نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 94
زمان انتشار: 24 دی 1396 11:52:00

راهنمای خرید و ارتقای خودروی رونیز برای آف رود

فرض کنید قصد خرید خودرویی در رنج 65 تا75 میلیون تومان را دارید و پس از خرید می خواهید بر روی آن تغییراتی برای بهبود عملکرد در آف رود و سفرهای طبیعت گردی ایجاد کنید. گزینه های متنوعی در بازار وجود دارد اما نیسان رونیز یکی از گزینه های کم دردسر است که جا برای ایجاد تغییرات و بهسازی در آن وجود دارد.این خودرو هم مانند سایر شاسی بلند های واقعی که قابلیت های خود را از دهه های قدیم به ارث برده اند، بدون ایجاد هیچ تغییری قابلیت های بسیار بالایی در گذر از مسیرهای صعب العبور دارد.
نویسنده: محسن مرادی
راهنمای خرید و ارتقای خودروی رونیز برای آف رود

 مجله ماشین/  فرض کنید قصد خرید خودرویی در رنج 65 تا75 میلیون تومان را دارید و پس از خرید می خواهید بر روی آن تغییراتی برای بهبود عملکرد در آف رود و سفرهای طبیعت گردی ایجاد کنید. گزینه های متنوعی در بازار وجود دارد اما نیسان رونیز یکی از گزینه های کم دردسر است که جا برای ایجاد تغییرات و بهسازی در آن وجود دارد.این خودرو هم مانند سایر شاسی بلند های واقعی که قابلیت های خود را از دهه های قدیم به ارث برده اند، بدون ایجاد هیچ تغییری قابلیت های بسیار بالایی در گذر از مسیرهای صعب العبور دارد 


نیسان رونیز به جهت دارا بودن شاسی نردبانی، ارتفاع مناسب از سطح زمین، سیستم تعلیق مستحکم با انعطاف بالا موتور گیربکس و دیفرانسیل های قوی و هماهنگ، بدون هیچ مشکلی در هر مسیری موفق خواهد بود و در صورت جسور بودن و مهارت بالای راننده پا به پای مدعیان آف رود حرکت خواهد کرد. اما طبق سنتی که در آف رود وجود دارد برای جلوگیری از وارد شدن آسیب های احتمالی به خودرو، ارتقا  قابلیت ها و رفاه آن، نیاز است تغییراتی در آن ایجاد شود تا در سفرها دغدغه خاطری از بابت قابل اعتماد بودن نداشته باشید.
خودروی مورد نظر ما مدل 83 بوده که توسط مالک آن بر حسب کاربری و رانندگی خود مورد تغییر قرار گرفته است. رونیز بصورت استاندارد طراحی نسبتا اسپرتی دارد که اگر در هنگام ایجاد تغییرات خوش سلیقه باشید کار واقعا زیبا خواهد بود. در نمای جلو اولین قسمتی که جلب توجه میکند سپر آف رود نسبتا بزرگ و حجیم میباشد که با استفاده از ورق 4 میل ساخته شده است که درون خود وینچ 9000 پوند را جای داده است. برای نصب وینچ بر روی رونیز نیاز به نصب پایه مخصوص و مستحکمی میباشد که در وسط سر شاسی های جلو نصب میشود. سپر از طراحی شکسته بر خوردار است و به جهت بهبود زاویه حمله به شیب تا حد ممکن کوتاه ساخته شد است. این موضع باعث نمایان شدن لاستیک ها و بخشی از جلوبندی و سینی محافظ گردیده که برای برخی به جهت القاء حس خشن بودن جالب بوده و مورد پسند برخی دیگر نمی باشد. همچنین استفاده از ورق 4 میل باعث سنیگن شدن بیش از حد و غیر طبیعی سپر جلو شده است که باعث افزایش فشار بر روی جلوبندی و افزایش قدرت تخریب در تصادفات برای خود خودرو و خودروهای مقابل میشود.
پنجره جلوی رادیاتور زیبا و باخطوط عمودی ساخته شده است که به همراه درب موتور با چسب طرح فیبر کربن پوشیده شده اند. این کار علاوه بر زیبا تر شدن ظاهر خودرو در برخورد سنگ و سایر اجسام در آفرود از این قسمت ها محافظت کرده اما در انتخاب آن باید نهایت دقت را انجام داد زیرا اگر از نوع با کیفیت نباشد در هنگام برداشتن این چسب ها رنگ بدنه آسیب خواهد دید. اسنروکل فابریک رونیز که به سیستم مکش هوا وصل شده است مسلما تاثیر مثبتی در مکش هوای خنک و تمیز به داخل موتور خواهد داشت که در مسیرهای خاکی بسیار کار امد بوده و دیر تر فیلتر هوا دچار کثیفی خواهد شد.
در نمای جانبی بچه گلگیرهای پف کرده رونیز به خودی خود زیبا هستند که رینگ های مشکی و لاستیک های آف رود m/t  مکسس 764 به این زیبایی افزوده اند. همچنین رکاب های لوله ای قطور و مستحکم به افزایش ایمنی قسمت جانبی خودرو افزوده است البته اگر کمی این رکاب ها از بدنه فاصله میگرفت بهتر بود تا قبل از برخورد قسمتی از بدنه با موانع رکاب ها برخورد داشته باشند. در قسمت کناری سپر عقب دو سر اگزوز دوقلو نسبتا قطور جلب توجه میکند. خروج اگزوزها از این قسمت علاوه بر نمای زیباتر، در زمانی که قسمت انتهایی خودرو با زمین بر خورد داشته باشد اگزوز آسیب نمی بیند و یا مسدود نمی شود. باربند با لوله ای در هماهنگی کامل با رکاب ها و در ابعاد مناسبی ساخته شده تا علاوه بر کارایی تاثیر کم تری بر روی تولید صدای باد و افزایش مصرف سوخت داشته باشد. بر روی آن محل هایی برای نصب پرژکتورهای جلو و عقب و جانبی، جکِ های لیفت، بیل، تبر، گالن های 10 لیتری معروف به قایقی، پریز برق 220 ولت متصل به اینورتر تعریف شده است تا به تنهایی بیش از نیمی از لوازم مورد نیاز در آف رود را بر روی خود جای دهد. سپر عقب نیسان رونیز از دوبخش پلاستیکی در گوشه ها و فلزی در قسیمت میانی تشکیل شده است. در این خودرو تنها قسمت میانی با نمونه فلزی مستحکم تر که بر روی خود زاپاس بند و بکسل بند دارد تعویض شده است تا علاوه بر حفظ حالت فابریک شگِل  یا قلاب های دو طرف سپر از استحکام بالای سپر نسبت به نمونه فابریک سخن بگویند. نردبان زیبا و متناسب با قوس بدنه و زاپاس تکمیل کننده این نما میباشد که به علت همین قوس حساب شده استفاده از آن راحت میباشد.

رونیز از کابین جادار و نسبتا راحتی بر خوردار است و عدم نصب بسیاری از آپشن ها توسط پارس خودرو چیزی از این راحتی کم نکرده است. درون خودرو فضای کافی برای 4 الی 5 سر نشین بزرگسال وجود دارد و صندوق عقب بزرگ و باربند خیال مسافران را برای لوازم همراه راحت خواهد کرد.
از لوازم اضافه شده به خودرو میتوان به پخش تصویری با کیفیت بالا که وجود سامانه رهیاب و دوربین عقب در این مجموعه بسیار کارآمد میباشد. وجود مبدل برق 12 به 220 ولت که درون محفظه داشبورد قرار دارد در سفرها برای روشن کردن یا شارژ کردن لوازم برقی کارایی خوبی داشته و با انتقال خروجی ان بر روی باربند میتوان برای روشنایی کمپ و چادر از ان استفاده کرد. همچین به خوبی از محل های دکمه های نصب نشده در کنار ترمز دستی برای نصب کلیدهای پرژکتورهای استفاده شده تا تغییری در نمای داشبورد ایجاد نشود.
در بحث فنی می توان گفت رونیز بدون هیچ تغییری خودرویی نسبتا چابک و قابل اعتماد میباشد و اکثر مالکین برای افزایش این قابلیت ها تنها به سراغ تقویت زیربندی آن میروند. سیستم تعلیق رونیز در جلو جناغی دوبل با میل موج گیر و میل تورشن بار و در عقب اکسل خشک و فنر شمشی و میل موجگیر میباشد. سیستم جلوبندی رونیز نسبت به شاسی بلندهای قدیمی تر اندکی پیچیده تر بوده و برای ایجاد تغییرات در ان نیاز به مهارت و تخصص وجود دارد. برای افزایش ارتفاع جلوی خودرو میتوان با استفاده از پیچ های تنظیم میله های تورش تا 10 سانت جلوی خودرو را لیفت کرد اما بیشتر از این ارتفاع نیاز به تغییر در کمک های جلو میل موجگیر ها و سایر قطعات دارد و همچنین هرگونه تغییر در ارتفاع جلو موجب برهم خوردن زاویه کمبر و کستر چرخ ها میشود که نیازمند تنظیم توسط فرد ماهر دارد تا تغییر این زوایاموجب لاستیک سابی نشده و  لاستیک ها از بین نروند. اما در قسمت عقب کار راحت تر بوده و میتوان همانند سایر خودروهای مجهز به فنر شمشی با استفاده از گوشواره های بلند تر و یا بادگیری فنرها ارتفاع را افزایش داد که در صورت نیاز به افزایش بیش از حد ارتفاع باید تغییراتی در میل موج گیرهای عقب صورت گیرد. خودروی مورد نظر ما به همین روش لیفت شده بود و از کمک های گازی رانچو که به قیمت 2.400 میلیون خریداری شده بود استفاده میکرد که سواری آن نسبت به حالت فابریک نرم تر و با کوبش کمتر شده بود. همچنین تغییر در اگزوزها موجب تولید صدای خروجی بم و زیبای اگزوزها شده بود تا صدا و تصویر هماهنگ با خصوصیات یک خودرو مخصوص آف رود باشد.

سخن آخر
در محدوده قیمتی نیسان رونیز، خودروهای متعددی وجود دارند که اگر ملاک را انژکتور بودن، عدم وجود مشکل در تهیه لوازم یدکی و مکانیک، بازار فروش مناسب قرار دهیم، می توان تنها به خودرو لندمارک تولیدی شرکت بهمن اشاره کرد که در مدلهای تریم جدید کاملا سر تر از رونیز و پر آپشن تر میباشد. در بحث فنی حجم موتور و سیستم تعلیق مشابه بودهرو حتی می توان گفت خودرویی قوی و قابل اعتماد است ما به دلیل سیاست های نادرست و نا مشخص شرکت بهمن در ادامه تولید آن و عدم مقبولیت بازار به حاشیه رانده شده است. اما رونیز بصورت استاندار در رنج قیمتی خود خودرویی قابل اعتماد و جوان پسند بوده و با اندکی هزینه و سلیقه می توان از آن خودرویی به واقع همه جا رو ساخت تا در تفریحات آخر هفته و تورهای آف رود با به  چالش کشیدن قابلیت های آن و گذر از مسیرهای صعب العبور از انتخاب خود رضایت کامل را داشته باشید.
 
 

مشخصات فنی نیسان رونیز

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

2400

قدرت (اسب‏بخار/ دور در دقیقه)

5600/160

گشتاور (نیوتن‏متر/ دور در دقیقه)

3600/208

نوع جعبه دنده

5 سرعته دستی با دنده کمک

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

2/15

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

160

ابعاد (میلی‏متر)

4560x1910x1880

وزن خالص (کیلوگرم)

1770

حجم مخزن سوخت (لیتر)

70

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

11

قیمت نمونه مورد آزمایش (میلیون تومان)

50

قیمت با تجهیزات (میلیون تومان)

67

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس