نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 338
زمان انتشار: 14 تیر 1397 11:54:00

ملاقات با یکی از 12 دستگاه لکسس LFA صفر کیلومتر در آمریکا جواهری که جا مانده!

مطلع شدیم که امکان بازدید یکی از 12 دستگاه لکسس LFA پلاک نشده آمریکا برای گزارشگر مجله ماشین مهیاست. فرصت را غنیمت شمردیم به دیدار این جواهری که جا مانده رفتیم...
نویسنده: نیما مجتهدزاده
 ملاقات با یکی از 12 دستگاه لکسس LFA صفر کیلومتر در آمریکا جواهری که جا مانده!

مجله ماشین/  بسیاری از سوپراسپرت‏ ها معمولاً در تعدادی اندک و آن هم به سفارش مشتریان خوش حساب برندهای مشهور ساخته می‏شوند. گاهی شرایط به گونه ‏ای رقم می‏خورد که چندین دستگاه برای مدتی به فروش نرسیده، سالیان سال پس از پایان دوره تولید انبار شوند. چندی پیش 


وقتی بازار سوپراسپرتی را نمی‏خواهد
قطعا پروسه فروش و بازاریابی یک خودرو گران‏قیمت و سوپراسپرت، همانند مراحل طراحی و ساخت آنها، با رویه کلی سایر ماشین‏ها فرق دارد. یک خودروی چند صد هزار دلاری مشتریان خاص خودش را دارد و نمی‏توان روی تیراژ چند هزار دستگاه در سال برایش در نظر گرفت. بنابراین هر یک از خودروسازان برای ایجاد تعادل بین تولید و فروش چنین محصولاتی، سیاست‏های خاص خودشان را دارند. در این میان روش انزو فراری، بنیانگذار برند فراری را باید یکی از هوشمندانه‏ترین‏ها دانست. وی همواره تأکید داشت که باید تیراژ محصولاتش از میزان تقاضا در بازار یکی کمتر باشد، تا در عین کنترل بازار، هیچ‏گاه قیمت‏ها افت نداشته، خودرویی نیز روی دست نمایندگی ‏ها باد نکند. ضمن اینکه ارزش و پرستیژ اتومبیل های اسب رقصان نیز به‏خوبی در بین اذهان و علاقمندان حفظ گردد. 
اما همه مدیران در این زمینه موفق نیستند و گاهی اتفاقاتی سبب می‏شود تا سوگولی‏های خودروسازان به قدر کافی فروش نروند. قیمت‏گذاری نادرست و تولید تعداد زیادی از ماشین مذکور یکی از این موارد است. در اوایل دهه هفتاد میلادی که لانچیا مدل اسطوره‏ای استراتوس را روانه بازار کرد، جنجال زیادی به پا شد. با این حال این خودرو برای فتح مسیرهای پر پیچ و خم و ناهموار مسابقات رالی طراحی شده بود و به همین دلیل، از نظر راحتی و آسایش در سواری، حرف زیادی برای گفتن نداشت. در وضعیت خاص بازار اواسط دهه هفتاد میلادی بود که این اتومبیل با توجه به قیمت بالایی که داشت، نتوانست نظر مثبت علاقه‏مندانی که به دنبال یک نمونه سریع و جذاب اما قابل استفاده در معابر شهری بودند را جلب کند. بنابراین، تا اوایل دهه هشتاد میلادی، هنوز تعدادی از 492 دستگاه استراتوس تولید شده در نمایندگی‏های فروش لانچیا در سراسر جهان باقی مانده بودند.
گاهی شرایط بازار موجبات شکست یک خودرو در بازاریابی و فروش را رقم می‏زند. جاگوار در پایان دهه هشتاد میلادی، خودروی مفهومی XJ220 را به نمایش گذاشت که قرار بود از درهایی مشابه لامبورگینی کانتاش بهره برده، پیشرانه‏ای V12 داشته باشد که قدرتش به هر چهارچرخ خودرو منتقل می‏شود. علاقه‏مندان زیادی برای خرید این خودرو صف کشیدند و نمونه‏های زیادی پیش فروش شد. به لطف پیدا کردن مالکی جدید یعنی گروه خودروسازی فورد و همکاری قابل اعتماد و حرفه‏ای یعنی تیم TWR، مدیران جاگوار عظم خود را برای تولید این خودرو در تیراژ 300 دستگاه جزم کردند. در پروسه طراحی نمونه خیابانی، ابعاد این ماشین کوچک‏تر شده، درهای قیچی‏وار و پیشرانه V12 جای خود را به درهای عادی و پیشرانه V6 توئین توربو دادند. علاوه بر این، دیگر خبری از سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ نیز نبود. یک اتفاق مهم در عرصه جهانی سبب شد تا عده زیادی از علاقه‏مندان، همین موارد را بهانه کرده، سفارش خود را پس بگیرند. رکود اقتصادی فراگیر در ابتدای دهه نود میلادی و سقوط ارزش سهام در بازارهای آمریکای شمالی و آسیا، بسیاری از میلیونرها را به خودداری از خرید کالاهای گرانی همانند XJ220 سوق داد. جاگوار در بازاریابی 275 دستگاهی که تولید کرده بود، چندان موفق عمل نکرد و حتی گزارش شده تا سال 1999، یعنی 5 سال پس از اتمام تولید این ماشین، هنوز چند نمونه صفر کیلومتر روی دست نمایندگی‏های این برند باد کرده بود که نهایتا با قیمتی در حدود یک چهارم رقم واقعی، به فروش رفتند. جالب این که در همان دوره، فراری با مدیریت عرضه توانست دو محصول گران‏قیمت یعنی F40 و F50 را بدون مشکلی مشابه عرضه کند. فراری حدس می‏زد که بازار کشش 350 دستگاه F50 را داشته باشد، به همین دلیل تنها 349 نمونه تولید کرد!
دوازده دستگاه LFA پلاک نشده‏اند!
لکسس LFA بدون شک برترین محصول تویوتاست که جایگاهی استثنائی در تاریخ صنعت خودروی ژاپن دارد. همه ما پیرامون پروسه طولانی طراحی و مهندسی این خودرو، که بیش از 12 سال به طور انجامید، هستیم. همین مراحل سخت و پرهزینه بود که سبب شد قیمت نهایی LFA به حداقل 375‏هزار دلار برسد. مبلغی هنگفت که با آن می‏توانستید حداقل دو دستگاه پورشه 911 توربو با عملکرد فنی مشابه و حتی برتر خریداری نموده و یا 5 دستگاه از رقیب هموطن این ماشین یعنی نیسان GTR در پارکینگ شخصی‏تان پارک کنید! نکته جالب توجه این است که عنوان شده با وجود این قیمت بالا، باز هم LFA برای لکسس زیان به ارمغان آورده است. به همین دلیل تنها 500 دستگاه از این خودرو بین سال‏های 2010 و 2012 ساخته شد که از این میان 150 نمونه به بازار آمریکای شمالی عرضه شدند. فروش بسیار کند این خودرو سبب شده تا هنوز هم 12 دستگاه از این خودروی استثنائی، که به نحوی نماد پیشرفت تکنولوژیک و سردمداری تویوتا در جهان خودرو است، در ایالات متحده آمریکا به فروش نرسیده باشد. عنوان شده به جز این 12 نمونه، 2 دستگاه نیز در آلمان صفر کیلومتر باقی مانده‏اند که تعداد کلی را احتمالاً در سطح جهان به 14 نمونه افزایش می‏دهد. در این میان یک نمونه از این تعداد بسیار کم، در نمایندگی لکسس Dolan در ایالت نوادا و شهر Reno به نمایش عموم درآمده است. هنگامی که به نمایندگی مراجعه کردیم، با برخوردی بسیار مثبت و مهمان نوازانه مواجه شدیم. خودرو در نمایشگاه طبقه بالا و در کنار محصولات جدید این برند قرار گرفته بود. در این میان باید جالب‏ توجه‏ترین نکته، شباهت بسیار زیاد جدیدترین کوپه لوکس لکسس یعنی LC به LFA باشد. با فرار گرفتن LFA در کنار یک LC500 نقره‏ای، این حس به خریداران القا می‏شود که اگر توان پرداخت ارقام نجومی برای در اختیار گرفتن این LFA را ندارید، یک نمونه شبیه به آن را با قیمتی در حدود 100 هزار دلار به خانه ببرید! با وجود گذشت 8 سال از اولین معرفی، هنوز هم جزئیات LFA خیره کننده و جذاب است و هر بیننده را مجذوب خود می‏کند. به ما گفته شد مالک این نمایندگی، فعلاً قصد فروش این LFA را ندارد و پیشنهاد خرید آن به قیمت 800 هزار دلار را نیز رد کرده است! همه این موارد موجب شده، متخصصان پیش‏بینی کنند که احتمالاً این 12 دستگاه تا چندین سال آینده هم پلاک نخواهند شد و نمایندگی‏هایی که آنها را در اختیار دارند، برای سود بیشتر و استفاده از تقاضایی که پس از خاتمه تولید برای خرید LFA پدید آمده، صبر کنند. عنوان شده امروزه برای خرید یک LFA سالم که کارکردی کمتر از 10 هزار مایل دارد، باید نزدیک به 620 هزار دلار بپردازید. بنابراین چندان غیر منطقی نیست که پیشنهاد 800‏هزار دلاری خرید این LFA صفر کیلومتر پلاک نشده، مورد قبول واقع نشده است! 
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس