نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 98
زمان انتشار: 26 دی 1396 13:59:00

برای آزمایش خودرو، از چه دستگاه‏هایی استفاده کنیم؟

آزمایش فنی اتومبیل در مجلات و رسانه‏ های خودرویی معتبر و قدیمی دنیا، سال‏هاست با استفاده از ادوات، دستگاه‏ ها و لوازم خاصی صورت می‏گیرد. این دستگاه‏ ها حتی در نمونه‏ های پیشرفته حرفه‏ ای برای بسیاری از کارخانجات خودروسازی کاربرد داشته و در پیست و یا مراکز آزمایشی خود، بعد از تولید یک ماشین از این تجهیزات استفاده می‏کنند .
نویسنده: مسیح فرزانه
برای آزمایش خودرو، از چه دستگاه‏هایی استفاده کنیم؟
مجله ماشین/  آزمایش فنی اتومبیل در مجلات و رسانه‏های خودرویی معتبر و قدیمی دنیا، سال‏هاست با استفاده از ادوات، دستگاه‏ ها و لوازم خاصی صورت می‏گیرد. این دستگاه‏ ها حتی در نمونه‏ های پیشرفته حرفه ‏ای برای بسیاری از کارخانجات خودروسازی کاربرد داشته و در پیست و یا مراکز آزمایشی خود، بعد از تولید یک ماشین از این تجهیزات استفاده می‏کنند . 


با استخراج داده‏ های مورد‏نیاز به مختصات فنی و کارایی یک خودرو می‏توان پی‏برد که شرایط ماشین از نظر قدرت و گشتاور، فاصله تعویض دنده‏ ها، توانایی ترمز و شتاب جانبی چقدر است. 
به گزارش نویسنده مجله ماشین :در گذشته برای رسیدن به بخشی از این اطلاعات از دستگاه جی تک استفاده می‏شد که انرژی مورد نیاز خود را از سوکت فندک ماشین می‏گرفت، خودش توسط دو پایه روی شیشه نصب می‏شد و با اضافه کردن وزن ماشین (به همراه سرنشین یا راننده) و کالیبره کردن دستگاه با دور موتور ماشین مورد نظر (با توجه به حسگری که دستگاه دارد) اطلاعات آن نهایتاً روی همان نمایشگرش ثبت گردیده و به راحتی قابل خواندن بود. 
این دستگاه به ‏دلیل استفاده راحت‏تر و بهای کمتر که بین 300 تا 400‏دلار قیمت دارد، بین علاقه ‏مندان به ماشین در نقاط مختلف دنیا استفاده کاربردی  دارد، به‏ ویژه آنها که اهل تقویت و تیون کردن ماشین یا شرکت در مسابقات درگ هستند. اما یک پله بالاتر، کارخانجات خودروسازی و نشریات تخصصی خودرو که قرار می‏گیرند عموماً از محصولات پیشرفته‏تر VBox که توسط شرکت ریس لاجیک انگلستان تولید می‏شود، سود می‏برند. 
ساده‏ترین محصول VBox که مناسب آزمایش خودرو بوده، دستگاه ‏ PerformanceBox است که با قیمتی حدود 680‏دلار، تمامی فاکتورهای که در بالا به آن اشاره شد را می‏تواند با دقتی بیشتر از دستگاه جی تک روی نمایشگر صفحه‏اش نشان دهد. دستگاه دیگر در این زمینه VBox اسپرت است که با حدود 540‏دلار، شرایط رانندگی شما (مثلاً در ماشین، موتورسیکلت، دوچرخه و ... ) را ثبت می‏کند. 
در دستگاه‏های جدید VBox معمولاً هر سیستم توسط بلوتوث به یک موبایل متصل شده و پس از نصب روی آن موبایل اطلاعات زمان آزمایش توسط نقشه و نمودار و عدد نشان داده می‏شود. از دستگاه دیگری که می‏توان استفاده کرد و قیمتی دو برابر نمونه قبلی داشته، اما دقت به مراتب بالاتری دارد، VBoxLaptimer بوده که با قیمتی حدود 1200‏دلار و با اتصال به GPS می‏تواند مسیر طی شده شما را به دقت روی نقشه خروجی در اختیارتان گذاشته و با داده‏هایی نظیر سرعت و زمان ثبت شده در یک دور پیست بیشتر آشنا شوید.
برخی از این مدل‏های وی باکس یک آنتن و برخی دو آنتن GPS دارند که با وصل شدن توسط یک فیش به دستگاه اصلی، خود آنتن با آهنربایی که دارد روی سقف می‏چسبد و پس از اتصال به ماهواره شروع مسیر جغرافیایی را در قالب اعداد مثلاً چند درجه شرقی یا شمال شرقی یا ...دریافت می‏کند. البته به طور مثال آنتن GPS را باید برای سوار کردن روی دستگاه وی باکس جداگانه خرید که قیمتی حدودی 42‏دلار دارد. 
مورد دیگر دوربین نصب شده داخل خودرو در مکان‏هایی چون داشبورد جلو یا مثلاً گوشه عقب یا جلوی اتاق روی یکی از ستوها یا گوشه ستون پنجره‏ها است که دلیل استفاده از آن، ثبت شرایط راندن راننده برای بررسی نقاط قوت و ضعفش و گام برداشتن در جهت بهبود آن، همچنین مشاهده شرایط راندن سایر رقبا در مسابقات (برای بررسی نقاط قوت و ضعفشان و استفاده بهینه از آنها در رقابت‏های بعدی برای کسب امتیاز بیشتر) است. 
این دوربین ساده شرکت ریس لاجیک که در خودروهای مسابقه‏ای می‏توان آن را روی Roll Cage نصب کرد هم قابلیت چرخش 360‏درجه را دارد و هم روی یک زاویه می‏تواند آن را قفل کرد تا زاویه‏اش در تکان‏های رانندگی تغییر نکند، قیمت این دوربین حدود 84‏دلار است. 
در کنار اینها دو سیستم مدرن‏تر و پیشرفته‏ تر برای آزمایش خودرو از سوی ‏VBox وجود دارد، با نام‏های Video ‏Box Lite و V‏VBox video hd2 که نمونه اول قیمتی حدود 2000‏دلار دارد. این مدل دستگاه قابلیت اتصال به GPS را دارد، یعنی شما مسیر طی شده، میزان کیلومتر، مقدار سرعت و ترمز در سر پیچ ‏ها یا مسیرهای گوناگون را با مختصات دقیق جغرافیایی خواهید داشت و از طرفی درمی‏یابید سر کدام پیچ، با چه زاویه‏ای به خودرو، چه میزان فشار جانبی یا همان نیروی‏G وارد شده و ماشین چقدر پایداری داشته است. به اضافه اینکه دوربین‏ هایی که در توضیحات بالا در خصوص توانایی و عملکردش صحبت شد، به اضافه دو میکروفن همراه این دستگاه بوده و به آن نصب می‏شود و نسبت شرایط دنده و موتور با توجه به صدای ضبط شده می‏توان از شرایط رانندگی آگاه شد که مثلاً آیا راننده در چنین دور موتوری، مناسب بوده تا دنده را بالاتر برده و یا دنده معکوس بدهد یا خیر؟ 
عموماً برای نیروی برق نیز در دستگاه‏های وی باکس از برق شارژر فندکی ماشین استفاده می‏شود و یا می‏توان پاور بانک همراه داشت و از باتری آن استفاده کرد. البته این مدل دستگاه‏های فوق حرفه‏ای وی باکس یک مشکل دارد: قابلیت نصب روی شیشه یا داشبورد به‏دلیل شکلی را که داشته ندارد و می‏توان آن را روی صندلی کنار راننده قرار داد و یا با یک نوارچسب روی داشبورد چسباند و در حین حرکت و داخل پیچ رفتن ضربه نخورد. 
پیشرفته‏ترین و مدرن‏ترین دستگاه که البته کمی پیچیدگی هم دارد، VBox VideoHD2 است که با قیمتی حدود 3500‏دلارکارشناسان آزمایش فنی می‏توانند در پروسه آزمایش انواع ماشین و موتورسیکلت از آن بهره برد. خروجی دوربین این دستگاه از نوع HD و 1080 پیکسلی بوده و با اتصال به GPS دارای دقت بالایی در ثبت زمان، مسیر و سایر موارد است. 
میزان قدرت موتور خروجی در لحظه آزمایش، میزان نیروی ترمز وارد شده (توسط تریگر که به پدال ترمز بسته می‏شود) در کنار مواردی چون دور موتور، مجهز بودن به نمایشگر OLED، داشتن میکروفن و دو دوربین به همراه کارت حافظه 32‏گیگا‏بایتی برای ثبت تصاویر و صدا و اطلاعات حین آزمایش، امکان اتصال به کامپیوتر و موبایل توسط بلوتوث و USB داشتن نرم‏افزار مربوطه برای موبایل‏های اندروید و IOS جهت دسترسی و خواندن و آنالیز اطلاعات فنی آزمایش، از قابلیت‏های عالی این دستگاه است. 

نخستین بار سابقه به کار گیری و استفاده از دو مدل دستگاه جی تک و وی باکس در داخل کشورمان در بین رسانه‏ های تخصصی خودرویی به «مجله ماشین» برمی‏گردد که در سال 1384 برای یک آزمایش مقایسه‏ای، گروه آزمایش خودروی مجله ماشین از سامانه جی تک به همراه دستگاه تست صدا جهت سنجش میزان صدای داخل اتاق کابین در حال ثابت و حرکت و با موتور خاموش و روشن (در پیست سرعت آزادی تهران)  استفاده کرد و خروجی‏های آن به‏صورت جداول فنی منتشر شد که علیرغم فشردگی کار و دشواری فراوان در انجام آزمایش فنی با این روش علمی و به روز مورد توجه علاقه‏مندان به مباحث فنی و تخصصی خودرویی قرار گرفت. البته پیش از این همکار آزمایشگر خودرویی مجله ماشین در تست‏های خارج از کشور خود از دستگاه جی تک سود ‏برده بود.
هم‏چنین یک سال بعد اقدام به ارتقای این دستگاه و استفاده از V Box در آزمایش‏های فنی کوتاه و بلند مدت خودرویی کردیم که سبب شد اطلاعات دریافتی از پروسه آزمایش، با دقت بیشتری به‏دست آید و در آزمایش‏های مقایسه‏ای بتوانیم با پارامترهای دقیق‏تر، تفاوت‏های خودروهای هم رده را آنالیز کنیم و در اختیار علاقه‏مندان محترم قرار دهیم. 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس