نمونه اتوماتیک ال90 آیا گزینه دست دوم خوبی برای خریداران خواهد بود؟
متن کامل این بررسی که به درخواست شما خوانندگان عزیز تهیه شده را در ادامه مطلب بخوانید...
نوشته و عکس: مهندس رضا صفرآبادی فراهانی / در کشورمان مانند بسیاری از کشورهای دنیا، خودروهای سدان از جایگاه ویژهای برخوردارند. در این بین خودروهای اقتصادی با توجه به قشر عظیمی از مردم که بودجه و توانایی خرید این خودروها را دارند، از جایگاه بالاتری برخوردارند. تنوع این محصولات در چند سال اخیر در کشور رو به بهبود است. در این مقاله قصد داریم تجربه 50 هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90 اتوماتیک را با شما عزیزان در میان بگذاریم.
بدنه
شاید پرداختن به طراحی رنو لوگان یا همان تندر 90 خودمان کار چندان جذابی نباشد، چرا که این خودرو کاملاً اقتصادی و به دور از هرگونه هیجان و جذابیت بصری خاصی طراحی شده است. بارزترین تفاوت در نمونه اتوماتیک این خودرو با نمونههای دستی تغییر سپر جلو بوده که البته زیباتر شده و هماهنگتر به نظر میرسد. مابقی اجزا دست نخورده باقی ماندهاند که ای کاش در بعضی موارد مانند آینههای جانبی و یا استفاده از رینگهای جدید برای نمونه اتومات توجه بیشتری میشد.
با این حال نوع فیس لیفت شده این خودرو به نام تندر پلاس به زودی توسط ایران خودرو به بازار تزریق میشود که تغییرات آن هر چند چندان گسترده نیست، اما با دقت صورت گرفته و ظاهری دلچسبتر را برای این خودرو فراهم آورده است. از نکات مثبت در ظاهر بیرونی خودرو و یا همان بدنه، رنگ خوب و مونتاژ با دقت بالا بوده که پس از طی 50 هزار کیلومتر همچنان از کیفیت خود را حفظ کردهاند.
کابین
کابین این خودرو نیز همچنان بدون تغییر باقی مانده و بارزترین تغییر آن دسته دنده جدید (به واسطه اتومات بودن) است که البته باید گفت با کمی بیحوصلگی طراحی شده و کمی بزرگ به نظر میرسد تغییر بعدی صفحه کیلومتر شمار است که بهروزتر شده و البته زیباست. ارگونومی صندلیها خوب بود و راضیکننده است. کیفیت متریال داخلی خوب بوده و در بین خودروهای هم رده، هر چند به شدت از کمبود آپشن یا همان امکانات رنج میبرد، اما در مقابل قالبگیری خوب داشبورد و اجزای به هم پیوسته باعث شده پس از طی مسافت 50 هزار کیلومتری همچنان کابین بیصدا باشد و حتی در خیابانهای پر دستانداز کشورمان نیز صدای ناهنجار از کابین خودرو به گوش نرسد.
اما اگر کمی ریز بینانهتر به خودرو نگاه کنیم، باید گفت هر چقدر که دید جلوی خوب است، به همان نسبت دید عقب ضعیف بوده که انتظار میرفت شرکت در مدل اتوماتیک با تعویض آینههای جانبی و یا مبادرت به نصب دوربین دید عقب و سنسور عقب، در صدد رفع این نقیصه برآید. از نکات منفی دیگر، عدم وجود یک کلید یا شاسی برای باز کردن در صندوق عقب از داخل اتومبیل است.
فضای پا و سر در هر دو ردیف خوب و به نحوی است که حتی سرنشینان عقب با قد 190 سانتیمتر نیز دچار مشکل نمیشوند و به راحتی 3 سرنشین بزرگسال در کنار هم مینشینند. از نکات دیگر فضای صندوق بار 510 لیتری تندر بوده که کاملاً پاسخگوی خانوادههای ایرانی با اسباب سفر زیاد است.
تجربه رانندگی
در ادامه به بحث فنی و تأثیر استفاده از گیربکس 4 سرعته خودکار روی این مدل میپردازیم. این جعبه دنده مانند نمونه غیرخودکار، بیسر و صدا و نرم بوده و هنگامی که برای شروع حرکت در حالت D قرار میگیرد، در نمایشگر مربع شکلی کوچک داخل صفحه کیلومتر این وضعیت نقش میبندد و خودرو بدون تکانهای معمول گیربکسهای اتومات شروع به حرکت کرده و شما عملاً هیچ چیز متوجه نمیشوید. حتی در تعویض دندهها و معکوسها، خبری از لرزش و تقههای معمول گیربکسهای برخی خودروهای اتوماتیک نیست.
شتابگیری خودرو در مسیرهای صاف، با وجود پیشرانه 6/1 لیتری 16 سوپاپه و 105 اسببخاری، خوب و پر کشش است. البته در دندههای 2 و 3 صدای موتور کمی از حالت عادی بیشتر شده و بالا میرود و گویی گیربکس سعی دارد دنده را در دور موتور بالا تعویض کند و کشش بیشتری در ضریب 2 به 3 به خودرو بدهد. در کل موتور و گیربکس اتومات این خودرو با هم خوب کوپل شده و دقیق و بینقص عمل میکنند
از نکات مثبت دیگر این است که گیربکس تیپ ترونیک ، امکان تعویض دستی دارد و این امر در سربالاییها و یا سبقتها، به کرار به کمک صاحب خودرو آمده است. در پروسه معکوس گرفتن از موتور و کاهش ضرایب دنده نیز همان نرمی، بیصدایی و کشش قابل قبول را تجربه میکنید که در بین هم قطاران اتومات خود کاملاً رضایتبخش است.
جمع بندی
در یک جمعبندی مختصر باید L90 اتومات را در طول این مدت و طی 50 هزار کیلومتر، خودرویی ساده، جادار با صندوق بار بزرگ، فرمان تحت کنترل و عضلانی در کنار فرمانپذیری و پایداری نسبتاً خوب، سواری نرم و بیصدا، ترمزهای قدرتمند، گیربکس اتومات خوب و هماهنگ با پیشرانه و در کل خودرویی کاملاً بیآزار، کم استهلاک و دوست داشتنی دانست که در این کلاس خودرویی در کشورمان حتی با حضور چینیهای پُر زرق و برق نسبتاً بیرقیب بوده و انتخابی شایسته برای خانواده ایرانی محسوب میشود، ضمن اینکه همواره از پشتیبانی خوب شرکت ایران خودرو بهره برده و در دسترس بودن لوازم و قطعات این خودرو، از مزایای بزرگ آن محسوب میشود.