نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 343
زمان انتشار: 16 تیر 1397 12:52:00

بررسی قابلیت‏ های آف‏رود نیسان رونیز در کویر مرنجاب

امروزه تب آف‏رود (Off-Road) در بین رانندگان و علاقه‏ مندان به خودروهای شاسی بلند در کشورمان فراگیر شده و هر هفته مخصوصاٌ روزهای تعطیل در کویرهای ایران مانند دشت کویر، کویر لوت، کویر مصر، خور و بیابانک و کویر مرنجاب، شاهد قدرت نمایی و رقابت رانندگان با انواع خودروهای شاسی بلند، با قیمت‏ های مختلف از 80 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان و قابلیت‏ های آف‏رود متفاوت روی تپه ‏ها و رمل‏ ها (ماسه‏ های نرم و رونده) هستیم.
نویسنده: اشکان معصومی
بررسی قابلیت‏ های آف‏رود نیسان رونیز در کویر مرنجاب

 مجله ماشین/  به اتفاق تیمی از رانندگان حرفه‏ ای آف‏رود، در کویر مرنجاب یک دستگاه نیسان رونیز با تجهیزات کامل آف‏رود را مورد تست رانندگی قرار دادیم. رونیز که به مدت 7 سال تا اواخر سال 89 در کشورمان عرضه می شد روی پلت‏فرم مشترک با نیسان پیکاپ یا Frontier یعنی پلت‏فرم D22 طراحی و ساخته شده و در کشورهای مختلف با مدل‏ها و نام‏ های متفاوتی مانند Roniz، Paladin یا Xterra شناخته می‏شود. در این مطلب به جزئیات این سفر و تست قابلیت‏های رونیز می پردازیم. 


مشخصات فنی و تجهیزات آف‏رود
رونیز مورد آزمایش، مدل 89 و مانند سایرمدل‏های موجود در ایران، فاقد ترمز ABS و اربگ است. همچنین حذف کلیه امکانات و آپشن ‏های رفاهی در این خودرو ، آن را به یک خودروی ساده و بدون آپشن‏ های رفاهی تبدیل کرده است. رونیز با طراحی ظاهری خشن و اسپرتی که دارد، به اندازه کافی دارای ماهیت آف‏رود است، ولی با نصب امکانات و تجهیزات آف‏رود مانند اسنورکل، وینچ، لاستیک‏های بزرگ و پهن و سپر و گارد آف‏رود، ظاهری تهاجمی ‏تر و اسپرت‏تری پیدا کرده است. 
در مجموع کیفیت قطعات بدنه و تجهیزات داخل کابین مناسب بوده و گذر زمان و شرایط سخت رانندگی آف‏رود، تأثیر چندانی روی کیفیت آنها نگذاشته است. کابین جادار و صندلی‏های راحت، شیشه‏ ها و آینه‏های برقی و محفظه بار عقب با فضای کافی، این خودرو را برای سفرهای طولانی مناسب ساخته است. 
این خودرو با طول 4560، عرض 1910، ارتفاع 1880 میلی‏متر و فاصله بین دو محور 2494 میلی‏متر، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار داده است. البته ارتفاع رونیز مورد تست، به علت تقویت سیستم تعلیق و زیربندی، حدود 15 سانتی‏متر بیشتر از یک رونیز معمولی است. 
از مزایای رونیز، سادگی و استحکام سیستم تعلیق آن بوده که شامل یک شاسی فولادی نردبانی است. مالک خودرو مجموعاً در حدود 25 میلیون تومان برای نصب لوازم اضافی رونیز 80 میلیون تومانی خود، هزینه کرده تا آن را به یک خودروی مناسب برای سفرهای آف‏رود تبدیل کند. 
در سیستم تعلیق جلو، بازوهای تعادلی با بازوهای تقویتی پیچشی (Torsion bar) و کمک فنرهای آف‏رود ARB تقویت شده‏ اند و تقویت فنر تخت (شمش) تعلیق عقب نیز توسط نصب کمک فنرهای ARB تکمیل شده است. 
شاسی محکم این خودرو همراه با سیستم تعلیق تقویت شده، موتور نسبتاً پرقدرت، گیربکس مناسب و سیستم چهارچرخ (دو دیفرانسیل) آن را به یک خودروی ایده ‏آل برای عملیات آف‏رود تبدیل کرده است. موتور 4/2 لیتری 4 سیلندر و 16 سوپاپ این خودرو با حجم دقیق 2389 سی‏سی، از نوع KA24DE با سیستم تزریق سوخت انژکتوری بوده که قدرتی معادل 160 اسب‏بخار در 5600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری برابر با 208 نیوتن‏متر را در 3600 دور در دقیقه ایجاد می‏کند. 
قدرت موتور توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی از نوع FS5W71C به محور جلو منتقل می‏شود که در صورت درگیر کردن دنده کمکی مدل TX10A با دو حالت سبک و سنگین، انتقال قدرت به چهار چرخ صورت خواهد گرفت. این سیستم گیربکس حداکثر سرعت 161 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد 15 ثانیه را برای این خودروی 1800 کیلوگرمی فراهم می‏کند. 
ترمز در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‏ ای بوده و فاقد سیستم ضد قفل (ABS) است. مصرف سوخت ترکیبی 3/11 لیتر بوده که باک 60 لیتری، طی مسافت متوسط 530 کیلومتر را برای خودرو فراهم کرده است. رینگ‏های فابریک خودروی مورد آزمایش، با رینگ‏های آلیاژی آلومینیمی آف‏رودی 16 اینچی با پهنای 8 اینچ جایگزین شده و لاستیک‏ های فابریک 24570R16 آن با پهنای 6 اینچ با لاستیک ‏های آف‏رود Dunlop AT3 (All Terrain) سایز 275/70R16 تعویض شده‏ اند. 
اسنورکل (Snorkel) نصب شده روی گلگیر سمت چپ خودرو، جهت افزایش فشار هوای ورودی به محفظه موتور و پرخوران کردن پیشرانه خودرو تعبیه شده و علاوه بر این، در هنگام عبور خودرو از مناطق رودخانه ‏ای، از ورود آب به موتور جلوگیری می‏کند. 
سیستم وینچ خودرو از برند T-Max بوده که با قدرت کشش 12500 پوند معادل 5/6 تن به سیمی از جنس الیاف مصنوعی (Synthetic) مجهز است تا علاوه بر سبک بودن، خواص کششی بهتری را نسبت به سیم ‏های فولادی ارائه کند. 
سپر Offroad با گارد جلوی ARB زاویه حمله خودرو را بهبود بخشیده و پروژکتورهای مه‏شکن روی سپر جلو نصب شده است. همچنین Light Bar مغناطیسی پرتابل برای این خودرو تهیه شده که به راحتی قابلیت نصب و برداشتن از روی سقف خودرو را دارد. 
در داخل کابین و در قسمت بالای داشبورد خودرو، سیستم شیب سنج (Gradienter)، ارتفاع سنج (Altimeter)، فشارسنج (Barometer) و دماسنج (Thermometer) از نوع فابریک مدل Xterra توسط مالک خودرو نصب شده است. سیستم دیفلاک (Diff-Lock) یا قفل دیفرانسیل وکیوم (Differential Air Locker) نیز در این خودرو از برند ARB تهیه شده و توسط دکمه‏ های Compressor و Air-Locker در سمت چپ داشبورد فعال می‏شود که عملکرد آن در قسمت تست رانندگی تشریح شده است.
 
تست رانندگی و قابلیت‏ های آف‏رود
ساعت 5 صبح،جهت آزمایش توانایی ‏های آف‏رود یک خودروی رونیز با رنگ خاکی و تجهیزات کامل، از تهران به سمت کویر مرنجاب راه افتادیم. از آنجا که برای رسیدن به تپه‏ های شنی محل تست، باید حدود 60 کیلومتر از جاده اصلی دور می‏شدیم و با آگاهی از اینکه رانندگی آف‏رود در بیابان با خطرات خاص خود همراه است، در بین راه دوستان دیگری جهت همکاری در تست به ما ملحق شدند که از رانندگان حرفه ‏ای و باتجربه خودروهای آف‏رود هستند. 
فرو رفتن خودرو در رمل‏ ها یا شن‏ های نرم کویر، گیر کردن چرخ‏ها در گل و لای یا زمین‏های باتلاقی حاشیه دریاچه نمک و یا واژگونی خودرو در شیب عرضی تپه‏ ها از جمله خطراتی هستند که رانندگان آف‏رود همواره با آنها مواجه بوده و به همین دلیل علاوه بر همراه داشتن غذا، آب، لباس گرم، جعبه کمک‏های اولیه، چادر و کیسه خواب، حتماً باید به امکاناتی مانند جعبه ابزار کامل، وینچ، قلاب، تسمه، بیل، وسایل پنچرگیری و میل پرچم مرتفع، مجهز باشید. 
به محض خروج از اتوبان قم- کاشان و ورود به جاده خاکی روستای آب شیرین، پشت فرمان رونیز نشستم که از آنجا باید حدود 60 کیلومتر برای رسیدن به کویر مرنجاب طی می‏کردیم. البته قبل از ورود به جاده خاکی، فشار باد تایرها از30Psi به 20Psi کاهش داده شد تا تکان‏ های کمتری از چرخ‏ها به داخل کابین خودرو منتقل شود. 
رونیز، از تعلیق نسبتاً خشک و پرتکانی برخوردار است که این امر رانندگی با آن را کمی خسته کننده کرده و تکان ‏های ناشی از حرکت در جاده‏ های خاکی و ناهموار، مخصوصاً در ردیف عقب خودرو کاملاً مشهود و آزار دهنده است. 
خشکی سیستم تعلیق رونیز برای عبور از جاده ‏های خاکی، تپه‏ های شنی و موانع صعب‏ العبور طراحی شده و جزء لاینفک کلیه خودروهای آف‏رود است، ولی بهبود سیستم تعلیق و تقویت زیربندی خودروی مورد تست ما توسط مالک، باعث شده بود که من در مسیر روستای آب شیرین به کویر مرنجاب به راحتی با سرعت 80 کیلومتر در ساعت رانندگی می‏کردم و با وجود ناهمواری ‏های جاده خاکی و مسیرهای صعب‏العبور بیابانی، حداقل تکان‏ها به داخل کابین خودرو منتقل می‏شد. حتی در برخی از قسمت‏های مسیر خاکی، وجود ناهمواری‏ ها و پستی و بلندی‏ها، باعث پرش یا اصطلاحاً Jump خودرو می‏شد که در چنین مواقعی، تعلیق بهبود یافته خودرو فرود نرمی را به نمایش می‏گذاشت. 
با وارد شدن به منطقه رمل‏ها یا همان تپه‏ های ماسه‏ای، مجدداً باد لاستیک خودروها کم شد و فشار باد آنها تا 10Psi کاهش یافت که این کار به دلیل افزایش سطح مؤثر لاستیک‏ها و فرو نرفتن خودرو در ماسه و یا گل و لای انجام شد. همچنین دنده کمک در حالت 4H قرار گرفت تا انتقال قدرت موتور به چهار چرخ خودرو صورت گیرد. 
در رانندگی آف‏رود در زمین‏های ماسه ‏ای باید توجه داشت که برای توقف خودرو، نیازی به فشردن پدال ترمز نبوده و تنها با برداشتن پا از روی پدال گاز، خودرو به آرامی متوقف می‏شود. 
به خاطر داشته باشید که در هنگام عبور از زمین‏ های شنی اگر بر حسب اتفاق یا عادت، ترمز بگیرید، این کار باعث تلنبار شدن و انباشتگی ماسه در جلوی چرخ‏ ها می‏گردد و حتی امکان گیر کردن لاستیک خودرو در ماسه ‏ها وجود دارد. همچنین در هنگام بالا رفتن از تپه ‏های شنی باید در ابتدای سراشیبی پدال گاز را فشار دهید و با به ‏کارگیری حداکثر قدرت و گشتاور موتور، از سربالایی تپه بالا روید تا در ماسه گیر نکنید. 
هیچ گاه نباید به منظور بالا رفتن از تپه شنی، دورخیز کنید و از فاصله ‏ای دورتر از تپه به خودرو سرعت دهید، چرا که این کار باعث وارد شدن ضربه‏ای شدید به سپر جلو، سیستم جلوبندی و حتی آسیب رساندن به کمک فنرها و سیستم تعلیق خودرو در هنگام برخورد با شیب خواهد شد. 
به هنگام رسیدن به بالای رمل‏ها، باید با احتیاط پایتان را از روی پدال گاز بردارید تا خودرو متوقف شود، چرا که ممکن است در پشت رمل سرازیری تندی وجود داشته باشد و یا خودروی دیگری توقف کرده باشد و باعث حادثه ‏ای ناگوار گردد، وجود میل پرچم‏های طویل در پشت خودروهای آف‏رود، برای دیده شدن آنها در پشت رمل و پیشگیری از برخورد و تصادف است. 
با عبور از تپه‏ های شنی و رمل‏ها سیستم تعلیق خودرو عملکرد خوبی از خود نشان داد، البته در هنگام عبور از یکی از تپه ‏ها برای اجتناب از گیرکردن خودرو در ماسه، با دنده عقب حرکت کردم که قسمت عقب بدنه خودرو وارد ناحیه V شکلی شده و باعث معلق شدن خودرو روی سه چرخ (یا اصطلاحاً سه لنگ) شد. 
در این هنگام سیستم دیفلاک یا قفل دیفرانسیل، عملکردی عالی داشت و ما را به سادگی از آن محل نجات داد. ابتدا با فشردن دکمه کمپرسور، صدای بوق خاصی شنیده شد و با زدن دکمه Air Locker سیستم قفل دیفرانسیل فعال شده و خودرو به راحتی و تنها با یک فشار روی پدال گاز، از ناحیه V شکل بیرون آمد. 
جهت عبور از شیب‏های عرضی، دنده کمک در حالت 4L قرار داده شد که خودرو در شیب بیشتر از 40 درجه، با دنده 1 به سرعت لازم جهت غلبه بر نیروی جاذبه زمین و حفظ پایداری خودرو دست یافت. 
شایان توجه است هنگام عبور از شیب ‏های عرضی، سیستم شیب سنج خودرو گاهی تا انتهای عدد مدرج خود، یعنی 40 درجه انحراف را نشان می‏داد. در طول مسیر رمل‏ نوردی، با گیر کردن یکی از خودروها در منطقه ‏ای صعب ‏العبور، فرصتی پیش آمد تا عملکرد وینچ رونیز تستی را مورد آزمایش قرار دهیم که با انداختن قلاب مربوطه و فعال کردن وینچ، خودروی گیرافتاده به راحتی از ماسه‏ ها بیرون کشیده شد. 
به خاطر داشته باشید که در سفر آف‏رود، جعبه کمک‏های اولیه به همراه داشته باشید و همواره یک فرد باتجربه و راه بلد با شما همراه باشد. حتی بهتر است این‏گونه سفرها در قالب تورهای آف‏رود انجام پذیرد. 
در اکثر مناطق کویری که موبایل آنتن نمی‏دهد، تنها راه ارتباط شما با همراهان، بی‏سیم‏هایی با برد کم (حداکثر 10 کیلومتر) است، لذا به هیچ وجه اجازه ندهید خودروی شما از خودروهای سایر اعضای تیم، فاصله زیادی بگیرد، مخصوصاً که در این‏گونه مناطق کویری، مسیریابی تنها توسط سیستم GPS مقدور خواهد بود و در صورت گم شدن در کویر، به راحتی نمی‏توانید همراهان خود را پیدا کنید. 
با توجه به اینکه خودروهای SUV و وانت دیگری مانند تویوتا لندکروزر V8و V6، هایلوکس ویژه با موتور 6 سیلندر، هایلوکس با موتور 4 سیلندر، FJ کروزر و پاجرو نیز در این تست، تیم ما را همراهی می‏کردند، مشاهده کردیم که رونیز از دیگر رقبای 150 تا 400 میلیون تومانی خود، چیزی کم ندارد و با وجود برخورداری از موتوری ضعیف‏تر و کم حجم‏تر از آنها، قابلیت‏های آف‏رود قابل توجهی را ارائه می‏دهد. 
به هر حال، باید گفت که رونیز از حیث فنی برای رانندگی در جاده‏های بیابانی و سواری آف‏رود، خودرویی مناسب و محکم است و در جاده‏ های درون شهری نیز سواری راحت و مطمئنی را تأمین می‏کند ولی ذکر این نکته الزامی است که به هیچ عنوان نمی‏توان از آن به عنوان یک خودروی SUV لوکس نام برد، چرا که حذف سیستم ‏های تهویه مطبوع اتوماتیک، اربگ‏ها، سیستم ترمز ABS و گیربکس اتوماتیک در آن، این خودرو را در کلاسی پایین‏تر از استانداردهای ایمنی و رفاهی روز دنیا قرار داده است. 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس