نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 335
زمان انتشار: 11 تیر 1397 11:57:00

اسرار موفقیت استاد تپه به تپه و یا از مانع به مانع دیگر با خودرو

مسابقات «جیم ‏خانا» نوعی رقابت با زمان و سرعت است که در آن هر نوع مانع طبیعی چون صخره، تایر، درخت را باید با مانورهای 180 تا 360 درجه رد کنند که تمامی این کارها باید در تعادل و تسلط کامل در زمانی به مدّت 45 ثانیه تا یک دقیقه و 30 ثانیه انجام پذیرد.
اسرار موفقیت  استاد  تپه به تپه و یا از مانع به مانع دیگر با خودرو

 مجله ماشین / «کن بلاک» کنترل فوق‏العاده ‏ای روی فرمان دارد و به خوبی از روی دره میان دو تپه می‏پرد. اما چطور؟ 

«کن بلاک» که اغلب با سوبارو WRX STI در رالی‏ها شرکت می‏کند، استاد از تپه به تپه و یا از مانع به مانع دیگر با خودرو است. این رشته ورزشی موتوری که در کانادا، ایالات متحده، انگلستان و آفریقای جنوبی طرفداران  بسیاری دارد، به "Gymkhana" معروف است. در کل مسابقات «جیم‏خانا» نوعی رقابت با زمان و سرعت است که در آن هر نوع مانع طبیعی چون صخره، تایر، درخت را باید با مانورهای 180 تا 360 درجه رد کنند که تمامی این کارها باید در تعادل و تسلط کامل در زمانی به مدّت 45 ثانیه تا یک دقیقه و 30 ثانیه انجام پذیرد. 
چندی پیش ویدئویی جدید از یک مسابقه او در اینترنت منتشر گردید که باز هم با سوبارو ایمپرزای خود، همه را انگشت به دهان گذاشت و سبب شده فردای آن روز نشریات بنویسند: حتماً «اسحاق نیوتن» کنار «کن» نشسته بوده! امّا خود او می‏گوید باید برای انجام این کار محاسبات پیچیده ریاضی انجام دهید.
البته «کن» پیش از این، چنین محاسباتی را برای یک حرکت نمایشی اسنوبوردینگ توسط اکسل ماکروسافت انجام داده بود. او معتقد است علم فیزیک قابلیت جداسازی تمام محاسبات را دارد و او اخیراً از همان فرمولی که در مسابقات اسنوبوردینگ استفاده کرده، برای پرش از لبه یک تپه به تپه دیگر استفاده می‏کند. «کن» می‏گوید: ابتدا سرعت را برحسب زمان حساب نموده و سپس آن را تبدیل به زمانی کردم که برحسب ثانیه و با سرعتی بر حسب مایل، باید از یا سطح شیب‏دار بپرم، یعنی در کل واحدهایم را از مایل در ساعت به فیت در ثانیه مبدل نمودم. سپس تندی یا سرعت برحسب زمان را به حرکت در حالت عمودی مبدل نمودم، بعد حرکت افقی و در زاویه پرش که در قالب این فرمول قرار می‏گیرد: 
Vv = sin A (Vt)
Vh = cos A (Vt)
v کوچک به معنای Vertical = عمودی
h کوچک به معنای Horizental = افقی
V بزرگ به معنای Velocity = شتاب حرکت 
اعداد بعدی را برای محاسبه فاصله افقی (با فاکتور X) یا فاصله عمودی (با فاکتور Y) به واحد فیت هر یک خط مسیر استفاده نمودم و میزان نیروی جاذبه را 17/32 فیت در مجذور ثانیه قرار دادم که در قالب فرمول دیگری قرار می‏گیرد.

این سبک معادله را در هیچ کتاب فیزیک دانشگاهی پیدا نخواهید کرد، امّا برای آزمایش من کار کرد. نمادهای زیادی را جایگزین اعداد معمولی کردم و تلاش کردم تا خروجی قابل فهم و آسانی از آن بگیرم، طراحی این پرش کار آسانی بود، امّا انجام آن در حدّ مرگ سخت بود.
«بلاک» خودرویش را با 701 کیلوگرم وزن بیشتر (در دماغه و در بخش موتور) به پرواز درآورد، امّا زاویه نزدیک شدنش به زمین کمی غیرقابل کنترل و باز بود، زیرا حدود 18 درجه ثبت شده بود و او می‏دانست که این عدد باید بین 10 تا 15 درجه باشد.
دستیارش متوجه شد که نسبتی بین سرعت کم و پرش با طول کم وجود دارد و سپس فهمید که میزان ضریب آیرودینامیک بر تحمل‏پذیری در هنگام فرود دماغه روی زمین تأثیرگذار است، امّا از هنگامی که ضریب پسار به همراه سرعت افزایش یافته، این دو فاکتور سبب به هم ریختن سرعت مناسب و استاندارد شدند. سپس سراشیبی که برای به زمین نشستن یا همان فرود آمدن در نظر گرفته شده بود، تعویض گردید و شیب آن کاهش یافت امّا ارتفاع آن از نقطه پرش بیشتر شد. هنگامی که از این روش در مسابقات قهرمانی اسکی پرش در المپیک استفاده می‏شود، میزان فشار به حداقل می‏رسد، زیرا خط مسیر حرکتی یک خودرو با زاویه سراشیبی یکی می‏شود و این همان عوامل ریز امّا حیاتی است که «کن بلاک» را قادر ساخته در کارش مبدل به یک اعجوبه شود. «کن» به یک باند فرودگاه در کالیفرنیا رفته بود، زیرا تنها نابغه مسابقات رالی است که در محیط‏هایی که هواپیما، آشیانه و یا انواع موانع طبیعی وجود دارد، دست به تمرین می‏زند. به گفته خود «کن» تمرین در چنین محیط‏هایی، جذابیت فراوان دارد. او که اکتبر 2009 تا یک قدمی امضاء قرارداد با تیم رالی فورد پیش رفت، برای شبکه دیسکاوری نیز در سال 2006 برنامه مهیجی اجرا کرده است. از «کن بلاک» به‏عنوان نابغه‏ای در رالی یاد می‏شود که می‏تواند در کوچک‏ترین محیط‏ ها با بیشترین موانع طبیعی دست به حرکات نمایشی بزند.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس