نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 340
زمان انتشار: 14 تیر 1397 12:05:00

آیا خرید پاسات 530میلیون تومانی منطقی است؟

مدل 2018 فولکس واگن پاسات پس از حدود چهار دهه غیبت، در بازار خودروی کشور با قیمتی فراتر از 530میلیون تومان ! عرضه می شود. حال می خواهیم بررسی کنیم که آیا خرید فولکس واگن پاسات وارداتی به ایران که از نوع اروپایی آن بوده و روی پلت‏فرم MQB ساخته می‏شود با این قیمت منطقی است؟
آیا خرید پاسات 530میلیون تومانی منطقی است؟

 مجله ماشین/ نسل هشتم پاسات که با کد B8 شناخته می‏شود، دارای بدنه‏ای به طول 76/4 متر، پهنای 83/1 متر و ارتفاع 45/1 متر بوده و فاصله محوری آن با 79 میلی‏متر افزایش نسبت به نسل قبلی به 2791 میلی‏متر رسیده است. هرچند، بزرگ‏ترین مزیت کاربرد پلت‏فرم MQB در این سدان نیمه لوکس به صرفه‏جویی در وزن آن مربوط می‏شود که حدود 90 کیلوگرم سبک‏تر از نسل هفتم است.

این اتومبیل مانند تمام محصولات فولکس‏واگن از یک طراحی ساده ولی در‏عین حال جذاب سود می‏برد، به ‏طوری که با همان نگاه اول می‏توان گفت طراحان این خودروساز اتومبیلی با ظاهر چشمگیر و زیبا طراحی کرده‏اند. اگرچه ممکن است بعضی‏ها این طور استدلال کنند که این اتومبیل شباهتی انکارناپذیر به پاسات B7 (CC) دارد، اما باید اذعان داشت نمای جانبی آن دقیقاً مشابه نسل قبلی بوده و بخش عقب بر اساس مدل جتا طراحی شده است. با این حال، اگر نگاهی دقیق‏تر به پاسات جدید بیندازید، به آسانی در خواهید یافت این اتومبیل بسیار شیک‏تر از قبل است.
لبه‏های منحنی جلو حس دیدن یک اتومبیل اسپرت را به بیننده منتقل می‏کنند که در دو طرف آن چراغ‏های LED زیبا قرار گرفته‏اند. آینه بغل‏های وسیله برخلاف مدل قبلی که روی ستون A نصب شده بودند، این بار روی درها نصب شده‏اند و به دلیل رعایت این نکته ظریف و در عین حال تأثیرگذار، ارتفاع پاسات از آنچه که هست کوتاه‏تر به نظر می‏رسد. با این‏که نسل نو این شیک پوش آلمانی در مقایسه با مدل قبلی خود از ظرافت و زیبایی بیشتری برخوردار است اما ای کاش توجه بیشتری به طراحی چراغ‏های LED عقب آن می‏شد.
پاسات در برخی از کشورها از نظر سطح تجهیزات در دو مدل Comfort Line و Highline به فروش می‏رسد که از نظر ظاهری به سختی می‏توان آنها را از یکدیگر تشخیص داد. در واقع، غیر از نصب نشانه 280 TSI در مدل کامفورتلاین و 380 TSI در مدل هایلاین، این دو مدل به ترتیب از خروجی‏های اگزوز دوتایی و ذوزنقه‏ای یکپارچه با سپر عقب سود می‏برند. علاوه بر این، مدل کامفورتلاین به رینگ‏های آلیاژی طرح استانبول به قطر 17 اینچ با لاستیک‏های کانتیننتال کانتی‏پریمیم‏کانتکت 5 به ابعاد 55/215 و مدل هایلاین به رینگ‏های آلیاژی طرح دارتفورد به قطر 18 اینچ با لاستیک‏هایی به ابعاد 45/235 مجهز شده‏اند.
طراحی داخلی
طراحی داخلی پاسات B8 همان‏طور که از یک فولکس‏واگن انتظار می‏رود با تکیه بر کیفیت بالا و راحتی سرنشینان انجام شده است. به همین دلیل، تجهیزات گوناگونی در این اتومبیل به کار گرفته شده‏اند که از مهم‏ترین آنها می‏توان به سامانه کنترل دمای سه‏گانه با امکان تنظیم دما به‏طور مجزا برای راننده، سرنشین جلو و سرنشینان عقب، جعبه داشبورد مجهز به خنک‏کن، غربیلک فرمان چندکاره با روکش چرم و دکمه‏های تعویض دنده نصب شده روی آن، صندلی‏های چرمی، صندلی برقی راننده با امکان تنظیم در 12 جهت مختلف همراه با حافظه و ماساژور، صندلی برقی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در 6 جهت، ورود و استارت بدون کلید، کمک پارک، پارک خودکار که به شما کمک می‏کند تا اتومبیل بدون نیاز به راننده خودش پارک کند، ترمز پارک الکترونیکی، کروز کنترل، امکان باز و بسته شدن در صندوق عقب بدون کلید و دوربین دید عقب اشاره کرد.
به محض ورود به داخل مدل کامفورتلاین، تزئینات نقره‏ای روی داشبورد و اطراف سامانه اطلاعات و سرگرمی خودرو جلب توجه می‏کند. هرچند، کاربرد چنین رنگی ممکن است باعث انعکاس نور آفتاب و ایجاد مزاحمت برای راننده و سرنشین جلو شود. یک صفحه نمایش لمسی 2/9 اینچ با یک سیستم عامل ساده که فاقد سیستم ناوبری و رابط تلفن هوشمند موسوم به MirrorLink بوده در این مدل به کار گرفته شده است. نشان‏دهنده‏های مقابل راننده نیز از مجموعه ساده‏تری از درجات آنالوگ با نمایش رنگی اطلاعات مورد نیاز راننده تشکیل شده است.
کابین مدل هایلاین از حال و هوای لوکس‏تر و زیباتری برخوردار است، چرا که تزئینات چوبی جایگزین نمونه‏های نقره‏ای شده‏اند که ظاهر آنها حداقل 10‏برابر گران‏تر به نظر می‏رسد. سامانه اطلاعات و سرگرمی نصب شده در این مدل از همان نمایشگر لمسی 2/9 اینچ سود می‏برد، با این تفاوت که سامانه ناوبری و MirrorLink با قابلیت استفاده از اپلیکیشن‏های اپل کارپلی و اندروید‏اتو در آن به کار گرفته شده‏اند.
مدل هایلاین همچنین با سامانه نمایش اطلاعات هوشمند (AID) عرضه می‏شود که مشابه کاکپیت واقعی آئودی بوده و در آن نشان‏دهنده‏های مقابل راننده با یک صفحه نمایش LCD برای نشان دادن تمام اطلاعات مورد نیاز وی جایگزین شده است. مانند آئودی TT و Q7 اطلاعات مربوط به ناوبری توسط AID درست در جلوی چشمان شما نمایش داده می‏شود. علاوه بر این، مدل هایلاین به یک آفتابگیر برقی برای شیشه عقب مجهز شده، اما متأسفانه درهای عقب فاقد آفتابگیر هستند.
عملکرد
پاسات B8 با دو نوع پیشرانه بنزینی در اختیار خریداران قرار داده می‏شود که عبارتند از نمونه 8/1 لیتری TSI برای مدل کامفورتلاین و 2 لیتری TSI برای مدل هایلاین. پیشرانه 8/1 لیتری TSI به یک گیربکس دوکلاچه (DSG) 7‏سرعته متصل شده و توان تولید قدرتی معادل 180 اسب‏بخار با حداکثر گشتاور 250 نیوتن‏متر را دارد. قدرت این نمونه در مقایسه با پیشرانه به کار‏رفته در پاسات B7 حدود 20 اسب‏بخار افزایش یافته، اما گشتاور آن ثابت مانده است. ظاهراً این همان نمونه‏ای بوده که در پاسات‏های وارداتی به ایران هم استفاده شده است.
پیشرانه 2 لیتری TSI مستقیماً از گلف GTI گرفته شده و از طریق یک گیربکس دوکلاچه 6 سرعته 220 اسب‏بخار قدرت خود را با 350 نیوتن‏متر گشتاور به چرخ‏های اتومبیل منتقل می‏کند. این در حالی است که تفاوت بین پاسات و گلف GTI تنها در نحوه تنظیم موتور و گیربکس آنها ذکر شده است. البته مدل هایلاین همانند گلف GTI به یک قفل دیفرانسیل الکترونیکی (XDS) مجهز شده که در مواقع لزوم با به کار انداختن ترمز چرخ‏های داخل پیچ باعث کاهش اثر کم فرمانی می‏شود. از این گذشته، پاسات هایلاین از سیستم کنترل شاسی دینامیک (DCC) سود می‏برد که وظیفه آن تطبیق عملکرد گیربکس و سیستم تعلیق با پنج حالت تنظیم مختلف شامل اکو، کامفورت، نرمال، اسپرت و Individual است.
با بررسی نتایج حاصل از رانندگی با مدل‏های مختلف پاسات، انتقال قدرت در این اتومبیل عالی گزارش شده که این ویژگی مثبت به لطف تعویض دنده‏های فوق سریع گیربکس DSG و سیستم کنترل کشش هوشمند آن به دست آمده است. عایق‏بندی کابین اتومبیل نیز به خوبی انجام شده و صدای کمی در سرعت‏های بالا به داخل اتاق پاسات نفوذ می‏کند. بعلاوه، چراغ‏های LED جلو در جاده‏های تاریک از عملکرد فوق‏العاده‏ای برخوردارند و مسیر پیش روی راننده را به خوبی روشن می‏کنند.
چسبندگی پاسات در زمان ورود به پیچ جاده عالی بوده و میزان غلتش بدنه آن به حداقل رسیده، ضمن این‏که هنگام انجام مانورهای مختلف، به‏طور باورنکردنی چالاک است. همچنین با وجود کاربرد یک شاسی سفت‏تر در پاسات B8، آرامش سواری خوشایند نسل قبلی به‏طرز شگفت‏آوری حفظ شده است. حتی بدون توجه به این‏که شما در صندلی راننده یا سرنشین جلو نشسته باشید، با اطمینان می‏توان گفت از دینامیک رانندگی متعادل و راحتی سواری این اتومبیل لذت خواهید برد.
در مجموع، پاسات برای کسانی که در بخش D بازار یعنی بخش متعلق به سدان‏های متوسط خانوادگی به دنبال گزینه مورد نظر خود می‏گردند، انتخاب ایده‏آلی به نظر می‏رسد که در مقایسه با بسیاری از رقبا از یک سواری راحت و بی‏دردسر، دینامیک رانندگی استثنایی و یک فضای داخلی شیک و مجلل بهره می‏برد.
پاسات با قیمت 275 میلیون تومانی خود که برای فروش این اتومبیل در داخل ایران تعیین شده، رقبای مطرحی را پیش روی خود می‏بیند که از مهم‏ترین آنها می‏توان به تویوتا کمری، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، رنو تلیسمان و پژو 508 اشاره کرد. البته با توجه به خاطرات خوش خریدار ایرانی از محصولات فولکس‏واگن و به‏ویژه مدل گلف، موفقیت پاسات در صورت ارائه شرایط فروش و خدمات مناسب و همچنین تبلیغات گسترده انتظاری دور از ذهن نیست. البته به شرط این‏که فعالیت نمایندگی خودروساز آلمانی در داخل کشورمان استمرار و جدیت کافی داشته باشد و در آینده نزدیک شاهد ارائه دیگر مدل‏های فولکس‏واگن و توسعه فعالیت‏های آن در ایران باشیم.
مشخصات فنی فولکس‏واگن پاسات وارداتی به ایران طبق اعلام شرکت واردکننده آن به شرح زیر است:

 

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1800

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

6200-5100/180

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

5000-1250/250

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

9/7

نوع جعبه دنده

7 سرعته دوکلاچه (DSG)

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

8/5

حدود قیمت (میلیون تومان)

530


نوع موتور: 4 سیلندر بنزینی، توربوشارژردار

حجم موتور: 8/1 لیتر

قدرت موتور: 180 اسب ‏بخار

گشتاور موتور: 250 نیوتن‏متر بین 1250 تا 5 هزار دور در دقیقه

نوع گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه

شتاب صفر تا 100: 9/7 ثانیه

استاندارد آلایندگی: یورو 6 

مصرف سوخت ترکیبی: 8/5 لیتر در هر 100 کیلومتر




 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس