نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 353
زمان انتشار: 23 تیر 1397 12:55:00

دیفندر ، خودروی قابل اعتماد

استفاده از لندرور دیفندر در ارتش‏های جهان و گروه های ویژه همچنان ادامه دارد.
نویسنده: مسیح فرزانه
دیفندر ، خودروی قابل اعتماد

 مجله ماشین/ استفاده از خودروهای ویژه نظامی یا شاسی بلندهای جان سخت در ارتش ‏های دنیا، از زمان جنگ ‏های جهانی و با جیپ‏ های ویلیز و سپس گام گذاشتن لندرور دیفندر و جی کلاس بنز و هاموی و. . . تا به امروز ادامه داشته است. یکی از موفق‏ترین این خودروها که در ارتش‏ های جهان به‏ ویژه بریتانیا همچنان مورد استفاده قرار می‏گیرد، گونه ‏های تقویت شده و خاص لندرور دیفندر، شاسی بلند با اصالت و قابل اعتماد است. شرکت‏ های مورد اعتمادی که این کمپانی بریتانیایی با آن ها قرارداد رسمی دارد Marshal، Cambridge و Glover webb هستند که در این مقاله به بررسی ساخته های آنها می‏پردازیم.



خودروهای نظامی ابتدا با شکل و شمایل و مشخصات به ظاهر استاندارد و معمولی در کارخانه مادر تولید می‏شوند، اما در مرحله بعدی توسط شرکت‏هایی که مورد اطمینان دولت‏ها و ارتش‏ها هستند مورد تقویت، مقاوم‏سازی و بهینه‏ سازی به‏ صورت کاملاً مهندسی در محیط کاملاً صنعتی و البته حفاظت شده و سری قرار می‏گیرند. در مرحله نهایی نیز پس از قبول شدن در آزمایش‏های سخت و طاقت فرسای فنی، همانند لندرورهایی که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد راهی خدمت رسانی در ارتش می‏شوند. 

لندرور Snatch-CAV100
 
این مدل برای حضور در جنگ افغانستان، نیروهای سازمان ملل ، تیم‏های خبری و. . . بسیار مورد استفاده قرار گرفت و ادوات اصلی روی آن به‏ویژه کیت VPK (به معنای کیت محافظت از خودرو) از سوی وزارت دفاع بریتانیا از سال 1970 تأمین ‏شده و برای ارتش ایرلند شمالی هم مورد استفاده قرارگرفت. اما نمونه‏های ارتش بریتانیا، از ادوات و امکانات بیشتر و قابلیت‏هایی دفاعی بالاتری برخوردار بود. 
وزارت دفاع 15 تا 20 شرکت متخصص را برای تجهیز و تقویت این مدل که البته بعدها نام snatch برایش انتخاب شد، برگزید. سپس هرکدام یک نمونه از دیفندر نظامی تقویت شده را برای ارتش ارسال کردند تا با استانداردهای آنها مورد آزمون قرار بگیرد و در نهایت ساخته های دو شرکت مورد تأیید قرار گرفتند که یکی از آنها Courtaulds بود. 
کمپانی مذکور شروع به کارکرد و مدل CAV100 مطابق با نیاز تیم‏های ویژه نظامی بیرون آمد. اما به‏دلیل اینکه بدنه ضدگلوله تولید شده روی شاسی لندرور تولرانس داشت ، وزارت دفاع قرارداد را لغو کرد و خود دست به‏کار شد و با کمک مهندسین ارتش، نمونه‏ای ساخت که وزن خشکش 6/3 تن بود. البته در نهایت همان شاسی برای اسنچ در نظر گرفته شد.
 
خودروهای عملیات ویژه SOV
 
دیفندر 110SOV یا همان Special Operation Vehicle در سال 1992 جهت عملیات حمله ویژه در صحرا ساخته و معرفی شد. ظاهر این ماشین ساده بود، اما تا این لحظه هیچ اطلاعاتی از مشخصات و توانایی‏های فنی آن از سوی وزارت دفاع بریتانیا منتشر نشده است. 
داستان استفاده از آن نیز از نخستین جنگ خلیج فارس شروع شد. در آن زمان حتی آمریکایی های حاضر در جنگ به بریتانیایی‏ها پیغام داده بودند که دوست دارند با مشخصات و نیاز ارتش آمریکا برایشان دیفندر طراحی کرده و به آمریکا بفرستند. 
سپس متخصصین انگلیسی به آمریکا رفته و پس از جلسات متعدد بازگشتند. بریتانیایی‏ها دست به‏کار شده و تیم مهندسیشان در نهایت نمونه‏ای از دیفندر را برای رنجرهای ارتش آمریکا ساخت که ظاهرش کاملاً با نمونه دیفندر ارتش انگلستان فرق داشت و دارای چهره‏ای خشن، وحشی و صحرایی بود. سری بعدی این خودروهای سبک عملیات ویژه در دو گونه 100 و 110 در اختیار ارتش عراق و سوئیس قرارگرفت. 
قیمت این مدل لندرورها در بازار آزاد حدود 77 هزار دلار است. تا کنون حدود یک هزار دستگاه از آن در 4 مدل تولید شده و پیشرانه در نظر گرفته شده برای آن یک گونه 8 سیلندر بنزینی و در مدل کم مصرف 6 سیلندر 3 لیتری دیزلی با سیستم 4×4 و قدرت 111 اسب‏بخار است که می‏تواند به حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و مسافتی معادل 510 کیلومتر را در حین مأموریت طی کند. 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس