در طراحی ظاهری و داخلی شاسی بلند BYD S6 عرضه شده توسط کارمانیا رد پای نسل دوم لکسس RX دیده میشود زیرا به گفته مدیران ارشد BYD طرح شاسی بلند آن از کمپانی تویوتا- لکسس ژاپن خریداری شده است ...
مجله ماشین / چراغهای جلوی خودرو با طرح دو لامپی، ظاهری کاملاً ساده و معمولی دارند و به سیستم روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو (AHL) و چراغهای روشنایی روز (DRK) مجهز هستند. چراغ های مه شکن گرد در زیر سپر پهن جلو قرار دارند. چراغ های عقب هم به سبک RX طراحی شده است.
شیشه عقب با شیب تند تا اسپویلر عقب سقف کشیده شده و دو میله باربند از قسمت جلو تا عقب سقف امتداد یافتهاند. در نمای جانبی، گلگیرهای برجسته جلو و عقب نمایان هستند و ستون D خودرو با شیب زیاد به چشم می آید. رینگ های آلومینیمی 5 پره دوبل 18 اینچی با لاستیک های 225/65R17 پوشانده شدهاند و به نمای جانبی، ظاهری اسپرت بخشیدهاند. این خودرو 1770 کیلوگرم وزن دارد.
طراحی کابین BYD S6 نیز در قسمتهای داشبورد، صندلیها، فضای بار و محل قرارگیری اهرم تعویض دنده، مانند لکسس RX نسل دوم بوده ولی امروزیتر از طراحی خارجی خودرو است.
قطعات و مواد به کار رفته از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و محل استقرار دکمه های کنترلی روی داشبورد و فرمان، به صورتی ارگونومیک در نظر گرفته شده است. نشانگر دیجیتال خودرو از نوع TFT تعبیه شده و دارای کامپیوتر سفری، تنظیم سرویسهای دورهای و قابلیت تنظیم رنگ و نور است.
صندلی راننده دارای قابلیت تنظیم برقی در 8 جهت بوده که با روکش چرم خاکستری رنگ، هماهنگی مناسبی را با داشبورد و روکش سقف خودرو فراهم کرده و صندلی های عقب با قابلیت تاشو امکان تنظیم پشتی و کفی را دارند.
غربیلک فرمان با روکش چرم دارای دکمههای کنترلی سیستم صوتی، کروز کنترل و بلوتوث تلفن همراه است. وجود تجهیزات ایمنی مانند 6 اربگ، کمربند ایمنی سه نقطه ای، کروزکنترل با قابلیت هشدار سرعت غیرمجاز، سنسورهای پارک عقب و جلو، سامانه ضدسرقت Immobilizer، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم ترمز هوشمند (BOS)، صندلی های عقب مجهز به ایزوفیکس (Isofix) و دوربین دنده عقب و دوربین دید جانبی در آینه سمت راست، آن را بر روی کاغذ به خودرویی ایمن تبدیل کرده که 5 ستاره ایمنی از آزمونهای کشور چین (C-NCAP) دریافت کرده است.
همچنین امکاناتی نظیر ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک دوناحیه ای، سیستم صوتی با 9 بلندگو و قابلیت نصب USB/Aux و اتصال بلوتوث، نمایشگر 7 اینچی لمسی با قابلیت پخش DVD و سیستم ناوبری GPS، چراغ های اتوماتیک جلو، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، سانروف برقی دو حالته، نمایش دمای داخل و خارج خودرو، آینه های جانبی تاشوی برقی با گرمکن، آینه عقب الکتروکرومیک، قطب نمای الکترونیکی، در باک برقی و خروجی برق 12 ولت، سطح تجهیزات رفاهی این خودرو را در جایگاه مناسبی در بین رقبا قرار داده است. S6 دارای قابلیت تنظیم حالت رانندگی Eco برای کاهش میزان مصرف سوخت است.
مشخصات فنی و تست رانندگی
زمانی که در موتور شاسیبلندBYD را باز کرده و به موتور آن نگاه کنید، شاید واقعاً دلسرد شوید، چون موتور این خودرو نسبت به محفظه موتور کوچکتر بوده و در ارتفاع نسبتاً پایینی نصب شده است. از دلایل نصب موتور در پایینترین نقطه ممکن، پایین بردن مرکز ثقل خودرو و کنترل پایداری آن در ترمزهای شدید عنوان شده است.
جنس چرم صندلیها و کیفیت ادوات داشبورد حس خوبی را به سرنشینان القاء میکند. ردیف دوم صندلی ها فضای پای مناسبی را برای سرنشینان عقب فراهم کرده است. پیشرانه 2400 سیسی DOHC خودرو، 4 سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد و از نوع Mitsubishi 4G69 MIVEC بوده که قدرت ۱۶0 اسببخار در5800 rpm و حداکثر گشتاور ۲29 نیوتنمتر در 4هزار rpm تولید میکند.
قدرت موتور توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه (DCT) به چرخ های جلوی خودرو منتقل میشود که قابلیت تعویض به صورت تیپترونیک را نیز دارد. فرمان خودرو از نوع هیدرولیک حساس به سرعت بوده که در سرعت های مختلف، عملکردی متفاوت از خود نشان میدهد، ولی عملکرد و نرم بودن غربیلک، از فرمان های برقی کمتر است.
با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت D شروع به حرکت کرده و متوجه تأخیری آشنا در واکنش گیربکس 6 سرعته دوکلاچه شدیم. خودرو به آرامی به راه افتاد و با فشردن پدال گاز و بالا رفتن دور موتور، تعویض دنده ها به نرمی صورت میگرفت و هیچ لرزشی را به اتاق انتقال نمیداد. در هنگام عبور از دست اندازها نیز کمترین میزان لرزش و تکانهای اضافی به اتاق وارد میشد.
خودرو در دورهای موتور بالاتر، شتاب مناسبی داشت و در مسیرهای مستقیم کیفیت ترمزگیری و توقف خوبی را از خود ارائه داد. همچنین در سر پیچها عملکرد مناسبی را از سیستم فرمانپذیری مشاهده کردیم و مجموعه تعلیق خودرو، هندلینگ خوبی را فراهم کرده بود. این مجموعه در جلو از نوع مک فرسون و در عقب مک فرسون با اتصال سه مفصلی مستقل تعبیه شده است.
بعد از چند لحظه توقف، اهرم تعویض دنده را در ناحیه تیپ ترونیک قرار دادم تا تخمینی از شتاب خودرو داشته باشم. با قرار دادن گیربکس در دنده یک، تأخیر بسیار کمی در شروع حرکت احساس کردم و با فشردن پدال گاز دنده را به ۲ تعویض کردم. در این دنده، حداکثر قدرت موتور برای غلبه بر وزن 8/1 تنی خودروی BYD S6 صرف میشد.
طبق اعداد به دست آمده در تست شتابگیری، خودروی S6 از شتاب صفر تا 100 متوسطی برخوردار بود و به صورت عملی در بهترین زمانگیری، به شتاب صفر تا صد 14 ثانیه دست یافتیم. درست است که شتاب این خودروی شاسی بلند در سطحی پایینتر از همتایان کرهای مانند کیا اسپورتیج و هیوندای ix35 قرار دارد، ولی به دلیل برخورداری از قدرت بالاتر، در مقایسه با شاسی بلندهای چینی مثل جیلیX7 و هایماS7 شتاب بهتری دارد و عملکرد موتور خودرو نسبت به وزن آن مناسبتر است.
خواص دینامیکی و هندلینگ خودرو در حین رانندگی، مخصوصاً در پیچهای تند، رضایتبخش بود، ولی در هنگام آزمایش، نبود سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESP) کاملاً مشهود بود که در دورهای بالای موتور در سر پیچها و در هنگام دور زدن، کم فرمانی و هرزگردی را باعث میشد.
یکی از ایرادات اصلی BYD S6 طراحی تک دیفرانسیل و بدتر از آن، دیفرانسیل جلو بودن آن است، چرا که پلتفرم ژاپنی، ارتفاع زیاد کف خودرو از سطح زمین و نوع طراحی سیستم تعلیق و زیربندی باعث شده تا با توجه به قدرت نسبتاً بالای موتور، امکان دو دیفرانسیل شدن این خودرو با تغییرات مهندسی اندک فراهم باشد.
پدال ترمز کمی سفت به نظر میرسید، ولی ترمزگیری مناسبی را ارائه میداد. علاوه بر ABS، سامانه ترمز اضطراری BOS آن را نیز امتحان کردیم که در هنگام فرمان دادن لحظهای، قسمت جلوی بدنه خودرو کاملاً قابل کنترل و تحت اختیار راننده بود و در این تست، واکنش متعادلی را نسبت به وزن خودرو دریافت کردم.
سیستم ترمز، ساخت شرکت بوش آلمان بوده که در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی تعبیه شده است. حجم مخزن سوخت 72 لیتر است و طبق اعلام شرکت سازنده، میزان مصرف سوخت خودروی S6 در خارج شهر کمتر از 5/7 لیتر، در شهر ۱۱ لیتر و در سیکل ترکیبی 8/9 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو4 است.
خودروی BYD S6 با قیمت 92 میلیون تومان توسط شرکت کارمانیا از زیرمجموعههای کرمان موتور ارائه میشود که سری اول آن تا مرداد ماه سال ۱۳۹۵ به مشتریان تحویل داده خواهد شد.
این خودرو در بازار ایران با رقیبانی مانند چری تیگو۵ با قیمت ۹۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و جک S5 اتوماتیک با قیمت ۸۸ میلیون تومان مواجه خواهد شد. در پایان از همکاری شرکت کارمانیا که ما را در این آزمایش همراهی کردند، کمال تشکر را داریم.