و مفید‏ترین این وسایل آشنا خواهید شد ضمن اینکه خودروسازان بزرگ در سراسر دنیا از تعمیرکاران و نمایندگی‏های خود انتظار دارند که از آنها استفاده کنند. 

Mechanics Stethoscope گوشی مکانیکی
این گوشی دارای ساختار ساده‏ای شبیه گوشی‏هایی است که پزشکان جهت معاینه به‏ کار می‏برند. با این تفاوت که در قسمت انتهایی لوله آن به جای دیافراگم و پرده، سر میله‏ای فلزی نصب شده است. همانطور که می دانید در مکانیزمهای خودرو با انبوهی از سیستم‏هایی روبه ‏رو هستیم که در آنها جریان سیال در حال حرکت وجود دارد. مانند مسیرهای روغن در بلوکه سیلندر و یا لوله‏ های سوخت‏رسانی که هرگونه گرفتگی و یا نشتی در آنها می‏تواند باعث بروز مشکلات عدیده‏ای در کارکرد موتور شود پس با دنبال کردن صدای جریان می‏توان از عملکرد صحیح آن قسمت اطمینان حاصل کرد. یکی دیگر از کاربردهای رایج این ابراز می‏تواند ردیابی صداهای اضافی و نویز در درون موتور باشد و با استفاده از آن می‏توان صداهایی مانند خرابی یاتاقان های واتر پمپ و یا پولی هیدرولیک فرمان را تشخیص داد. از طرفی دیگر در تشخیص نوع صدای هر شیر برقی مانند انژکتورها و یا شیر برقی کنیستر که با فرکانس خاصی هم تولید می‏شوند می‏تواند کمک مؤثری کند. 
Infrared Meter دماسنج لیزری 
نقاط زیادی در خودرو هستند که با دانستن دمای آن نقطه و مقایسه اش با نواحی دیگر می‏توان به وجود ایراد پی برد. دماسنج لیزری که با استفاده از اشعه مادون قرمز عمل می‏کند، این توانایی را دارد که دمای نقطه‏ای را بدون اینکه با آن تماسی داشته باشد برای ما نمایش دهد. برای مثال با استفاده از این ابزار می‏توانیم دمای قبل و بعد از مبدل کاتالیستی را اندازه گیری کنیم و در صورتی که این اختلاف دما زیاد باشد می‏تواند نشاندهنده وجود گرفتگی در داخل مبدل باشد. همچنین به منظور اطمینان از خرابی ترموستات آب و یا هرگونه انسداد در مسیر جریان مایع خنک کننده، می‏تواند ما را به سمت محل بروز ایراد نزدیک‏تر کند. در این وسیله اشعه مادون قرمز از یک عدسی عبور کرده و به محل مورد نظر برخورد می‏کند و به نسبت انرژی صرف شده جهت تولید اشعه، یک سیگنال الکتریکی تولید می‏شود که نمایانگر میزان دمای آن محل است. به طور کلی در هر جایی که قطعه در حال حرکت باشد و یا دمای برد الکترونیکی مورد نیاز باشد، این دماسنج می‏تواند به‏کارگرفته شود. 
Borescope استوانه نما 
این وسیله در حقیقت دوربینی است که با قابلیت چرخش و انعطاف به ما کمک می‏کند تا محل‏هایی را که دارای انحنا هستند و دسترسی به آنها مشکل است را بازرسی کنیم. در برخورد اول با هر عیب و خرابی، اولین مرحله بازرسی چشمی توسط تکنیسین است تا بتواند به خوبی محل بروز خطا را تشخیص دهد و بدون صرف زمان اضافی و باز و بسته کردن قطعات متعدد، منبع اصلی را جستجو کند. مهمترین کاربرد آن امکان مشاهده محفظه احتراق و نمایی از وضعیت سوپاپهای دود و هوا بدون باز کردن سر سیلندر است. در انواع پیشرفته‏تر این ابزار دوربین دارای قدرت زوم و مشاهده جزئیات بیشتر است. به وسیله فیلم و یا تصاویر گرفته شده سطح سرسیلندر، روزنه‏های انژکتورهای سوخت و بدنه منیفولد و حتی ضخامت دیسک و صفحه کلاچ را از لحاظ خوردگی، رسوب کربن و سایش می‏توان مورد بررسی قرار داد. 
اسیلوسکوپ
همانطور که می‏دانید در قسمت‏های مختلف خودرو، از بخشهای کنترل موتور گرفته تا سیستم‏های امنیتی پیشرفته همه و همه به برکت وجود سنسورهایی با کاربردهای متخلف کار خود را پیش می‏برند. هر کدام از این حسگرها انرژی خاصی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‏کنند. مانند سنسور اکسیژن که انرژی شیمیایی حاصله از دودهای خروجی را به ولتاژ ضعیفی که مورد نیاز واحد کنترل الکترونیکی است تبدیل می‏کند. و یا سنسوردمای آب که با استفاده از مقاومت الکتریکی داخلی اش می‏تواند تعیین کننده درجه حرارت آب باشد. از طرفی دیگر عملگرهای مختلفی هم در خودرو هستند که با توجه به انرژی الکتریکی دریافت شده از طرف واحد کنترل الکترونیکی موتور، کار خود را آغاز می‏کنند مانند فرمان پاشش انژکتورها، پمپ بنزین و کویل‏های جرقه.
مسئله قابل توجه در بین تمام سنسورها و عملگرها این است که هرکدامشان دارای یک نبض حرکتی هستند و با فرکانس و دامنه ولتاژ خاصی فعالیت می‏کنند. اسیلسکوپ در حقیقت یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین تجهیزات عیب‏یابی و طراحی در صنایع مختلف است. این در حالیست که تکنیسین ها در صنعت خودروی ما در حین عیب‏یابی فقط به خواندن خطا و یا مشاهده پارامترهای قابل نمایش توسط دستگاه بسنده می‏کنند. نکته مهمتر در مورد خرابی اجزای الکترونیکی خودرو این است که اگر قطعه‏ای در خودرو در داخل ساختمان داخلی خودش دچار اتصال کوتاه و یا مدار باز شود، عیب‏یابی آن توسط دستگاه دیاگ امکان پذیر است، اما اگر قطعه فقط کمی خراب شده باشد و یا کمی از محدوده عملیاتی خود دور شده باشد آن را فقط می‏توان به وسیله این دستگاه عیب‏یابی کرد. در شکل نمودار کاری یک موتور فن تهویه کارکرده و نو را نشان می‏دهد که در نمونه سمت راست چپی موتور به خوبی سوئیچینگ می‏شود و هیج وقفه‏ای در کار خود نشان نمی‏دهد.  

 

 

تصاویر
نظرات بینندگان
|
احماسدي
|
04 تیر 1397 21:11:04
0
0
بحث زيبايي بود براي كسانيكه وقت وسليقه ججلوگيري از عيوبي كه در آينده به مشكل برخورد مي نمايد.آيا اگربخواهيم اتومبيل كاركرده خود را از اين نظر چك كنيم راهي هست؟تشكرازشما
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس