نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 83
زمان انتشار: 18 دی 1396 13:43:00

تست فنی چری آریزو 5

نمای بیرونی آریزو شباهت زیادی به نسل جدید هیوندای الانترا دارد و چراغهای عقب شباهت بسیار زیادی به نمونه هاچ بک الانترا دارد.در نمای کناری شباهت زیادی به محصولات هیوندای را میبینید مخصوصا خط میانی اتاق که برجسته هم هست، شباهت بسیاری به نسل جدید هیوندای الانترا دارد.
تست فنی چری آریزو 5

 مجله ماشین/ آریزو 5 دومین محصول چری است که توسط مدیران خودرو به بازار عرضه شده است.این تولید کننده که اولین بار خودروهای چینی را در داخل کشور عرضه کرد پیشتر تعدادی از محصولات چری را بانام ام وی ام به بازار عرضه کرده است.

نمای بیرونی آریزو شباهت زیادی به نسل جدید هیوندای الانترا دارد و چراغهای عقب شباهت بسیار زیادی به نمونه هاچ بک الانترا دارد.در نمای کناری شباهت زیادی به محصولات هیوندای را میبینید مخصوصا خط میانی اتاق که برجسته  هم هست، شباهت بسیاری به نسل جدید هیوندای الانترا دارد.در نمای جلویی اما طراح چینی کمی مستقل عمل کرده و بنظر میرسد با طراحی هواکش بزرگ روی سپر جلو در کنار جلوپنجره و محل قرارگیری چراغهای مه شکن جلو سعی در ایجاد یک هویت مستقل برای محصولات کمپانی چری داشته است و این موضوع در مدل کانسپت   چری هم کاملا مشهود است.این مشخصه بارز ترین تفاوت آریزو5 با برادران کوچکتر و بزرگترش ،آریزو 3و7 است.
آریزو فایو با سه سطح تجهیزات معمولی luxury ,excellent, به  بازار عرضه می شود که مدل معمولی دارای گیربکس دستی پنج سرعته و دو مدل دیگر که تجهیزات بیشتری دارند با گیربکس هفت سرعته CVTعرضه میشود.
موتور انتخاب شده برای آریزو در کشورمان یک موتور چهارسیلندر به حجم 1.5 لیتر است که قدرتی برابر با 116 اسب بخار در دور موتور6150 و 141 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 3800دارد.موتوری که برای خودرویی با وزن  1387 کیلوگرم کمی ضعیف به نظر میرسد و شما این ضعف را باتوجه به وجود گیربکس CVT بوضوح مشاهده خواهید کرد.در جایی که رقبایی همچون کیا سراتو و هیوندای الانترا وجود دارند اختلاف قدرت 30 اسبی و ضعف موتور مخصوصا در شروع حرکت کاملا مشهود است . نزدیک ترین رقیب از لحاظ قیمتی و مشخصات فنی کیا سراتو تولید سایپا با موتور 1.6 لیتری است که با ابعاد مشابه و وزن کمتر 124 اسب بخار قدرت دارد.در صورتیکه هنگام شروع حرکت عادت به فشار دادن پدال گاز ندارید این خودرو شما را ناامید خواهد کرد.دقیقا حس خودرویی با گیربکس دستی را خواهید داشت که صفحه کلاچ معیوب دارد.البته پس از شروع حرکت به لطف گیربکس CVT تعویض دنده هایی نرم را تجربه خواهید کرد. در زمان شروع حرکت اولیه بصورت پرگاز، وضعیت کمی بهتر خواهد شد ولیکن تعجب بر انگیز نخواهد بود.تولید کننده شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه را برای این خودرو ادعا میکند.گیربکس انتخاب شده برای آریزو دارای حالت استاندارد و ECO  است که در حالت ECOعلاوه بر تعویض دنده ها در دور موتور پایین تر  ،مصرف سوخت هم کاهش می یابد. مالک خودرو پس طی حدود 1300 کیلومتر ،مصرفی معادل 7.5لیتر در صد کیلومتر را در سیکل ترکیبی تجربه کرده است.
گیربکس آریزو دارای حالت تیپ ترونیک هم هست و در این حالت تعویض دنده ها به نرمی و با دقت مناسب و بدون تاخیر صورت میگیرد و برای کسانی که خیلی به گیربکسهای CVT و تعویض دنده های خاص آن عادت ندارند استفاده از حالت تیپ ترونیک لذتبخش تر است.جالب  اینکه روی کنسول وسط و شکاف دسته دنده یک حالت سنگین (L)  هم در نظر گرفته شده که معمولا در خودروهای دارای حالت تعویض تیپ ترونیک وجود ندارد .این حالت برای حرکت در سربالایی ها و سراشیبی های تند کمک بسزایی به راننده میکند.
همانند اکثر خودروهای چینی عایق بندی کابین خیلی خوب نیست و صدای موتور مخصوصا در حالت پر گاز کامل بگوش می رسد.مخصوصا صدای موتور در دور موتور بالاتر از پنج هزار بسیار ظریف  و تیز میشود.همینطور علیرغم استفاده از لاستیک مرغوب که از برندهای خوب چینی ، صدای لاستیکها روی سطوحی که آسفالت خوبی ندارند کاملا بگوش میرسد.در سرعتهای بالاتر از صد کیلومتر در ساعت هم صدای باد از لای در های جلو کمی بگوش میرسد.بازهم همانند اکثر ساخته های چینی صداهایی  مبهم و ریز از جلوبندی بگوش میرسد که در زمان عبور از ناهمواریهای خیابانها و استفاده همزمان از فرمان تشدید میشوند و بنظر میرسد بزودی نیاز به تعمیر جلوبندی داشته باشد.کمک فنرها خیلی نرم عمل نمیکند و کمی حس اسپرتی دارد ولی ضربات رانسبتا خوب جذب میکنند.البته برای تصمیم گیری در مورد کیفیت کلی خودرو و مخصوصا سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق کمی زود است و باید دید این چینی تازه وارد که در دنیا هم زیاد معروف نیست پس از گذشت چندسال چگونه خواهد ماند. 
ترمز آریزو در چهار چرخ دیسکی و در جلو از نوع تهویه شونده است و عملکرد قابل قبولی دارد.هرچند حس یک ترمز خیلی قوی را از پدال ترمز به پای راننده منتقل نمیکندوهمچنین نو بودن خودرو هم باعث شد زیاد روی ترمز فشار نیاورم و خیلی انتظار خاصی نداشته باشم.
سیستمهای ایمنی حرکتی در مدل Excellent که کاملترین مدل آریزو است شامل ترمز ABS + EBD ومجهزبه EBA (ترمز کمکی )و کنترل پایداری ESP))است.همچنین سیستم ضد لغزش(TCS) و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HHC)را داراست.
سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع پیچشی نیمه مستقل است و هندلینگ مناسبی را بنمایش میگذارد و در عبور از پیچها مناسب عمل میکند بطوریکه حتی در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت وارد پیچ تندی شدم و علیرغم خاموش بودن ESPبراحتی از پیچ خارج شدم.
لاستیکها در این مدل با سایز 205/50R17 و رینگهای آلیاژی زیبا ارائه میشوند.در مدلهای LUXURYو ساده پهنای لاستیکها مشابه بوده ولی از رینگ 16 اینچی استفاده شده است.
و اما داخل کابین.جایی که اکثر چینی ها و مخصوصا تولید داخلها امتیاز مناسبی نمیگرند،کابین آریزو مجموعه ای از کیفیت و عدم کیفیت همراه با کپی کاری و مشخصات برجسته است.اولین موضوع که امتیاز مناسبی نصیب آریزو میکند ،جادار بودن فضای داخل به نسبت سایز خودرو است.به لطف زاویه زیاد ستونهای الف و عقب رفتن داشبورد فضای داخل کابین به میزان کافی جادار است .چهار سرنشین درشت اندام داخل خودرو نشستیم و فضای کافی برای پای سرنشینان جلو مخصوصا راننده وجود داشت و سرنشینان عقب نیز راحت نشسته بودند و پای آنها فاصله کمی با صندلی جلو داشت.فضای بالای سر همه سرنشینان کافی بود و سرنشینان عقب نیز حس خوبی داشتند.اما با اضافه شدن سرنشین پنجم فضای عرضی صندلی عقب مخصوصا در قسمت سرشانه کمی برای سرنشینان تنگ بود .البته هر سه نفر درشت اندام بودند و طبیعتا فضا برای افراد با جثه متوسط کافی خواهد بود.صندلیهای جلو که ترکیب ظاهری جالبی دارند دارای ارگونومی مناسبی هستند و هم در محل نشیمن  و هم در پشتی محافظت کاملی از سرنشین بعمل می آورند ولی کمی کم عرض هستند و در طولانی مدت برای سرنشین با اندام درشت کمی آزاردهنده هستند.کیفیت چرم صندلیها معمولی بوده و انتظار زیادی از آنها در طولانی مدت نباید داشت.دوخت صندلیها و روکش چرمی فرمان با نخهای قرمز حس اسپرتی به راننده القا میکند و ظاهر مناسبی هم دارد .البته دوخت قرمز رنگ فقط در مدل EXCELLENT  وجود دارد.
ترکیب ظاهری و کیفیت رودریها مناسب است و فضاهایی برای اشیا در رودریها تعبیه شده که حجم مناسبی دارند.اما مهمترین بخش داخل داشبورد است،جایی که کیفیت پایین اصلی ترین بخش داشبورد یعنی ساختار کلی آن نمود دارد و ظاهر بیش از حد پلاستیکی آن کمی توی ذوق میزند.نمایشگر بالای فرمان هم که شباهت زیادی به MVM 315 دارد کمی برای خودرویی با این ظاهر و قیمت ضعیف و بی کیفیت بنظر میرسد و شکل ظاهری آن کمی نامتناسب است.بخش میانی داشبورد شباهت زیادی به نسل قبلی محصولات هیوندای دارد ،البته کمی خلوت تر است.سیستم صوتی نصب شده که قابلیت تطبیق با تلفن همراه را هم دارد با دوربین دنده عقب با خطوط کمکی حساس به چرخش فرمان کیفیت نسبتا مناسبی دارد و استفاده از دکمه های آن نسبتا راحت است اما در بخش زیرین که برای کنترل سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته شده است گرافیک خاصی دارد که کمی نامانوس است و کار کردن با آن در لحظه آشنایی کمی سخت است.محل قرارگیری دکمه های تنظیم آینه های برقی و تنظیم ارتفاع چراغ های جلو هم مشابه اکثر چینی ها کمی دور از دسترس است.در نهایت قطعات براق دور دریچه های هوا و کیفیت کنسول وسط و لیور دنده رضایت بخش است.
غربیلک فرمان کپی کاملی از محصولات نسل جدید هیونداست و تنظیمات کامل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن مناسب و در کل کیفیت خوبی دارد و خوش دست است و قابلیت تنظیم ارتفاع هم دارد.
تجهیزات کابین نسبت به قیمت خودرو خوب است و شش ایربگ جلو و جانبی و پرده ای به همراه سیستم ورود و استارت بدون کلید و پاور ویندو و صندلیهای عقب که کامل جمع میشوند و سانروف و نورپردازی شب از مزایای آریزو هستند.نکته جالب اینکه هر چهار شیشه برقی مجهز به حالت اتوماتیک در بالارفتن هستند که در کمتر خودروی چینی و حتی ژاپنی همکلاس دیده میشود.البته مدل ساده و لاکچری تجهیزات کمتری دارند.فقدان دماسنج و گرمکن صندلی و آینه های جمع شونده برقی  از معایب آن است و سیستم صوتی هم قابلیت پخش سی دی ندارد و فقط از usb پشتیبانی میکند.حجم صندوق عقب نیز خوب است.نور چراغهای جلو از نوع زنون بسیار خوب است و باروشن شدن آنها چراغهای LED روز خاموش میشوند.کیفیت رنگ در بعضی قسمتهای داخلی از جمله داخل موتور و صندوق عقب خوب نیست.کیفیت کولر  هم خوب است ولی افت قدرت بهنگام روشن شدن کولر مشهود است.آریزو در چهار رنگ سفید،مشکی،قرمز و آبی تولید میشود.
در مجموع آریزو نسبت به رقیبانی همچون سایپا اس 300 و چانگان و جک جی 5 امتیاز بالاتری در طراحی و امکانات و کیفیت میگیرد و فقط در بخش موتور کمی ضعیف تر است. 
کامل ترین مدل آریزو که مدل مورد آزمایش ما هم هست با قیمت 72 میلیون تومان در بازار عرضه میشود که شرایط پرداخت اقساطی هم برای آن وجود دارد.در پایان از همکاری آقای مهندس مهدی عسگری مالک خودرو قدردانی مینمایم.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس