نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 330
زمان انتشار: 07 تیر 1397 11:28:00

تست فنی و بررسی کراس ‏اور BYD S6

در طراحی ظاهری و داخلی شاسی بلند BYD S6 عرضه شده توسط کارمانیا رد پای نسل دوم لکسس RX دیده می‏شود زیرا به گفته مدیران ارشد BYD طرح شاسی بلند آن‏ از کمپانی تویوتا- لکسس ژاپن خریداری شده است ...
نویسنده: اشکان معصومی
تست فنی و بررسی کراس ‏اور BYD S6

مجله ماشین / چراغ‏های جلوی خودرو با طرح دو لامپی، ظاهری کاملاً ساده و معمولی دارند و به سیستم روشن شدن اتوماتیک چراغ‏های جلو (AHL) و چراغ‏های روشنایی روز (DRK) مجهز هستند. چراغ‏ های مه شکن گرد در زیر سپر پهن جلو قرار دارند. چراغ‏ های عقب هم به سبک RX طراحی شده‏ است. 

شیشه عقب با شیب تند تا اسپویلر عقب سقف کشیده شده و دو میله باربند از قسمت جلو تا عقب سقف امتداد یافته‏اند. در نمای جانبی، گلگیرهای برجسته جلو و عقب نمایان هستند و ستون D خودرو با شیب زیاد به چشم می‏ آید. رینگ‏ های آلومینیمی 5 پره دوبل 18 اینچی با لاستیک‏ های 225/65R17 پوشانده شده‏اند و به نمای جانبی، ظاهری اسپرت بخشیده‏اند. این خودرو 1770 کیلوگرم وزن دارد.

طراحی کابین BYD S6 نیز در قسمت‏های داشبورد، صندلی‏ها، فضای بار و محل قرارگیری اهرم تعویض دنده، مانند لکسس RX نسل دوم بوده ولی امروزی‏تر از طراحی خارجی خودرو است. 
قطعات و مواد به کار رفته از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و محل استقرار دکمه ‏های کنترلی روی داشبورد و فرمان، به صورتی ارگونومیک در نظر گرفته شده است. نشانگر دیجیتال خودرو از نوع TFT تعبیه شده و دارای کامپیوتر سفری، تنظیم سرویس‏های دوره‏ای و قابلیت تنظیم رنگ و نور است. 
صندلی راننده دارای قابلیت تنظیم برقی در 8 جهت بوده که با روکش چرم خاکستری رنگ، هماهنگی مناسبی را با داشبورد و روکش سقف خودرو فراهم کرده و صندلی ‏های عقب با قابلیت تاشو امکان تنظیم پشتی و کفی را دارند.
غربیلک فرمان با روکش چرم دارای دکمه‏های کنترلی سیستم صوتی، کروز کنترل و بلوتوث تلفن همراه است. وجود تجهیزات ایمنی مانند 6 اربگ، کمربند ایمنی سه نقطه ای، کروزکنترل با قابلیت هشدار سرعت غیرمجاز، سنسورهای پارک عقب و جلو، سامانه ضدسرقت Immobilizer، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم ترمز هوشمند (BOS)، صندلی‏ های عقب مجهز به ایزوفیکس (Isofix) و دوربین دنده عقب و دوربین دید جانبی در آینه سمت راست، آن را بر روی کاغذ به خودرویی ایمن تبدیل کرده که 5 ستاره ایمنی از آزمون‏های کشور چین (C-NCAP) دریافت کرده است.
همچنین امکاناتی نظیر ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک دوناحیه ای، سیستم صوتی با 9 بلندگو و قابلیت نصب USB/Aux و اتصال بلوتوث، نمایشگر 7 اینچی لمسی با قابلیت پخش DVD و سیستم ناوبری GPS، چراغ‏ های اتوماتیک جلو، تنظیم ارتفاع چراغ ‏های جلو، سانروف برقی دو حالته، نمایش دمای داخل و خارج خودرو، آینه ‏های جانبی تاشوی برقی با گرمکن، آینه عقب الکتروکرومیک، قطب نمای الکترونیکی، در باک برقی و خروجی برق 12 ولت، سطح تجهیزات رفاهی این خودرو را در جایگاه مناسبی در بین رقبا قرار داده است. S6 دارای قابلیت تنظیم حالت رانندگی Eco برای کاهش میزان مصرف سوخت است.


مشخصات فنی و تست رانندگی
زمانی که در موتور شاسی‏بلندBYD را باز کرده و به موتور آن نگاه کنید، شاید واقعاً دلسرد شوید، چون موتور این خودرو نسبت به محفظه موتور کوچک‏تر بوده و در ارتفاع نسبتاً پایینی نصب شده است. از دلایل نصب موتور در پایین‏ترین نقطه ممکن، پایین بردن مرکز ثقل خودرو و کنترل پایداری آن در ترمزهای شدید عنوان شده است. 
جنس چرم صندلی‏ها و کیفیت ادوات داشبورد حس خوبی را به سرنشینان القاء می‏کند. ردیف دوم صندلی ‏ها فضای پای مناسبی را برای سرنشینان عقب فراهم کرده است. پیشرانه 2400 سی‏سی‏ DOHC خودرو، 4 سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد و از نوع Mitsubishi 4G69 MIVEC بوده که قدرت ۱۶0 اسب‏بخار در5800 rpm و حداکثر گشتاور ۲29 نیوتن‏متر در 4هزار rpm تولید می‏کند. 
قدرت موتور توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه (DCT) به چرخ ‏های جلوی خودرو منتقل می‏شود که قابلیت تعویض به صورت تیپ‏ترونیک را نیز دارد. فرمان خودرو از نوع هیدرولیک حساس به سرعت بوده که در سرعت ‏های مختلف، عملکردی متفاوت از خود نشان می‏دهد، ولی عملکرد و نرم بودن غربیلک، از فرمان ‏های برقی کمتر است.
با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت D شروع به حرکت کرده و متوجه تأخیری آشنا در واکنش گیربکس 6 سرعته دوکلاچه شدیم. خودرو به آرامی به راه افتاد و با فشردن پدال گاز و بالا رفتن دور موتور، تعویض دنده ‏ها به نرمی صورت می‏گرفت و هیچ لرزشی را به اتاق انتقال نمی‏داد. در هنگام عبور از دست اندازها نیز کمترین میزان لرزش و تکان‏های اضافی به اتاق وارد می‏شد.
خودرو در دورهای موتور بالاتر، شتاب مناسبی داشت و در مسیرهای مستقیم کیفیت ترمزگیری و توقف خوبی را از خود ارائه داد. همچنین در سر پیچ‏ها عملکرد مناسبی را از سیستم فرمان‏پذیری مشاهده کردیم و مجموعه تعلیق خودرو، هندلینگ خوبی را فراهم کرده بود. این مجموعه در جلو از نوع مک فرسون و در عقب مک فرسون با اتصال سه مفصلی مستقل تعبیه شده است.
بعد از چند لحظه توقف، اهرم تعویض دنده را در ناحیه تیپ ترونیک قرار دادم تا تخمینی از شتاب خودرو داشته باشم. با قرار دادن گیربکس در دنده یک، تأخیر بسیار کمی در شروع حرکت احساس ‏کردم و با فشردن پدال گاز دنده را به ۲ تعویض کردم. در این دنده، حداکثر قدرت موتور برای غلبه بر وزن 8/1 تنی خودروی BYD S6 صرف می‏شد.
طبق اعداد به دست آمده در تست شتاب‏گیری، خودروی S6 از شتاب صفر تا 100 متوسطی برخوردار بود و به صورت عملی در بهترین زمان‏گیری، به شتاب صفر تا صد 14 ثانیه دست یافتیم. درست است که شتاب این خودروی شاسی بلند در سطحی پایین‏تر از همتایان کره‏ای مانند کیا اسپورتیج و هیوندای ix35 قرار دارد، ولی به دلیل برخورداری از قدرت بالاتر، در مقایسه با شاسی بلندهای چینی مثل جیلیX7 و هایماS7 شتاب بهتری دارد و عملکرد موتور خودرو نسبت به وزن آن مناسب‏تر است. 
خواص دینامیکی و هندلینگ خودرو در حین رانندگی، مخصوصاً در پیچ‏های تند، رضایت‏‏بخش بود، ولی در هنگام آزمایش، نبود سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESP) کاملاً مشهود بود که در دورهای بالای موتور در سر پیچ‏ها و در هنگام دور زدن، کم فرمانی و هرزگردی را باعث می‏شد. 
یکی از ایرادات اصلی BYD S6 طراحی تک دیفرانسیل و بدتر از آن، دیفرانسیل جلو بودن آن است، چرا که پلت‏فرم ژاپنی، ارتفاع زیاد کف خودرو از سطح زمین و نوع طراحی سیستم تعلیق و زیربندی باعث شده تا با توجه به قدرت نسبتاً بالای موتور، امکان دو دیفرانسیل شدن این خودرو با تغییرات مهندسی اندک فراهم باشد.
پدال ترمز کمی سفت به نظر می‏رسید، ولی ترمزگیری مناسبی را ارائه می‏داد. علاوه بر ABS، سامانه ترمز اضطراری BOS آن را نیز امتحان کردیم که در هنگام فرمان دادن لحظه‏ای، قسمت جلوی بدنه خودرو کاملاً قابل کنترل و تحت اختیار راننده بود و در این تست، واکنش متعادلی را نسبت به وزن خودرو دریافت کردم. 
سیستم ترمز، ساخت شرکت بوش آلمان بوده که در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی تعبیه شده است. حجم مخزن سوخت 72 لیتر است و طبق اعلام شرکت سازنده، میزان مصرف سوخت خودروی S6 در خارج شهر کمتر از 5/7 لیتر، در شهر ۱۱ لیتر و در سیکل ترکیبی 8/9 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو4 است. 
خودروی BYD S6 با قیمت 92 میلیون تومان توسط شرکت کارمانیا از زیرمجموعه‏های کرمان موتور ارائه می‏شود که سری اول آن تا مرداد ماه سال ۱۳۹۵ به مشتریان تحویل داده خواهد شد. 
این خودرو در بازار ایران با رقیبانی مانند چری تیگو۵ با قیمت ۹۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و جک S5 اتوماتیک با قیمت ۸۸ میلیون تومان مواجه خواهد شد. در پایان از همکاری شرکت کارمانیا که ما را در این آزمایش همراهی کردند، کمال تشکر را داریم.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس