نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 346
زمان انتشار: 17 تیر 1397 12:24:00

فورد شلبی GT350 یا شورولت کامارو SS

این بار دو دستگاه از مشهورترین اتومبیل‏ های اسپرت آمریکایی بخش این یا اون برگزیده شدند. بدون تردید، اکنون که در دوران طلایی اسب‏ بخار و هندلینگ قرار داریم، هر دو مدل کامارو SS و شلبی GT350 مثل سلاح ‏های پیشرفته ‏ای هستند که با تمام قوا برای مبارزه و به چالش کشیدن توان رقبا به میدان آمده ‏اند.
فورد شلبی GT350 یا شورولت کامارو SS

 مجله ماشین/ شتاب صفر تا 100 هر دو آنها حدود 4 ثانیه بوده و مسافت 400 متر را هم در کمتر از 12 ثانیه طی می‏ کنند. بنابراین مقایسه آنها با یکدیگر به درستی صورت گرفته است. 

در محفظه موتور کامارو، یک پیشرانه 8 سیلندر V شکل از نوع LT1 آرمیده که از شورولت کوروت به امانت گرفته شده است. این موتور پرتوان، قدرتی معادل 455 اسب ‏بخار با گشتاور 455 پوند فوت تولید می‏کند که از نظر سخت‏ افزاری می‏توان آن را به نمونه ‏ای ترسناک و هیجان‏انگیز تشبیه کرد. 
اما در مورد شلبی به نظر می‏رسد با هیجان بیشتری روبه ‏رو هستیم، زیرا موتور 8 سیلندر V شکل و 2/5 لیتری این اتومبیل از حداکثر دور مجاز 8250 دور در دقیقه برخوردار بوده و صدایی شبیه یک فراری تولید می‏کند. از همه مهم‏تر این‏که با تولید 526 اسب ‏بخار قدرت و 429 پوند فوت گشتاور، انتظارات زیادی می‏توان از این ماشین داشت. 
علاوه بر این، هردو این اتومبیل ‏ها به یک گیربکس 6 سرعته دستی مجهز شده‏اند و نیروی موتور از طریق آن به چرخ‏های عقب منتقل می‏شود. 
شلبی GT350 بر خلاف نسل قبلی موستانگ در محور عقب به یک دیفرانسیل تورسن مجهز شده که همین تغییر به ظاهر جزیی تفاوت‏های زیادی را در نحوه رانندگی آن به ارمغان آورده است. این اتومبیل همچنین از یک سری کمک فنرهای مغناطیسی سود می‏برد که در صورت استفاده از آنها و بر حسب نیاز می‏توان میزان سفتی و نرمی سواری اتومبیل را تنظیم کرد. از این گذشته، شلبی GT350 دارای بال و رینگ‏های فیبر کربنی بوده و از لاستیک‏ های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 استفاده می‏کند. 
اکنون نوبت به بررسی مشخصات کامارو SS می‏رسد. این اتومبیل با داشتن تعداد کمی از قطعات ساخت کادیلاک همراه با موتور متعلق به کوروت و کمک فنرهای مغناطیسی که برای اولین بار در این مدل به کار گرفته شده‏اند، به یکی از بهترین اتومبیل ‏های قدرتی جنرال موتورز تبدیل شده است. 
ابعاد بدنه نسل جدید کامارو در مقایسه با موستانگ و حتی نسبت به نسل قبلی آن اندکی کوچک‏تر بوده و به هر نقطه ‏ای از این اتومبیل نگاه کنید، صحت این موضوع به اثبات می‏رسد. به‏علاوه، عبور از مسیرهای مارپیچ، گزینه خوبی برای اثبات توانایی ‏های کامارو SS است، زیرا چسبندگی این اتومبیل به سطح جاده با داشتن رینگ و لاستیک‏ هایی به قطر 20 اینچ و یک سیستم تعلیق عالی، از ویژگی‏ های مثبت آن به شمار می‏رود. 
با وجود این، هر دو این اتومبیل‏ها نقاط ضعفی دارند که شاید مانعی برای خریداری آنها تلقی نشوند. این در حالی بوده که موستانگ امتیاز منفی بیشتری از کامارو به دست آورده است. موستانگ از نظر ابعاد بدنه، بزرگ‏تر و بلندتر از کامارو بوده و اندکی سنگین‏تر از آن است، هر چند حس رانندگی آنها شباهت زیادی به هم دارد. 
فضای داخلی موستانگ بهتر از قبل شده، اما هنوز از نظر ظاهری کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است ولی فضای داخلی کامارو تقریباً هیچ تفاوتی با نسل پنجم آن پیدا نکرده و از همه مهم‏تر این‏که صندلی عقب آن کارآیی چندانی ندارد. 
در مجموع، شلبی GT350 بی‏بهانه‏ترین موستانگی است که تاکنون ساخته شده است. این اتومبیل با قیمت پایه 50 هزار دلار که تا 65 هزار دلار برای مدل مسابقه‏ای GT350R افزایش خواهد یافت، به فروش می‏رسد. اما در طرف مقابل، کامارو SS قرار دارد که با قیمت پایه 37 هزار دلار، ارزان‏تر از این اتومبیل است، به‏ طوری که با پول یک دستگاه شلبی GT350R می‏توان دو دستگاه کامارو SS خریداری کرد. 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس