نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 339
زمان انتشار: 14 تیر 1397 12:00:00

حضور میتسوبیشی اکلیپس کراس در کشورمان با اما و اگرهایی مواجه شده است

قیمت جهانی میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازارهای جهانی بین 23 الی 28 هزار دلار است ولی قیمتی که آرین موتور برای این خودرو در زمان رونمایی آن اعلام کرده 262 میلیون تومان است. قیمتی که با توجه به نوسانات ساعتی ارز و همانند دیگر محصولات وارداتی تمامی شرکت‌ها فراتر از 450 میلیون تومان پیش بینی می شود.
حضور میتسوبیشی اکلیپس کراس در کشورمان با اما و اگرهایی مواجه شده است

 مجله ماشین / میتسوبیشی اکلیپس کراس بین میتسوبیشی ASX و میتسوبیشی اوتلندر قرار می‌گیرد و با توجه به قیمت آن می‌تواند رقیب مستقیم نیسان جوک اسپرت و یا تویوتا CHR در بازار باشد اما حضور اکلیپس کراس در کشورمان این روزها در پرده ای از ابهامات قرار گرفته و با اما و اگرهایی مواجه شده است.

تا یک دهه پیش آنچه در ذهن دوستداران خودرو از برند میتسوبیشی نقش می‏بست، طراحی و تولید نمونه‏های اسپرت یا سدان هایی خانوادگی بود اما به مرور زمان و باتوجه به نیاز بازار،نوع تولید دراین کمپانی دستخوش تغییر گردید و به همین دلیل، کراس اوورهای بزرگ و کوچکی مانند اوتلندر و اوتلندر اسپرت (که در ایران ASX و در برخی نقاط دنیا RVR نام دارد) متولد شدند. با این وجود، تغییر ذائقه مصرف کنندگان و داغ بودن بازار گونه های مذکور، باعث گردید تا جرقه دیگری در ذهن مدیران ارشد و طراحان شرکت زده شوده و این بار برای انتخاب نام مدل جدید به خود زحمت ندهند! جالب است بدانید که نام Eclipse تا چند سال گذشته جهت یک مدل کوپه از این برند استفاده می‏شده اما هم اکنون برای کراس اوور میتسوبیشی انتخاب گردیده است. 


کمپانی میتسوبیشی طی چند سال گذشته هیچ مدل جدیدی به بازار عرضه نکرده و بنابراین حساب کاملاً جدی روی این کراس‏اوور کامپکت و جمع و جور باز کرده است. امروزه صنعت خودروسازی جهان تبدیل به صنعتی بی‏رحم و همراه با رقابتی بی‏امان شده و این واقعیت تلخی است و متأسفانه این خودروساز یعنی میتسوبیشی مدل‏های چندان قابل رقابتی در طیف محصولات تولیدی خود ندارد و مدیران ارشد این برند امیدوارند با کراس‏اوور Eclipse وضعیت فروش کمپانی بهبود یافته و افزایش یابد. مدل اکلیپس در حقیقت تکمیل کننده فاصله بین پرفروش‏ترین مدل تولیدی شرکت یعنی کراس اوور کوچک اوتلندر اسپرت که و اوتلندر که بزرگ‏تر و گران‏تر است، درنظر گرفته می‏شود. این مدل جدید دارای فاصله محوری  و عرض یکسان با اوتلندر اسپرت بوده، اما طول آن 38 میلی‏متر افزایش پیدا کرده که منجر به مطرح شدن پرسشی شده مبنی بر اینکه آیا امکانات لازم و مناسب برای تولید دو خودرو و مدل مشابه و تقریباً هم اندازه آن هم با اختلاف قیمت زیاد در خط تولید وجود خواهد داشت یا خیر! زیرا امروزه استفاده از موارد یکسان و مشابهی مانند پلت فرم، قوای محرکه و... در کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان و افزایش سود خودروسازان از اهمیت بسزایی برخوردار است. 
کراس‏اوور اکلیپس کراس به‏گونه‏ای طراحی شده که ظاهری اسپرت‏تر نسبت به دو مدل اوتلندر مورداشاره دارد و لذّت رانندگی آن نیز به مراتب بیشتر است. برای این منظور طراحان سقف آن را شیب‏دار کرده، ارتفاع پروفیل‏های بدنه جانبی را افزایش داده، شیشه پشتی را زاویه‏دار کرده و بالاخره خطوط بدنه آن را ضخیم کرده‏اند. ویژگی‏های میتسوبیشی که اصطلاحاً به آنها امضای طراحی این برند می‏گویند، عبارتند از جلو پنجره رادیاتور که حالتی همانند یک سپر با دینامیک قابل توجه دارد و همینطور و چراغ‏های عقب لوله‏ای شکل با فناوری LED و گلگیرهای بزرگ کماکان در آن حفظ شده و منجر به ایجاد طرحی شده که در قسمت جلو و پروفیل کناری از جذابیت بالایی برخوردار است. 
داستان بخش عقبی خودرو متفاوت است، پنجره‏های دو قسمتی عقب هرچند موردپسند برخی از طرفداران قرار نگرفته، اما در عین حال تشابه زیادی با بسیاری از کراس‏اوورهای هم کلاس دارد. آنچه که در مراحل آزمایشی با این مدل مشخص شد اینکه به هیچ عنوان شباهتی از نظر دینامیکی با اوتلندر و به‏خصوص اوتلندر اسپرت ندارد، به ‏طوری ‏که در عبور از دایره پیچ‏ها و مسیرهای کوهستانی، اتاق تاحدودی دچار لرزش می‏شد، اما اتومبیل چسبندگی بالایی به مسیر حرکت داشت و می‏توان گفت یکی از بهترین اس‏یووی‏های حال حاضر در بازار از نظر هندلینگ و قابلیت هدایت است. 
کمپانی میتسوبیشی برای اکلیپس کراس یک پیشرانه کاملاً جدید در‏نظر گرفته که یک نمونه 4 سیلندر با توربوشارژر به حجم 5/1 لیتر و مجهز به فناوری تزریق مستقیم سوخت است. این پیشرانه قادر است تا نیرویی معادل 152 اسب‏بخار و گشتاور 250 نیوتن‏متر تولید نماید. نیروی تولیدی آن از طریق یک گیربکس 8 سرعته CVT در مدل پایه به چرخ‏های جلو و در مدل S-AWC به چهار چرخ انتقال پیدا می‏کند. میزان نیروی مورداشاره برای چنین خودرویی در این کلاس کاملاً کافی و مناسب بوده و واکنش پدال گاز آن نیز برای رانندگی روزانه کفایت می کند. اما مشکل آن فقط اندکی کمبود گشتاور است. با این حال، تردیدی وجود ندارد که قابلیت‏های دینامیکی این پیشرانه به‏مراتب بهتر از نمونه 4/2 لیتری 4 سیلندر مورد استفاده در اوتلندر است. ولی همانند سایر کراس اوورها با سیستم چهارچرخ متحرک (AWD)، باوجود اینکه چسبندگی در سر پیچ ها رضایت بخش احساس می‏شود، رخ دادن حالت کم‏فرمانی ممکن است باعث نارضایتی راننده گردد. 
عملکرد سیستم ترمز اکلیپس کراس و همینطور احساس استفاده از آن کاملاً برای یک کراس‏اوور اطمینان بخش است. فضای داخلی اکلیپس کراس با وجود در نظر گرفتن حداکثر صرفه‏جویی در استفاده از مواد، اما مجهزترین کابینی است که تاکنون میتسوبیشی عرضه کرده و از این نظر نه تنها در کلاس خود بهترین است، بلکه به مراتب بهتر از اوتلندر اسپرت است. آنچه در کابین کاملاً قابل توجه بوده، اینکه طراحان میتسوبیشی سعی کرده‏اند تا حد امکان فضای آرام و بی‏صدایی را ایجاد کنند. 
فرمان و برخی از تجهیزات برقی آن از کراس اوورهای مورداشاره این برند به‏عاریت گرفته شده، اما در مجموع از نظر کیفیت در سطح بالاتری قرار دارد. اکلیپس کراس در چهار مدل مختلف از نظر سطح تجهیزات و امکانات عرضه خواهد شد که عبارتند از:
- مدل پایه یا ES با قیمت 24 هزار و 290 دلار که به‏صورت دیفرانسیل جلو است. این مدل را می‏توانید با پرداخت 600 دلار اضافه‏تر، به سیستم S-AWC با حالات حرکت Auto، Snow و Gravel مجهز کنید، در صورتی که این تجهیزات در مدل‏های دیگر به‏صورت استاندارد است. سایر تجهیزات مدل ES یا پایه عبارتند از رینگ‏های چرخ 16 اینچی، چراغ‏های مه‏شکن، چراغ‏های LED مخصوص روشنایی روز، چراغ‏های عقب از نوع LED، ارتباط بلوتوث، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی و بالاخره پورت USB.
- مدل بعدی LE بوده که تجهیزات اضافه‏تر آن عبارتند از رینگ‏های چرخ 18‏اینچی، رادیوی ماهواره‏ای، Apple CarPlay ، Android Auto و دو پورت USB.
- مدل بعدی SLE که تمامی تجهیزات مدل‏های قبلی را دارا بوده به علاوه سیستم هشداردهنده نقطه کور، سیستم هشداردهنده ترافیک پشت سر، سیستم گرمایش برای صندلی‏های جلو و ورود بدون کلید، چراغ‏های بزرگ جلو از نوع LED نمایشگر هدآپ، سیستم دوربین چند منظره‏ای.
در اکلیپس کراس از یک سرویس جدید به‏نام Mitsubishi Connect استفاده شده که شامل سیستم هشداردهنده برخورد با خودروی جلویی، سرویس‏های اورژانس و سایر سیستم‏های هشداردهنده است. مجموعه سرویس‏های از راه دور (Remote Service Package) می‏تواند از راه دور آن را روشن کرده، میزان دمای داخل کابین را کنترل کند، درها را قفل کرده، بوق آن را به صدا درآورد، چراغ‏ها را روشن کند، به شما برای پیدا کردن خودرو در یک مجتمع پارک کمک نموده و بالاخره والدین از طریق آن می‏توانند فرزندان خود را کنترل کنند. مجموعه سرویس‏های از راه دور یا ریموت در مدل‏های SE و SEL به‏صورت استاندارد بوده و برای دو سال به‏طور رایگان بوده و بعد از آن هزینه سالانه 99 دلار است. 
مهم‏ترین معضل و مشکل پیش روی اکلیپس کراس موضوع قیمت آن است، چون قیمت پایه به میزان 24 هزار و 290 دلار رقم پائینی نیست، به‏خصوص برای این میتسوبیشی که به‏عنوان یک برند ارائه‏دهنده کیفیت برتر شهرت ندارد. ضمناً این قیمت 3 هزار دلار بیش از قیمت پایه اوتلندر اسپرت بوده و چنین موردی آن را در رتبه گران‏تر از تمامی رقبای Subcompact خود قرار می‏دهد. حتی در مقایسه با خودروهای کلاس بالاتر یعنی هوندا CR-V، تویوتا RAV4 و مزدا CX-5 چندان ارزان‏تر نیست و قیمتی مشابه کیا اسپورتیج و فورد

اسکیپ دارد.

 

 

سایر مشخصات

 

 

 

 

 
 
وزن خالص: بین 1500 تا 150 کیلوگرم

 

 

 

 
فاصله محوری: 2670 میلی‏متر

 

 

 

 
طول، عرض، ارتفاع: 4404، 1806، 1684-1689 میلی‏متر

 

 

 

شتاب از صفر تا 96 کیلومتر برساعت: بین 2/9 تا 8/10 ثانیه 

 

 


 

 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس