عکس: مهرداد صفایی مهر
سید سروش سیدی/ بنیانگذار تغییر شاسی بلندهای مرسدس بنز، پایش به بازار کشورمان باز شده است. صحبت از مرسدس GLA به عنوان کوچکترین کراساوور خودروساز اشتوتگارتی است.
از این اتومبیل به بعد، تمامی محصولات شاسی بلند خانواده مرسدس بنز با حرف آغازین G (Gelande Wagen) به معنایی ماشین های آفرود و حرف آخر متناسب با کلاس خودرو انتخاب شود. به طور مثال مدل GLA بر اساس پلت فرم کلاس A ساخته شده است.
رنگهای گرم روی ماشین ها همیشه جذاب بودهاند، کراساوور کوچک ما هم با رنگ زیبای قرمز، چشم هر بینندهای را به دنبال خود میکشاند. GLA هم چون برادرش CLA در سال 2017 در بخش فنی شاهد تغییراتی بوده که هنوز وارد کشور نشدهاند.
کلاس A شاسی بلند در جای جای پیکره اش شاخصههای زیبا برای ارائه دارد. از چراغهای ذوزنقه شکل جلو و نوار روشنایی روزش، اسپلیتر و تیغههای آیرودینامیکی بالای ورودیهای هوا، لوگوی بزرگ مرسدس بنز و درب موتور پف کردهاش تا آیینههای بزرگ مشکی رنگ جانبی و رینگهای 5 پره دوبل 19 اینچی!
به عقب که میروید هم قضیه به همین منوال پیش میرود. اسپویلر بزرگ فیبرکربنی در بالای شیشه عقب و چراغهای ذوزنقهای شکل که نوار کرومی میان چراغها با گرافیک داخلی آنها هم راستا شده است. دیفیوزر و اگزوزهای دوبل، در دو طرف به رنگ مشکی در آمدهاند.
یک دور کوتاه دور تا دور خودرو بزنید. لوگوهای MEC دیزاین را میبینید. کیت بدنه و پکیج تغییرات موتوری MEC با نمونه AMG کاملاً متفاوت بوده و این راهحلی بود برای عرضه محصولات مرسدس بنز با نام تجاری دیگر!
ورود به کابین همراه است با این جمله: چقد شبیه CLA شده . تمامی ادوات مشترک هستند اما GLA بر خلاف برادرش توسط سوییچ مخصوص و قرار گرفتن در جایگاهش استارت میخورد. فرمان جیر و چرم با نوار دوخت قرمز رنگ، حس اسپرت بودن را به طور کامل به راننده منتقل میکند. کیلومترشمار تا 320 کیلومتر مدرج شده و در میان آن و دورشمار، کامپیوتر سفری جایگذاری شده است.
هم چون CLA یک مانیتور 7 اینچی در بالای کنسول به جز نمایش سیستم چند رسانه ای، مدیریت شاخصههای فنی GLA را برای نمایش به عهده دارد. ورودیهای سیستم تهویه با طرح شبیه به ملخهای هواپیما جزء معدود شاخصههای جذاب کابین به شمار میروند. شیفتر گیربکس در میان کنسول با چرم و استیل پوشانده شده و مهمتر از آن روی سر دنده نام AMG حک شده است.
فضای سرنشینان عقب GLA قطعاً از برادرش بهتر است، زیرا حالا دیگر خبری از شیب زیاد ستونهای C نیست. اما مشترک بودن فاصله محورها نتیجهای جز فضای مشترک پاها به بار نیاورده است.
در مجموع باید این نکته را ذکر کنم که این کابین در خور قیمت 700 میلیون تومان، نیست. چه بسا برای محصولی با قیمتی بالای 50 هزار دلار هم توجیه کننده نیست.
به دلیل بلندتر بودن شیشههای جانبی و ارتفاع ، کنترل ابعاد در ابتدای رانندگی برایتان به سادگی صورت میگیرد. استارت توسط سوییچ و با چرخاندن در محل مخصوص انجام میشود. صدای بم و زیبای اگزوزها به شما یادآوری میکند که با چه خودرویی سر و کار دارید.
تمامی پارامترهای فنی، همان هستند که در CLA به کار رفتهاند. همان قلب 2 لیتری 355 اسببخاری با توربو دوگانه و گیربکس 7 سرعته دو کلاچه! سیستم منحصر به فرد 4Matic مرسدس بنز روی GLA به کار رفته، که نوید یک رانندگی پویا در سرعتهای بالا و یک رانندگی آرام در حالت نرمال را میدهد.
موردی که بارها نگارنده را به تعجب وا میداشت، به کار نیفتادن توربوها در بعضی شتابگیریها بود. به طوری که پس از اندکی فشار و گرم شدن موتور این موضوع تا حدودی برطرف شد. وقتی این مورد را با مالک در میان گذاشتم صفر بودن وسیله را توجیه این اتفاق میدانست.
با همه این تفاسیر، پس از چند دور گرم کردن به سبک فرمولا وان با قرار دادن در حالت اسپرت پلاس، برای یک شتابگیری از صفر تا 100 کیلومتر آماده میشویم.
1/5 ثانیه تمام! این سریعترین زمانی است که GLA میتواند شما را به مرز صدکیلومتر در ساعت برساند. عددی که از بسیاری از کوپهها و خودروهای اسپرت حال حاضر بازار کشورمان سریعتر است. جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه مرسدس، نه تنها وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخها را دارد، بلکه به همراهی سیستم استارت/استاپ سعی میکنند در مسافتهای شهری و غیر شهری اجازه تجاوز از مصرف 1/8 لیتر را ندهند. البته این عدد با رعایت کامل نکات صحیح رانندگی به دست آمده، پس اگر بی محابا به پدال گاز فشار میآورید، تعداد دفعات مراجعه شما به پمپ بنزین افزایش خواهند یافت!
اتومبیل در پیچ و خمهای جادهها تا 93/0 جی شما را پشتیبانی میکند. عددی که برابر با تحمل شتاب جانبی CLA250 فورماتیک است. البته هرگز نباید نقش پر رنگ اسپویلر عقب، رینگهای 19 اینچی و لاستیکهای 235 کانتیننتال را فراموش کرد.
مهندسین آفالترباخی برای سیستم تعلیق GLA کمک فنرهای چند اتصالی را در نظر گرفتهاند که بیشتر از آن که به فکر جذب ضربات وارده به کابین باشند، به فکر چسبندگی و هندلینگ هستند. قطعاً که این ماشین یک کراساوور است، اما فاصله 124 میلیمتری کف تا زمین، نمیتواند توجیه کننده یک رانندگی آفرود باشد. پس خیال رفتن به مسیرهای غیر آسفالته را از سرتان بیرون کنید.
قویترین 4 سیلندر دنیا، تا زمانی که نیروی بازدارندهای در حد تواناییهای خود نداشته باشد، از لیست بهترینها خط خواهد خورد. اما این مهندسان آلمانی میدانند که سیستم ترمز انحصاری AMG قطعاً میتواند شما را در توقف در هر سرعتی سربلند کند.
ابعاد برای رانندگی در ترافیک کلان شهرها را کلافه کننده نیست، اما اگر خیلی در رانندگی مهارت ندارید، سنسورهای جلو و عقب و هم چنین دوربین دنده عقب و سنسور هشدار نقاط کور جانبی، یک نقشه خوان معتبر را برای شما به ارمغان میآورند. ضمن این که اگر پدر خانواده هستید، پس از رساندن افراد منزل، سلکتور ESP را در حالت اسپرت پلاس قرار دهید و از صدای زیبای اگزوزهای AMG و تعویض دندههای بی نظیرش کمال لذت را ببرید.
فارغ از این مسائل، حضور محصولات به نام و قدرتمند دنیا در کشورمان را به فال نیک میگیریم اما کاش در زمینه قیمتگذاری، اندکی عاقلانهتر و عادلانهتر سود دریافت کنند.
از آقایان مهندس بابک فخاری، محمد عبدالکریمی، ایمان ذاکریان و شرکت نیکانو بینالملل به جهت همکاری با تیم تست مجله ماشین تشکر میکنیم.
نوع پیشرانه و تعداد سیلندر
|
4 سیلندر خطی با توربوشارژر دوگانه
|
حجم پیشرانه (سیسی)
|
1991
|
قدرت (اسببخار/ دور در دقیقه)
|
355/6000
|
گشتاور (نیوتنمتر/ دور در دقیقه)
|
450/ 2250
|
انتقال نیرو
|
چهار چرخ متحرک
|
جعبه دنده
|
7 سرعته دبل کلاچ
|
شتاب صفر تا 100 (ثانیه)
|
8/4
|
ابعاد (میلیمتر)
|
1494/ 1804 / 4445
|
فاصله بین محورها (میلیمتر)
|
2700
|
حجم فضای بار (لیتر)
|
487
|
حجم باک بنزین (لیتر)
|
56
|
وزن (کیلوگرم)
|
1580
|
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)
|
1/8
|
ابعاد رینگ/ لاستیک
|
235/45 ZR19
|
قیمت (تومان)
|
700 میلیون تومان
|
قیمت جهانی پایه (دلار)
|
49 هزار و 900
|