نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 80
زمان انتشار: 17 دی 1396 13:01:00

تست سئات لئون مدل 2017

داخل خودرو همانند بیرون، ساده اما چشمگیر طراحی شده است. فرمان خوش استایل با دوخت‏های قرمز و چرم آلکانتارا، حس خوبی را منتقل می‏کند. صندلی‏های طراحی شده با چرم و جیر، به خوبی بدن را درون خود نگه نمی‏دارند. طراحان از به کار بردن دکمه‏ های متعدد خود داری کرده‏اند و بیشتر تنظیمات را روی مانیتور 8 اینچی قرار داده‏اند هم‏چنین یک نمایشگر در میان صفحه کیلومتر قرار داده شده که از فناوری بالاتری نسبت به نسل‏های قبلی برخوردار است.
نویسنده: ایمان ذاکریان
تست سئات لئون مدل 2017

مجله ماشین/  حضور سئات در ایران نیز در اواخر دهه 80 شمسی رقم خورد که چند دستگاه سئات لئون توسط مجموعه دستان وارد کشور گردید و به‏دلایل فراوان، ورودش با شکست مواجه گردید و بعد از چند سال شرکت کیهان موتور آرین خود را به عنوان اولین و تنها نماینده سئات  معرفی کرد و متعاقب آن و به صورت رسمی نسل نو سئات لئون و این بار توسط شرکت معین موتور وارد کشور شد، اما باز هم اعلام گردید که گروه خودروسازی «سئات» فولکس واگن دیگر به دنبال ورود به بازار خودروی ایران نیست و مدیران این گروه خودروسازی گفته ‏اند لازم است که به جای افزایش رشد در بازارهای اصلی، تمرکز خود را روی اروپا و دیگر مناطق بگذارند!  ما نیز که گیج شده ایم در ادامه اتومبیلی را که می آید یا نمی آید مورد ارزیابی قرار می‏دهیم: 


سئات در سال 1950 توسط اسپانیایی ها و با کمک فیات بنیان نهاده شد و به مدت 30 سال از کمک‏های فنی فیات بهره ‏برد اما از  سال 1982  مالکیت این برند اسپانیایی، تحت نظارت گروه فولکس واگن است. اولین محصول سئات مدل 1400 بود که در سال 1953 معرفی شد. این خودرو روی پلت فرم فیات 1400 توسعه یافته بود. 
وقت آن است تا با سئات لئون مدل 2017 ملاقات کنیم. چهره‏اش آنقدر جسور طراحی شده که در نگاه اول جذب آن می‏شوید، طرحی که نمونه آن را در خودروی دیگری نمی‏توانید مشاهده کنید. وقتی از نزدیک به آن نگاه می‏کنیم، به یاد گفته آقای AlejawdroMesonero مدیر طراحی سئات می‏افتیم که مدعی بود دلیل فیس لیفت کردن هماهنگی بیشتر اجزا به ویژه جلو و عقب با یکدیگر بوده و هر چه به اطراف خودرو با دقت بیشتری توجه می‏کنم، بیشتر به این ادعای مدیر طراحی سئات پی می‏بریم. 
چراغ‏های جلو، تداعی‏گر چشم‏های اسپانیایی نسل‏های قبل محصولات سئات هستند. از سال 2005 سئات در سری جدید خودروهایش از جلوپنجره‏های سبک لانچیا استفاده می‏کند. هماهنگی تمامی اجزا با یکدیگر در کنار سادگی طراحی چشمگیر بوده و این نشان از تربیت یک فرزند خلف از یک پدر با سابقه درخشان است. 
با ورود به کابین، ناخودآگاه احساس کردیم وارد یکی از مدل‏ های برند آئودی شده‏ام. داخل خودرو همانند بیرون، ساده اما چشمگیر طراحی شده است. فرمان خوش استایل با دوخت‏های قرمز و چرم آلکانتارا، حس خوبی را منتقل می‏کند. صندلی‏های طراحی شده با چرم و جیر، به خوبی بدن را درون خود نگه نمی‏دارند. طراحان از به کار بردن دکمه‏ های متعدد خود داری کرده‏اند و بیشتر تنظیمات را روی مانیتور 8 اینچی قرار داده‏اند هم‏چنین یک نمایشگر در میان صفحه کیلومتر قرار داده شده که از فناوری بالاتری نسبت به نسل‏های قبلی برخوردار است. 
کیفیت ادوات داخلی به شما حس گران بها بودن را می‏دهند. البته استفاده از پلاستیک‏های خراش پذیر در بعضی قسمت‏ها کمی توی ذوق می‏زند. سیستم روشنایی LED درون کابین به زیبایی طراحی شده است. فضای سرنشین برای یک خودروی‏هاچ بک قابل قبول بوده و حتی افراد با قد بیش از 180 سانتی‏متری هم می‏توانند به راحتی در عقب خودرو بنشینند. با خواباندن صندلی‏های عقب فضای بار 380 لیتری به 1210 لیتر می‏رسد. 
سطح امکانات ایمنی در سئات لئون قابل قبول بوده که می‏توان به رادارهای تشخیص عابر، تصادف، بین خطوط، خروج از پارک هوشمند و سیستم دوربین ناوبری با قابلیت تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، ترمزهای دیسکی برمبو، 9 عدد اربگ، سامانه ضد لغزش ASR، کمکی پایداری خودرو (VSA) و کنترل‏کشش (TSC) اشاره کرد که موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از یورو ان‏کپ شده است. هم‏چنین در امکانات رفاهی سئات چیزی کم و کسر ندارد. وجود سیستم‏های تهویه دوگانه با کمپرسور مجزا، گرمکن، سانروف، سیستم‏صوتی با 8 اسپیکر و ساب ووفر، پدال های تعویض‏دنده روی فرمان، شارژ بی‏سیم موبایل، تنظیم برقی صندلی، Apple car id به شما اطمینان خاطر می‏دهد که کمبودی را احساس نخواهید کرد. 
بی‏صبرانه منتظر به چالش کشیدن این زیبای اسپانیایی هستیم، در ابتدای مسیر حرکت با ترافیک سنگین روبه‏رو می‏شویم. خوشبختانه طراحی و ابعاد بدنه طوری انجام شده که خیلی زود به آن عادت می‏کنید و در ترافیک شهری اصلاً دچار مشکل نخواهید شد. سئات با مصرف 1/7 لیتر بنزین در شهر یک خودروی کم ‏مصرف است. بعد عبور از ترافیک کمی پدال گاز را می فشاریم، نتیجه‏ اش ما را متعجب کرد و باعث شد برای گاز دادن بیشتر وسوسه شوبم. حالا دیگر به یک مسیر خلوت رسیده و می‏توانیم کمی سرعت را افزایش داد، اما قبل از آن باید بگویبم به دلیل انتقال قدرت روی چرخ‏های جلو اگر در هنگام شتاب‏گیری درون کوچک‏ترین چاله‏ای بروید با کوبش غیرقابل انتظاری مواجه خواهید شد. 
با فشار دادن پدال گاز گیربکس 7‏سرعته DSG که هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد، اقدام به معکوس دادن نموده و در حدود 8 ثانیه نمایشگر عدد 100‏کیلومتر را نشان می‏دهد. چندین بار اقدام به شتاب‏گیری کرده و به هیچ وجه تاخیری از جانب گیربکس احساس نکردیم. حالت رانندگی را از‏طریق نمایشگر میانی روی اسپرت قرار می‏دهیم و با پدال‏های روی فرمان دنده‏ها را یکی پس از دیگری تعویض می‏کنیم. این را بدون اغراق باید عنوان کرد که هیچ گاه از رانندگی با سئات لئون خسته نخواهید شد. 
آنقدر سرگرم شتابگیری و اعداد ارقام به دست آمده بودیم که متوجه رسیدن به پیچ جاده نشدیم. زمانی که پیچ را در مقابل خود دیدیم برای ترمزگیری و کاهش سرعت کمی دیر شده بود. با سرعت بالایی وارد پیچ شده و خود را برای یک چالش جدی آماده می‏کردیم، اما با کمال تعجب چیزی به عنوان عدم تعادل حس نکردم. دلیل آن بالانس وزنی مناسب است. 
جالب است بدانید حتی اگر خودتان هم بخواهید، سامانه کنترل پایداری لئون به ‏هیچ وجه از مدار خارج نمی‏شود و به همین دلیل پیچ‏های بعدی را با اطمینان خاطر بیشتری پشت سر می‏گذاریم. در مسیر برگشت با گرم شدن ترمزها علیرغم این که ساخت برمبو هستند، ضعف در ترمزگیری احساس‏می‏شود. مالک خودرو هم به آن اشاره کرد که هنگام داغ شدن ترمزها عملکرد آن‏ها کاهش می‏یابد. سئات لئون با پیشرانه 1800‏سی‏سی ساخت آئودی هیچ‏گاه شما را دلسرد نمی‏کند و قدرت 180 اسب‏بخاری و گشتاور 250 نیوتن‏متری آن به خوبی پاسخگوی اطمینان شما به این خودرو خواهد‏بود. 
در جمع‏بندی پایانی این را هم اضافه کنیم که در رده خودروهای‏هاچ بک و در بازه قیمتی بین 160 تا 170‏میلیون تومان یکی از منطقی‏ترین انتخاب ها سئات‏لئون خواهد بود. ظاهر ساده اما چشم‏نواز، کیفیت ادوات خوب و در‏خور یک خودروی اروپایی و پیشرانه‏ای بی نقص ساخت یک کمپانی معتبر همه و همه به کمک سئات لئون آمده‏اند تا دیگر شکی برای انتخاب آن نداشته باشیم. 
اما این برند ناآشنا و تازه وارد در کشور ما، راه سختی را در پیش دارد تا به تواند نظر و اعتماد همه را به خود جلب کند. سئات لئون در مقابل خود آلفارومئو جولیتا را به عنوان رقیب می‏بیند و نمی‏توان از توانایی‏های این رقیب سرسخت چشم‏پوشی کرد. اما باید گفت حمایت تمام قد فولکس واگن و آئودی را هم از سئات باید در نظر گرفت که یک پشتوانه بسیار خوب برای آن محسوب می‏شود است. اگر اتفاقات گذشته دیگر برای سئات در ایران اتفاق حادث نشده و شرکت واردکننده بتواند تعهدات مناسبی را در کنار قیمت‏گذاری صحیح انجام‏دهد، می‏توان گفت سئات آینده خوبی در ایران خواهد داشت. در پایان از آقای امیرحسین معادی مالک خودرو و آقای علیار محسنی به جهت همکاری با تیم تست «مجله ماشین» تشکر می‏کنیم.
 

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژدار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1798

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/ دور در دقیقه)

5100/180

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/ دور در دقیقه)

5000-1250/250

نوع جعبه دنده

7 سرعته دوکلاچه

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

2/7

ابعاد (میلی‏متر)

4246×1810×1431

فاصله محوری (میلی‏متر)

2599

حجم صندوق (لیتر)

380

حجم مخزن سوخت (لیتر)

50

وزن خالص(کیلوگرم)

1307

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

6

نحوه انتقال قدرت

محور جلو

حدود قیمت (میلیون تومان)

170

 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس