بعضی از ماشین ها به همراه خود تاریخچه ای دارند که به آنها نوعی اصالت می بخشد. آنهایی که در جوانی نسل اولیه رنجروور را دیده اند مطمئنا وقتی نسل جدید را بعد 40 سال با امکانات و توانایی های فراوان می بینند برای جوان تر ها از سری اول آن می گویند و تغییرات در نظر آن ها نمود فراوانی دارد.
آشنایی با یک خودروی جدید برای همه اقشار جامعه و سنین متفاوت جالب است. اما بعضی از ماشین ها به همراه خود تاریخچه ای دارند که به آنها نوعی اصالت می بخشد. آنهایی که در جوانی نسل اولیه رنجروور را دیده اند مطمئنا وقتی نسل جدید را بعد 40 سال با امکانات و توانایی های فراوان می بینند برای جوان تر ها از سری اول آن می گویند و تغییرات در نظر آن ها نمود فراوانی دارد.در این مطلب مدل 2012 رنجروور با نسل اول آن ملاقات کرده است.
در پایان سال 1948 روور مدل جدیدی از سری یک را به مدلهای تولیدی خود اضافه کرد و نام آن را استیشن واگن 80 اینچی گذاشت. هدف از طراحی و تولید آن ارائه نسخه ای از سری یک برای افرادی بود که مایل به خرید خودرویی اصطلاحاً همه جا رو بودندکه سطحی از راحتی قابل رقابت با خودروهای استاندارد آن دوران را داشته باشد، منتهی آن مدل نتوانست رفاهی که انتظار میرفت فراهم آورد. بنابراین استقبال چندانی از آن نشد و جمعاً تعداد 641 دستگاه از آن به فروش رسید و تولید آن در سال 1951 متوقف شد. علت اصلی ، قیمت بالای آن بود، بهطوریکه با قیمت 950 پوند برای سال 1950 گرانقیمت به شمار می آمد.
مردان روور این ایده را فراموش نکردند و حدود دو دهه بعد آن را اینبار در لباسی تازه دوباره وارد خط تولیید کردند، نتیجه کار سرانجام آن شد که آنها می خواستند و طولی نکشید که مدل جدید شهرتی جهانگیر به عنوان یک ماشین بی راهه نورد همه فن حریف اما متمدن به دست آورد.
تولد یک مفهوم
بله صحبت از رنجرووری است که در سال 1970 بهعنوان یک مدل دو در با گیربکس 4 سرعته دستی و پیشرانه 8 سیلندر V شکل به حجم 5/3 لیتر و کاربراتور دو دهنه ساخت بیوک و بهصورت دو دیفرانسیل عرضه شد. بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان پیش درآمد کلاس اسیووی یاد می کنند. مدلی را که در تصویر مشاهده میکنید ساخت سال 1973 است که به رنگ طلایی باهامایی با بهترین پوشش چرم طبیعی برای صندلیها عرضه شده بود. در کنار آن نسل امروزی مشاهده می شود که بدنه و شاسی یکپارچه ساخته شده از آلومینیم دارد و از یک موتور دیزلی فوقالعاده قدرتمند و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بهره میبرد.
رنجروورهای اولیه به نحو تعجبآوری فاقد هر گونه تجملاتی بودند. تغییرات، زمانی روی داد که لندروور در سال 1979 از شرکت روور جدا شد و تحت پوشش و چتر حمایتی بریتیش لیلاند (البته بهصورت مستقل از نظر عملیاتی) قرار گرفت و نگاه مدیران آن به رنجروور تغییر پیدا کرده و به آن بهعنوان یک کالای لوکس نگاه کردند.
این جدایی اتفاق دیگری را نیز در پی داشت و آن انجام اولین سرمایهگذاری واقعی در رنجروور بود که از بدو ورود آن به بازار انجام نشده بود. اولین مدل چهار در آن از اوایل دهه 1980 به بازار عرضه شد و به فاصله کمی پس از آن گیربکس اتوماتیک آن عرضه شد و سطح کیفی و میزان تجهیزات آن به تدریج تا زمان توقف تولید آن که در اواسط دهه 1990 میلادی ادامه داشت، تدریجاً ارتقاء پیدا کرد.
هزار رفاه نداشته!
مدلی که تصویر آن را مشاهده میکنید یک مدل لوکس نیست، چون نه تنها فاقد رادیو و همینطور سیستم صوتی است، بلکه فاقد هر گونه تجهیزات رفاهی بوده و مضحکتر از آن اینکه شما میتوانید نور خورشید را از میان درز و شکاف بین در طرف سرنشین کناری راننده و همینطور گلگیر جلو مشاهده کنید!
سوار شدن به منظور قرار گرفتن پشت فرمان برای راننده تجربهای بود که تا آن زمان فقط با سوار شدن به کامیون یا وانت بار بهدست آورده بودند. صندلیهای جلو در ارتفاع بالایی قرار گرفته بودند، آن هم روی پایههای مخصوص، بنابراین سرشینان عقب، میتوانند پاهای خود را زیر آن پایهها قرار دهند و در غیر این صورت دسترسی به قسمت عقب بدون وجود درب عقب با دشواری انجام میگرفت.
آنچه که در مدل قدیمی احساس نیاز میشد ، فضای سر برای سرنشینان عقب بود زیرا برای افرادی که قدی بیش از 180 سانتیمتر داشته باشند، سر آنها با سقف برخورد پیدا میکند.
بعد از سوار شدن به مدل قدیمی، خود را در فضایی با دید خوب پیدا میکنید که این مهم به لطف ستونهای باریک سقف ایجاد شده، ضمناً با توجه به اینکه آینهها جانبی در بر روی گلگیر های جلو نصب شدهاند و درپوش موتور کاملاً صاف است، لذا راننده و سرنشین کناری او تشخیص میدهند که گوشههای جلوی خودرو در چه نقطهای هستند.
نسخه گذشته از نظر فیزیکی کوچکتر از مدل امروزی بوده و دلایل آن همانند هر خودروی امروزی نسبت به مدلهای دهه 70 بکارگیری مسائل ایمنی را شامل می شود. موتور 8 سیلندر V شکل آن با حالتی بغض آلود استارت خورده و در دور آرام به کار خود ادامه میدهد. کلاچ آن و فرمانی که فاقد سیستم کمکی است، بهگونهای کاملاً قابل پیشبینی شده سنگین هستند، اما بعد از مدتی، کار کردن با آنها برای راننده آسان میشود. توصیه شده که با مدل قدیمی سریع رانندگی نکنید!
عملکرد فرمان آن خوب بوده و ترمزها از حساسیت پائینی برخوردارند و عدم قابلیت مناسب آنها از قبل پیشبینی شده بود و میتوان آن را به یک سوپر تانکری شبیه کرد که در یک دریای متلاطم بیش از حد بار زده است.
میزان بازی فنرها زیاد است، اما چنانچه میزان بار روی در پشتی زیاد باشد، قبل از آنکه شما متوجه شوید سیستم تعلیق دچار حالت چنباتمه زدن شده و کارایی خود را از دست میدهد. البته میزان راحتی رنجروور در حرکت جادهای در سطح قابل قبولی بوده، اما میزان حرکت اکسل آن قابل مقایسه با رنجروورهای امروزی نیست. رنجروورهای امروزی بهدلیل برخوردار بودن از کمک فنرهای گازی، همواره ارتفاع را در سطح ثابتی حفظ می نمایند.
و اما 40 سال بعد...
به ندرت خودرویی را پیدا میکنید که کابین آن به لوکسی این ماشین باشد و در ضمن بتواند داخل آبی به عمق 900 میلیمتر حرکت کند.این خودرو به عنوان خودروی لوکس سال 2012 انتخاب شد و مدل قدیمی به هیچ عنوان قابل مقایسه با مدل جدید نبوده، اما بهعنوان یک خودروی کامل با آن برابری میکند.
قیمت مدل قدیمی نمایش داده شده در این مقاله که سال ساخت آن 1973 بوده، با میزان کارکرد کم یعنی حدود 28 هزار کیلومتر حدود 60 هزار پاوند است.